blom90
Aktiv medlem
Hej,
Jag jobbar som reporter på en lokaltidning vilket betyder att jag alltid fotar bilderna själv till mina texter.
Jag är ganska ny på fotografering. Köpte en Nikon D7100 i somras för att ha en bra kamera att fota med även utanför jobbet.
Har ett 18-105 mm objektiv samt ett fast 33mm f1.8 objektiv.
Nu funderar jag på att köpa en blixt, en Nikon SB-700, för att få bättre bilder i både mörka och soliga miljöer.
Min fråga är – hur ofta använder riktiga pressfotografer en blixt likt SB-700 i sitt arbete? I vilka situationer och varför?
I mitt arbete fotar jag mest dokumentära bilder – till exempel vid olika typer av arrangemang som marknader och mässor. Blir även en hel del "gubbe-på-ett-tråkigt-kontor"-fotande.
Skulle en SB-700 fungera bra/dåligt vid den typen av foton? Varför?
Och hur fungerar den blixten ihop med ett fast 35mm objektiv. Går det att få några schyssta "effekter"?
Tack för svar,
Med vänlig hälsning
Johan
Jag jobbar som reporter på en lokaltidning vilket betyder att jag alltid fotar bilderna själv till mina texter.
Jag är ganska ny på fotografering. Köpte en Nikon D7100 i somras för att ha en bra kamera att fota med även utanför jobbet.
Har ett 18-105 mm objektiv samt ett fast 33mm f1.8 objektiv.
Nu funderar jag på att köpa en blixt, en Nikon SB-700, för att få bättre bilder i både mörka och soliga miljöer.
Min fråga är – hur ofta använder riktiga pressfotografer en blixt likt SB-700 i sitt arbete? I vilka situationer och varför?
I mitt arbete fotar jag mest dokumentära bilder – till exempel vid olika typer av arrangemang som marknader och mässor. Blir även en hel del "gubbe-på-ett-tråkigt-kontor"-fotande.
Skulle en SB-700 fungera bra/dåligt vid den typen av foton? Varför?
Och hur fungerar den blixten ihop med ett fast 35mm objektiv. Går det att få några schyssta "effekter"?
Tack för svar,
Med vänlig hälsning
Johan