Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotat i raw men ser endast jpeg? Hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Sandra.s

Medlem
Jag har fotat massor av viktiga bilder i helgen, och som vanligt fotar jag alltid i raw+ små jpeg, eftersom att minneskortet blev fullt så la jag in alla bilder i min lilla laptop med wi xp eftersom, och tömde minneskortet. Nu när jag fört över allt till min stationära dator så är det bara jpeg bilder?! :(

Jag har aldrig lagrat bilder på min lilla dator tidigare, så jag tänkte inte på att kolla så att både raw & jpeg låg där innan jag tömde kortet.. Kan det vara så att raw filerna helt enkelt inte syns eller nått på lilla datorn?

Jag sitter verkligen i skiten här, måste ha raw filerna! Någon som har nått tips?

Och ja, jag är stensäker på att jag fotat i raw, fotar aldrig i bara jpeg.. Jag har en canon eos 5d mark II, om det har någon betydelse..
 
Hur kopierade du filerna från minneskort till dator? Är du säker på att raw-filerna kom med?
Om du använt nåt enklare bildkopieringsprogram för kopieringen kanske det bara kände igen jpeg och skippade resten. I så fall blir det nog svårt eller omöjligt att få tag i raw-filerna.
 
Låter som det klassiska att du inte laddat hem drivrutinerna till kameran och använt kameran som överföringsenhet.

/stefan
 
Jag har hämtat upp raderade filer med enkla freewareprogram från nätet utan problem. Möjligheterna minskar dock om du har skrivit nya filer till minneskortet. Det går säkert fortfarande men det kan bli både dyrare och svårare...
 
Dyr lärdom att man kanske ska ha mer än 1 minneskort.

Det finns som sagt flera program som "kanske" kan plocka fram dessa raw filer så länge du inte helt har skrivit över kortet. Desto mer du skrivit över desto mer går ej att rädda. Pandora är ett men den tappar all exif på bilderna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.