Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota ute vid minusgrader

Produkter
(logga in för att koppla)

sonni

Aktiv medlem
Min kamera skall inte användas under under 0 grader (Sony A350). Hur gör ni när ni plåtar naturbilder och det är köldgrader ute?

Min kamera skall inte användas under under 0 grader (Sony A350). Hur gör ni när ni plåtar naturbilder och det är köldgrader ute?

Plåtar i minusgrader. Testa själv och se att det blir bilder av det. Glöm inte kondensen bara utan låt kameran ligga i väskan en halvtimme efter att du tagit in den.

Hej
HAr fotat mycket i temperaturer på minus 30 o kallare.
Det fenomen jag upplevt är att Canons 50/1.8 la av o hängde kameran.

Kameran klarade sig länge ute, batterierna bör du ha i en ficka nära kroppen. De räcker inte så länge.

http://www.roine.nu/jul02/index2.htm alla tagna en kall jul i Norrbotten hos mamma

Luften blir ju oftast väldigt klar om det är kallt.

Som nämnts tidigare får du kolla imma o kondens, att ta in och ut kameran flera gånger är inte så bra.

Oj, vilka fina bilder!! Ja, när du tog dom så var det nog kallare än 0 grader...

Så det är ingen risk att det stannar kvar fukt och kondens i kameran som blir "instängd" i och mellan några utrymmen, som blir svår att få bort?

Hej
Har haft det omvända med, stark o fuktig värme i Asien.

Det går bort om man inte klantar till det, ta inte lös gluggen tex innan fukten är borta.

Jag gjorde så att jag la kameran i kameraväskan så fort jag kom in i bilen och skulle till nästa ställe, på så sätt drabbades den mindre av temperaturskillnaderna.

I asien (Thailand) ställde jag ut väskan med kameran på balkongen (öppen) nån timme innan pga att luftkonditioneringen kylde ner allt

Det som kan hända är att något mekaniskt fastnar (sällsynt), att skärmen blir seg eller tillfälligt oanvändbar (lcd klarar typ -10 har jag hört, men nu för tiden är det väl tft), batterierna får sämre prestanda (litium ska dock i teorin inte påverkas mycket alls).

När du kommer in i värmen ska du dock vara lite försiktig så att det inte blir kondens. Ta ur batteriet så att det inte kan bli kortslutning, och låt kameran ligga i väskan tills den har fått rumstemperatur. Tar väldigt lång tid (beror på vilken optik du har på), så en bra idé är att ta ur minneskortet innan du kommer in. På så vis kan du tanka över bilderna medans kameran tinar.

Personligen lägger jag kameran i en stor plastpåse och slänger i några silica gel-påsar. Fördelen med plastpåse är att du kan känna efter hur kall kameran är, så då vet du när den är varm.

Sen är det bra att inte andas på kameran när du är ute. Då är det lätt att det blir is på den. Sökaren blir lätt igenisad, och det är inge kul =)

Det är bara att köra på. Displayen kan tillfälligt bli muppig om det är kallt, men det är inget att bekymra sig över. Själv har jag alltid extra batterier i innerfickan i jackan eftersom kylan slaktar batterier fort. Har till och med hört talas om folk som fått "nytt liv" i döda batterier genom att värma dem en stund intill kroppen. Det jag skulle påstå är bland det viktigaste att tänka på när du varit ute i kylan och plåtat är att stoppa kameran i en tätslutande påse när du går in igen och ha den kvar där tills den fått något som i alla fall liknar rumstempratur. Detta för att undvika att kondens uppstår i kameran och ger sig på känsliga kretsar o dyl.
MVH. David.

Jag använder huvudsakligen mekaniska kameror som sällan påverkas av kyla. Har själv aldrig haft kameraproblem som kan härledas till kyla med dessa. Endast batteriet till exponeringsmätaren kan få färsämrad kapacitét, men då jag alltid har en lös mätare med i fickan löser det sig ändå.

Har även en kamera med elektroniskt styrd slutare. Har endast råkat ut för att batteriet lagt av pga kyla vid ett fåtal tillfällen, bl.a morgonen efter Olof Palme blev mördad (tänk att man kommer ihåg just det) då det var -20 gr. Då fick jag ta ut batteriet och värma det i handen flera gånger för att kunna fota. Men dagens kameror, som är extremt batterislukande, och inte fungerar utan ström, kan jag tänka mig att det kan vara svårt att klara sig utan externt batteripack innanför kläderna mot kroppen, även vid relativt mild kyla.

