Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Fotat Mars nån?
- Trådstartare J. Patric
- Start datum
objernulf
Aktiv medlem
Media har verkligen överdrivet det här. Mars är typ 1% närmare i år jämfört med förra gången den i sin bana var "nära" oss.
Med vanlig kamera blir Mars bara en orange prick. Storleken beror på hur länge man exponerar och inte hur nära planeten är.
För att fotografera så att man ser detaljer (polarkalotter, mörka områden mm) krävs ett hyfsat teleskop (4" eller större) med okularprojektion och noggrann motordrift (för jordrotationen).
Med vanlig kamera blir Mars bara en orange prick. Storleken beror på hur länge man exponerar och inte hur nära planeten är.
För att fotografera så att man ser detaljer (polarkalotter, mörka områden mm) krävs ett hyfsat teleskop (4" eller större) med okularprojektion och noggrann motordrift (för jordrotationen).
bjornt
Aktiv medlem
Jo, men den är "nära" i cykler om 16 år. Däremellan är den mycket mindre än i dagsläget.
Det spelar alltsån ingen direkt roll att den är närmare nu än den varit på 60000 år iom att det bara rör sig om några meter
Men som gör Mars intressant nu är ju som sagt att man får vänta till år 2019 innan man får chansen igen. Självklart får man mer detaljer ju närmare planeten är, givet samma objektiv.
//B
Det spelar alltsån ingen direkt roll att den är närmare nu än den varit på 60000 år iom att det bara rör sig om några meter
Men som gör Mars intressant nu är ju som sagt att man får vänta till år 2019 innan man får chansen igen. Självklart får man mer detaljer ju närmare planeten är, givet samma objektiv.
//B
J. Patric
Aktiv medlem
Visst, planeten blir ju bara en liten prick på bilden med vanliga kameraobjektiv. Men med en snygg omgivning och Månen intill planeten kan det bli riktigt snyggt. Såg en bild i en tysk fotobok från 30-talet med Månen och Venus intill varandra, som var mycket fin.
Nu hade jag bara film i i just en 30-tals småbildkamera för tillfället, så jag ställde den på balkongen och tog några bilder. Mest för skojskull. Får se hur det blir.
Nu hade jag bara film i i just en 30-tals småbildkamera för tillfället, så jag ställde den på balkongen och tog några bilder. Mest för skojskull. Får se hur det blir.
J. Patric
Aktiv medlem
objernulf skrev:
Precis. Kollade med en tubkikare med 30ggr förstoring, och såg bara en rund orange boll. Svårt som tusan att hålla kikaren stadigt utan stativ.
Ska köpa en vanlig 10x50 kikare vad det lider, för att kunna studera lite stjärnor på fri hand. Man ser så mycket mer med en vanlig kikare än med blotta ögat. Med en 8x50 kikare kan man se nebulosan i Orions svärd, studera plejaderna och se Andromedagalaxen som en grå oval prick. Alltid något.
Johan Ringblom
Aktiv medlem
Tja jag har fotat mars fast den bara blir en röd prick på himmelen. Men som en del av en nattbild så lyckades jag få den att spegla i mälarens vatten.
/Johan
/Johan