Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota svart hund i rörelse

Produkter
(logga in för att koppla)

Bozi

Aktiv medlem
Hej,

Jag ska under morgondagen fotografera en kamrats hund i rörelse (hopp över hinder, springandes e t c) och i porträtt. Fotot/fotona är meningen ska publiceras i en rastidning (fyrfärg) med tillhörande reportage om hund och förare. Något som gör att bilderna måsta hålla hög klass naturligtvis.. :))

Problemet för mig är att det är en svart hund och som kommer fotograferas i utomhusmiljö med snö (har kommit lite nu i Halmstad).

Då det krävs snabba tider så kan jag väl inte använda blixten, Canon 430 EX, för upplättning vid actionkorten? Jag är ny på detta med blixtar så jag har inte så mycket koll.. :). Den tänker jag dock använda till huvudporträttet med Bouncer. Är jag rätt på det då?

Hur bör jag bäst gå till väga för att lyckas med dessa bilder? Jag har en 20D och objektivet som jag tänkt använda är Sigmas 70-200/2,8 HSM DG.

Tack på förhand!

Mvh
Bosse
Halmstad

Okay, jag ska beskriva hur jag hade tänkt i samma situation:

1. Din 430EX kan synka på snabbare slutartider än vanliga 1/250s, men tydligen bara i TTL-läge enligt vad jag hittat (kallas då high speed sync). Jag hade kört blixten i manuellt läge av skäl som kommer lite senare.

2. Det kommer att krävas en del mixtrande för att få till bra exponeringar. Lättast är nog att utgå från slutartiden, prova M-läge, 1/250s och lämplig bländare samt ISO. Hitta en ren bakgrund att fota mot och se till att den blir rätt exponerad.

3. Ta några provbilder med både hund och bakgrund och se hur mycket blixt du måste använda. Det är pillrigt att få till blixtljuset så att det ser naturligt ut, därför föreslår jag att du kör blixten i manuellt läge.

4. Förfokusera på lämpligt avstånd för hoppbilderna och stäng av autofokusen.

Du måste inte frysa alla bilder, någon fin panorering kan passa bra som variation. Bouncern till blixten är bara användbar om du kan slå ljuset mot tak eller vägg.

En svart hund är marigt för kamerans och blixtens automatik, så om du är bekant med histogrammet kanske du borde köra manuellt läge även för porträttet. Kör RAW om du har möjlighet.

Rena lugna bakgrunder är ett enkelt sätt att få bilder att se proffsiga ut. Ju mindre distraktion desto bättre. Fixar du en rätt exponerad bakgrund, rätt exponerad hund, skärpa på rätt ställe, ren bakgrund och känsla av fart i bilden så är du hemma. Lätt, eller hur ;-) Lycka till.

Hej Love, och tack för ditt svar.

Mina funderingar har gått åt samma håll. Jag kommer fota i RAW och ev. kan man ju vid "framkallningen" köra underexponerat/överexponerat och lägga samman dessa. Möjligheterna blir i alla fall större med RAW.

När det gäller blixten så är jag total nybörjare och har för någon vecka sedan startat en tråd för att få hjälp :)

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=51430

Det får väl bli lite "try and error" som du föreslår och med instruktionsboken i näven.... Tur att det är en kamrat man ska fota så att man inte kommit till en fotosession för en okänd och börjar bläddra i den...

Det här med "Try and Error" är ju faktiskt ett av digitalkamerans stora fördelar - att man kan se löpande vad resultatet blir.

Tror du att 1/250 s verkligen räcker för att frysa bilderna vi hopp och i fart? Tycker att jag minst måste vara uppe på 1/500s när jag fotar min schäfer. Men det kanske blir skillnad med blixten?

Ja, hur som helst, tack för att du tog dig tid att svara så utförligt. Jag ska prova som sagt. Kanske lägger ut någon bild från dagens "övning" senare :)

Mvh
Bosse

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar