Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota West Coast Riot och Metaltown

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Vet att det finns en hel del konserttrådar, men ville skapa en egen. Detta är första gången jag ska fota konsert. Någon som har tips om inställningar när skymmningen faller över konsertområdet?

Objektiven jag kommer använda är Tokina 11-16 2.8 och Sigma 17-70 2.8. Räcker detta?

Skulle självklart vilja ha ett 70-300 eller liknande, om någon känner för att hyra ut ett sådant så skulle det uppskattas enormt!:)

Hej!

Vet att det finns en hel del konserttrådar, men ville skapa en egen. Detta är första gången jag ska fota konsert. Någon som har tips om inställningar när skymmningen faller över konsertområdet?

Objektiven jag kommer använda är Tokina 11-16 2.8 och Sigma 17-70 2.8. Räcker detta?

Skulle självklart vilja ha ett 70-300 eller liknande, om någon känner för att hyra ut ett sådant så skulle det uppskattas enormt!:)

Antar att du har fotopass, annars bör du lämna kameran hemma då LiveNation är tjuriga att ha att göra med.

Metaltown på kvällen innebär oftast ISO1600 men du kommer att klara dig bra med dig optik. Det beror såklart också på vem som ljussätter och hur mycket ljus t ex Manson eller Slipknot vill ha på scenen. Inne i tältet är det definitivt ISO1600 som gäller på kvällen, men även där varierar ljuset mellan banden.

Vad som är värre med fotograferandet på Metaltown än ljuset är höjden på scenen och storleken säkerhets/fotodikets. Förra året var det oerhört trångt, alla ackrediterade fotografer fick inte ens fotografera alla band från diket och vinkeln är så brant att du kan glömma trummisen eller översiktsbilder. Jag hade fotouppdrag från en förstärkartillverkare men några förstärkare eller annat som står längre in på scenen såg man inte från diket :-(

Får väl se hur det är i år, men jag betvivlar att det har skett någon större förändring med tanke på områdets utrymmesmässiga begränsningar (TACK STCC!). Åker ev dit på onsdag för att kolla, återkommer i så fall med mer info.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar