Annons

Fota som en pressfotograf

Produkter
(logga in för att koppla)

blom90

Aktiv medlem
Hej,

Jag jobbar som reporter på en lokaltidning vilket betyder att jag alltid fotar bilderna själv till mina texter.

Jag är ganska ny på fotografering. Köpte en Nikon D7100 i somras för att ha en bra kamera att fota med även utanför jobbet.

Har ett 18-105 mm objektiv samt ett fast 33mm f1.8 objektiv.

Nu funderar jag på att köpa en blixt, en Nikon SB-700, för att få bättre bilder i både mörka och soliga miljöer.

Min fråga är – hur ofta använder riktiga pressfotografer en blixt likt SB-700 i sitt arbete? I vilka situationer och varför?

I mitt arbete fotar jag mest dokumentära bilder – till exempel vid olika typer av arrangemang som marknader och mässor. Blir även en hel del "gubbe-på-ett-tråkigt-kontor"-fotande.

Skulle en SB-700 fungera bra/dåligt vid den typen av foton? Varför?
Och hur fungerar den blixten ihop med ett fast 35mm objektiv. Går det att få några schyssta "effekter"? :)

Tack för svar,
Med vänlig hälsning
Johan

Det är inte alla pressfotografer som använder blixt. Med dagens känsliga sensorer behövs inte extra ljus lika ofta.

Men blixt har fler fördelar. Jag använder ibland blixt för att lätta upp skuggor i starkt solsken.

En annan anledning är att få ett jämnt ljus med samma färgtemperatur över hela bilden. Att fotografera med befintligt ljus kan kräva mer pillande i efterhand eftersom olika delar av bilden kan olika färgtemperatur och ljushet. Det är mest vid mingel och när politiker skakar hand som jag plåtar med blixt i taket.

Oftast använder jag blixt för att få ett snyggt mjukt porträttljus från sidan. Då slår jag blixtljuset i ett vitt paraply.

Okej. Men skulle du säga att en SB-700 är en bra investering till min Nikon D7100 om tanken är att använda den i arbetet som lokaltidningsjournalist eller kommer den bara att bli liggandes tror du?