Det jag skulle påstå är bland det viktigaste att tänka på när du varit ute i kylan och plåtat är att stoppa kameran i en tätslutande påse när du går in igen och ha den kvar där tills den fått något som i alla fall liknar rumstempratur. Detta för att undvika att kondens uppstår i kameran och ger sig på känsliga kretsar o dyl.
MVH. David.

Hej!

Använd gärna en större fryspåse där du med munnen suger ur luften när kameran är ilagd, så att plastpåsen formar sig efter kamerans konturer (andas dock inte in i påsen..!), och knyt sedan igen påsen med nån tråd eller annan förslutning innan du går in, sen är det bara att vänta, och då lär inte nån annan kondens bildas än den som bildas på utsidan av påsen. Även minneskortet kan ju behandlas på samma sätt i en mindre påse, innan man går in. Och den lär ju "tina" rätt så fort jämfört med kameran.

Att kameratillverkare och andra elektroniktillverkare ofta anger +-0° som nedre gräns, är ju ett sätt att slippa klagomål från missnöjda kunder, även om apparaturen ofta klarar lägre temperaturer än +-0°. Men nånstans går självklart gränsen för vad elektronik och batterier klarar av. Med reservbatterier som man har "kroppsnära" eller intill kemiska "värmekuddar" kan man ofta vara ute en hel dag i skaplig kyla och ändå få det hela att fungera.

Mvh!

Vi bor i Sverige, ett land som genomkorsas av norra polcirkeln. Vår sydspets ligger norr om Montreal i breddgrad. I det här landet är det kallt på vintern. Oavsett vi snackar Lappland eller Skåne. Funkar inte din kamera under nollstrecket så föreslår jag demontering: Batteriet läggs i batteriinsamlingen, kameran bland elektronikavfall och kameratillverkaren ska lära sej veta hut. Basta. ;-)

Annars har allt som behöver sägas redan sagts. Och lite till. Låt kameran kylas ned till utomhustemperatur. Den funkar hur bra som helst medan så sker. När den väl är kall så försök att styra utandningsluften åt annat håll. Annars riskerar du att imma igen den. Värre än så är det inte. Lägger den av när det blir kallt så byt kamera och skäll ut leverantören för då har han/hon lurat på dej oanvändbart skräp.

Sen när du tar in den i värmen så kommer luftfuktighet att kondensera på den. Det enda du egentligen behöver fundera på där är att låta den anta rumstemperatur (och torka helt) innan du knäpper igång den. Allra bäst är det om du använder en klimatskyddad kamera. Då slipper du lite bättre undan problem med invändig kondensbildning.

Men överdramatisera inte. Använd kameran. Är den immig eller isig utanpå så knäpp inte igång den. Låt den bli varm först och se till att den står luftigt och torrt till medan den blir det. Inte i innerfickan eller under jackan/tröjan, alltså. Där är det förvisso varmt men allt annat än torrt. Intill elementet på cafébordet är det däremot sannolikt både luftigt, varmt och torrt. Nu menar jag inte att du ska ställa en helt utkyld kamera på ett skållhett element, förstås, men om det är +25 ovan elementet på bordskanten och kameran börjat värmas upp lite så passa på att använda värmen och torkan.

Tack för alla bra råd!
Nu ska jag försöka tillämpa dem också, för det verkar ju som att kylan är på gång på riktigt nu. Och det är bra att inte behöva gå med kameran under jackan för att skydda den, för den tar ju rätt mycket plats.

Tack för alla bra råd!
Nu ska jag försöka tillämpa dem också, för det verkar ju som att kylan är på gång på riktigt nu. Och det är bra att inte behöva gå med kameran under jackan för att skydda den, för den tar ju rätt mycket plats.

Lycka till!
Men som du själv skriver, ha INTE kameran under jackan om den nu inte ligger i en tät påse. Det är alldeles för mycket fukt/transpiration nära kroppen, och då om inte förr så lär det bli fukt lite överallt på kameran...

Mvh!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar