Annons

Fota varor/föremål

Produkter
(logga in för att koppla)

Cerius

Medlem
Hej

Jag är pågång att starta en webbutik och hade tänkt att fota varorna själv, dessa bilder ska jag sedan lägga upp för att folk ska kunna se hur varan ser ut.

De jag kommer fotografera överlag är varor i storlekarna 100mm x 20mm x 20mm, alltså mindre föremål.

Nu undrar jag både vad jag ska tänka på rent fotomässigt och vad jag bör ha för utrustning för att få så bra bilder som möjligt. Jag har redan en Canon EOS 400D som jag tänkt använda, till detta har jag också standard objektivet som medföljer vid köp, dvs 18-50 samt blixten Canon 430EX.

Jag vill få så att ingen bakgrund syns, dvs helt vit. Precis som denna bilden http://www.fiskeutrustning.se/shopping/produktbilder/1798_1.jpg
Hur åstakommer jag detta på bästa sätt? Vill att ljuset ska bli bra på varan också. Har en sån här box http://i24.ebayimg.com/02/i/05/b8/4d/94_1.JPG, dock fungerar den inte så bra, man ser bakgrunden. Vill alltså ha en helt vit bakgrund.

Hur ordnar jag detta, vad ska jag ha för utrustning utöver de jag har, vad ska jag mer tänka på?

Fota med flera blixtar! I studio sätter man ibland 2 blixtar på en vit bakgrund och överexponerar den, dom ska stå i höjd med motivet så att dom inte belyser det sedan mäter du för rätt exponering för motivet. Innebär att du får köra manuellt och ha 3 flashar

Tack för svar! Okej så några mer studioblixtar skulle behövas? Har du några tips på bra, billiga sådana som kan passa mitt behov för just den här typen av fotografering?

Om du tittar i mitt porträtt-album så ser du 4 porträtt som alla är tagna mot helt vit bakgrund men för att få den grå så drog vi ner på blixtarna som var riktade mot bakgrunden, och fotot på mattias körde vi bara en blixt riktad snett mot mej för att mörka ner bakgrunden rejält :eek:)

Tack för svaren Christer! Mycket intressant, bra exempel i ditt galleri med! Får bli att införskaffa några studioblixtar helt enkelt.

Nej, lysna inte på det som har nämnts tidigare!
visst stämmer det men, det finns mycke enklare, och billigare sätt som ger bra resultat. Speciellt eftersom dina föremål är så små... Sätt en blixt, det räcker med en metzblixt eller en liten kamerablixt snett uppifrån, som slår bakom föremålet på fonden. Sen be¨höver du reflexskärmar, funkar med frigolit och aluminiumfolie eller vit kartong om du inte har en riktig. Reflektera upp ljuset framifrån eller/och underifrån frammifrån. Det kan även vara bra med en svart skiva iffall du vill ha lite svarta linjer i blanka föremål (som ditt exempel)

Prova dig fram!

Prebbe skrev:
Nej, lysna inte på det som har nämnts tidigare!
visst stämmer det men, det finns mycke enklare, och billigare sätt som ger bra resultat. Speciellt eftersom dina föremål är så små... Sätt en blixt, det räcker med en metzblixt eller en liten kamerablixt snett uppifrån, som slår bakom föremålet på fonden. Sen be¨höver du reflexskärmar, funkar med frigolit och aluminiumfolie eller vit kartong om du inte har en riktig. Reflektera upp ljuset framifrån eller/och underifrån frammifrån. Det kan även vara bra med en svart skiva iffall du vill ha lite svarta linjer i blanka föremål (som ditt exempel)

Prova dig fram!
Vilken Metzblixt är billigare än det setet jag föreslog då?
Med det setet kan han fota bra mycket mer och bättre än med en enda hotshoeblixt med reflektorer.

Jo visserligen, men min poäng var inte att nedvärdera ditt tipps, utan att han kanske inte behöver springa iväg och köpa så mycke prylar. (inte just märket metz, alla avtagbara små blixtar fungerar) Ofta går det att lösa saker med väldigt enkla medel.

Jag tänkte att eftersom det inte är en engångsföreteelse så kan han lika bra köpa ett set studioblixtar (dom kostar under 2000, ungefär som en billig hotshoe typ sigma) så är han bra rustad för sin butik.
MVH // Christer

ja, där har du ju faktist en poäng. Men upplättning är guld värt! likaså svarta skivor

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar