Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota svart hund i vit snö...

Produkter
(logga in för att koppla)

mr_rockster

Aktiv medlem
Hej!

Var ute igår och skulle fota hunden som fångade snöbollar i luften. Problemet är att huden är en kolsvart Flat Coated Retriver (det är väl inget problem i sig men...) och att snön är vit. Blir absolut ingen skärpa och så på hunden utan hon blir bara som ett svart fält (nu kanske jag tar i lite men...) Någon som har tips på vad jag ska kunna göra för att få det bättre?

Prylarna jag använder är en Canon 10D med Canon 28-70 2,8L objektiv. Har även en 550EX blixt som jag inte använde mig av senast dock. Förslag någon?

- Johan

Man kan ju också tillägga att du inte kommer att både få en rätt exponerad hund och rätt exponerad snö i samma foto (om du inte har något neutralt filter som är graderat från mitten och utåt vad nu ett dylikt kan tänkas heta :))

Använd blixten så att du belyser hunden mer. Helst ska du bara belysa hunden men det kan ju vara lite svårt.

Kräma inte på för mycket effekt på blixten för då blir bakgrunden för mörk istället.

Mvh
Maverick

Mät ljuset mot din hand.
Alternativt så kompenserar du exponeringsmätarens värde med +2 steg.
Som det skrevs innan så får du svårt att få allt rätt men grå hund på grå snö slipper du iallafall med ovanstående tips.

Ett tips kan vara att sitta på huk eller rent av ligga ner, då blir det mindre yta av bilden som består av snö. En relativt mörk bakgrund t ex träd, husvägg brukar oxå kunna hjälpa till så att exponeringen blir korrekt (om du inte kör manuell inställning).
Lycka till!

mvh
Patrik

Mitt tips; Mät på snön, öka exponeringen 2,5 steg, då blir snön exponerad som vit. Troligen blir hunden för mörk.

Mät på hunden i skuggan minska exponeringen 2 till 2,5 steg. Hunden blir nu svart på bilden, snön blir antagligen utfrätt.

Svårt att få båda rätt, om inte ljuset är mycket mjukt.

Med blixt; kör kameran manuellt, mät på snön med kortaste tid som du kan synka blixten med, Låt blixten belysa hunden. Snön närmast hunden kommer att bli utfrätt, men hunden kan bli bra.

Om avståndet till vovven är lagom kan det funka.

/Mikael

Okej!...

Så lite blixt kanske hade gjort susen? Manuella inställningar körde jag med men det var inte det lättaste ändå, blev hunden lite ljusare så blev snön överexponerad som faan...

- Johan

Svarta djur måste vara med det svåraste att få bra på bild, speciellt i snö.

Har för mig att det som har störst betydelse är hur vädret är och var på himlen solen står. På eftermiddagen i fullt solljus blir kontrasterna alldeles för höga för att få bra detaljer. Ljusmätning kan knappt hjälpa till eller från då.

Däremot när skuggorna är längre och ljuset svagare blir det intressant. Att ha koll på väder är minst lika viktigt som ljusmätning.

Testa vid olika väderförhållanden vid olika tid på dygnet, och gör gärna som Patrik säger: håll dig nere på djurets nivå.

Svårt som sagts att få det helt bra... Ett alternativ hade ju varit att krypa ner på mage och rikta kameran uppåt mot himlen och på så sätt få ett grodperspektiv. Hunden kunde fånga snöbollen precis ovanför dig. Kanske med solen i bilden också? Om nu kameran pallar det?

Ok, ingen teknisk lösning, men en kreativ ;-)

//Stefan

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto