Annons

Fota tjäder i gömsle - hur mycket minneskort?

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin F

Aktiv medlem
Kanske en konstig fråga, men jag är relativt nu på detta med fågelfoto i gömsle. Jag kommer att köra med minneskort som ger mig drygt 1200 raw-filer. Visst fasen borde det räcka för en morgon även om jag brassar på lite? 8+32 Gb i en 5D MkII. Kommer även att ha en MkI med 4+2 Gb.

Tack, det var det jag ville höra :)

Kanske är annat om man är som de tyska fotografer jag såg i ett gömsle vid Hornborgasjön. Varsin Nikon med 8-10 bilder per sekund (lät det som) och så fort det kom en fågel nära eller nån fågel rörde sig så brände de av 20-30 bilder. Gick nog några hundra bilder bara på de 5 minuter jag var där och då hände ändå inget spektakulärt. De lär ju ha en del rensande att göra när de kommer hem.

Som referens var jag uppe vid en skogssjö två kvällar i veckan och då gick det cirka 100-120 bilder på en timma när jag försökte fota knipor, varav en del flygbilder.

Tjäderspel sker OFTAST under en rätt begränsad tidsrymd (dessutom är ljuset oftast rätt knapert, det brukar vara intensivast just i gryningen) och så länge du inte blåser på med 8 bps så kommer du att klara dig rätt bra tror jag.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar