Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota solnedgången bakom glas?

Produkter
(logga in för att koppla)

MatthiasG

Avslutat medlemskap
Har nyligen flyttat till en lägenhet som ligger högst upp och jag får då en fantastisk solnedgång. Jag skulle vilja fota detta, men jag kan inte öppna fönstret.

Några tips på hur jag kan gå tillväga för att få en bra bild? Har testat lite, men får väldigt mörka bilder just nu.

Har nyligen flyttat till en lägenhet som ligger högst upp och jag får då en fantastisk solnedgång. Jag skulle vilja fota detta, men jag kan inte öppna fönstret.

Några tips på hur jag kan gå tillväga för att få en bra bild? Har testat lite, men får väldigt mörka bilder just nu.

Använd stativ och tryck linsen mot fönstret och använd en filt eller liknande runt linsen så slipper du reflexer

Stativ har jag redan testat med. Tyvärr så blev det ingen solnedgång ikväll så jag får testa imorgon istället.

Exponera riktigt

Att du får mörka bilder beror nog inte på rutan utan att du exponerar fel! Prova att exponera 1 eller 2 steg ljusare än vad kameran föreslår!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar