** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota utan någon automatik.

Produkter
(logga in för att koppla)

rullgrus

Aktiv medlem
Har fått tag på en mellanformatskamera från 50-talet en Agfa Isolette II. Jag har aldrig fotat utan någons som helst automatik förrut. Skärpedjup, slutare och bländare samt avstånd är inga problem att ställa in men hur gör man för att mäta ljuset?

Jag har ingen ljusmätare och har inte planerat att köpa någon. Just nu har jag fotat klart en rulle (12 bilder) och ska lämna in den för framkallning och så får dom avgöra om det är värt att göra kopior på negativen. Jag har i princip bara kört på känsla nu men jag lär ju blända mellan +2 eller -2 steg fel kan jag tänka mej. Har även testat att mäta ljuset med en litet digitalkamera, men är ISO100 en standard på alla digitalkameror och är exakt lika känslig som ISO100 negfilm, samma är F-värdena på alla kameror lika (f4 på pentax optio s och f4 på agfa isolette)?

åandrasidan så måste inte en lös ljusmätare kosta så mkt. jag köpte en på tradera för 100 spänn.
en sekonic med såna där solceller. ingen proffsljusmätare direkt men den funkar och är liten och lätt att ha med.
har förvisso inte framkallat de bilderna än:)

Digitalkamerors ISO-tal är INTE ekvivalenta. Det bästa är en systemkamera med ljusmätning, men om du kan få tag på en ljusmätare för några hundralappar vore det alldra bäst. Det finns någon formel för hur man ställer inte kameran i dagsljus...
Typ 5.6 bländare och 1/ISO slutartid. Men det känns _väldigt_ osäkert.

Ja jag känner mej också väldigt osäker, leter väl upp en billigt ljusmätare då. Men var kan man få tag på dem till lägst pris?

Fotograferar du med negativ färg är exponeringstoleransen ganska stor och då kanske det räcker med de tabeller för exponering i olika ljusförhållanden som förr följde med filmpaketerna. Tror jag har en sådan liggandes någonstans, Ska leta. Återkommer!

Borde inte ex. vis 100 iso och mätninga av juset med dig. resp syst. kamera ge samma bländare/tids värde??

Har för mig att jag testat detta med dimage 7i mot dynax och fått samma värden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar