Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fota trav.

Produkter
(logga in för att koppla)

h3nke

Medlem
Hallå !! Hade tänkt åkt till Åby Travbana imorn Lör (Åby Stora Pris) och fota. Undrar om det är någon här som har erfarenheter kring Trav evenemang och eventuella tips.
 
Jag har nyss börjat.
Stå vid tornet, just vid mål ,synligt så att hästarna ser dig och inte blir överaskade, för då kan dom balla ur.
Testa lite panoreringar, kan bli snyggt.
 

Bilagor

  • trav.jpg
    trav.jpg
    30.2 KB · Visningar: 338
Solvalla, Svenskt Travkriterium 2006. Vinnare Marquis du Pommeau
 

Bilagor

  • solvalla7.jpg
    solvalla7.jpg
    34.5 KB · Visningar: 264
Nu ska jag svara klart, det kom jobb ivägen. Jo, jag var på min första travfotografering nu i helgen. Några av resultaten ser du ovan. Jag har fotat en hel del hästar tidigare, eftersom jag är hästintresserad i allmänhet, och jag märkte tre svårighter med trav:

Dels ska man få med sulkyn och kusken, vilket inte alltid var så lätt, så sikta på hästens rumpa med centrum på bilden, och inte mitt på hästen, för då får du bara halva gubben.

Sen lämnade jag för mycket plats ovanför hästen, men det beror nog på att jag medvetet hade plats för ryttaren, som ju inte fanns där...

Och sen är banan betydligt mer doserad än vad det ser ut som på tv, så kolla in lite var det är bra att stå utan att deras ben "försvinner" ner i doseringen.

Övrig var bara att vara där tidigt, fyra av en massa på värmningen för att träna, och sen en liten fikapaus så att du laddar om tills det är dags. Klart bästa bilderna får man ju under loppen, då det går fort och hästarna sträcker på frambenen.

Givetvis är det jättebra om du kan flörta dig till ett tillstånd att vara på innerplanen, för då får du publiken i bakgrunden, och det ser bra ut.

Sen var det en sak till: det var kul!

Lycka till!
 
PS Det skulle inte varit två likadana bilder ovan såklart.. och nu är det för sent att redigera, så här är den tredje...
 

Bilagor

  • solvalla6.jpg
    solvalla6.jpg
    35.3 KB · Visningar: 231
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.