Annons

Fota solförmörkelse?

Produkter
(logga in för att koppla)

mkjo

Aktiv medlem
Det kommer ju att vara en solförmörkelse (om än bara partiell) om dryga veckan och jag tänkte försöka mig på att i alla fall få någon bra bild på den. Tyvärr är det ju inte så stora möjligheter att prova först, och jag fotar analogt så ser inte hur resultatet blev förrän ganska långt efteråt.

Någon som har tips på inställningar? Jag använder vanligtvis 100 ISO-film, och att man inte kan gå efter ljusmätaren är ju helt uppenbart. Längsta gluggen jag har är en 200 mm som går från f/32 upp till f/4, men risken för diffraktion blir ju uppenbar med alltför små bländare. Kameran kan jag ställa ner på 1/4000 sekund. Behöver jag extra gråfilter? (Jag har ett på två steg.)

Skulle prova att fota solen men tyvärr är det molnigt just nu så det ger nog inget.

Tacksam för tips!

du behöver mer än gråfilter

Är det klart väder behöver du mer än gråfilter. Körde själv med svetsglas till skyddsjälm för svetsare vid förra förmörkelsen. Bilderna blev dock lite gröna men det går ju att justera i efterhand. Annars ska det funka med hemmagjort filter av svart film typ lithfilm eller mellanformat (småbildfilmen är lite liten men det går väl att tejpa ihop) En glasskiva som man målar svart med inte alltför tjock färg bör också funka.
PS försök inte fota solen utan mörka solbrillor. Det är lätt hänt att du skadar ögonen.

Tips o varning

Hej. Har bara provat vid ett enstaka med halvdåligt resultat. Använde vid det tillfället totalexponerade dior, flera stycken. Funkade men med färgstick naturligtvis. En varning kan också vara på sin plats. Det finns säkert de som kan förklara detta bättre, men när jag läste på om detta på nätet varnade man till höger och vänster för att rikta objektivet, särskilt tele om jag minns rätt för länge mot solen. Man kunde drabbas av både pest och kolera samtidigt och hade man riktig otur så kunde hela objektivet typ smälta. Det låter konstigt, men det vara så de skrev. (Den delen om pest o kolera var inte sant...) Läs mer på nätet. MVH: Garbis

Läs detta och detta!

Hur man bäst fotar står det om här.

/Andreas

(bilden är från förmörkelsen -99, tagen i Österrike).

Bilagor

• sofi99f-006fs.jpg
    sofi99f-006fs.jpg
    8.7 KB · Visningar: 1,227
Tja, det beror väl på vad uv-filtret och färgen har för transmissionsegenskaper. Om du har koll på detta så varsågod, varför skulle jag bry mig om dina ögon...

Själv skulle jag skaffa ett riktigt filter (aluminiserad mylarfilm är vad jag har använt), borde gå att fixa via optiker eller liknande (teleskopförsäljare).

Riktiga grejer finns tex hos denna firma. Varför inte dra iväg ett mail till dem och hör vad de har för återförsäljare i europa. Frakta från USA kan ta lite tid, samt göra det lite extra dyrt även om filtret i sig inte är extremt dyrt.

/Andreas

En bild från den partiella fasen -99:

Bilagor

• sofi99f-001fs.jpg
    sofi99f-001fs.jpg
    14.7 KB · Visningar: 1,267
Ett tips är att inte råka ut för det jag råkade ut för i Joensu i Finland 1990. Det stora misstaget var att åka till Joense för att studera den totala solförmökelsen där istället för i Helsingfors, vilket innebar att i Helsingfors var det klar himmel och i Joensu slöt molnen sig samman någon minut innan förmörkelsen blev total.

Hur som helst var upplevelsen i den tidiga gryningstimman mäktig, med sångfåglarna som tystnade i samma ögonblick som månen täckte solskivan. Aldrig tidigare hade jag upplevt de hastigheter som himlakropparna rör sig med genom universum så påtagligt, när jag blev överkörd av månskuggan som kom farande över nejden.

Till sist var rädd om ögonen.

Finns filter för solfotografering hos Expert på Hornsgatan 91. Filtret har storleken av ett A4 ark, som man får klippa till själv, till lämplig storlek.

Köpte själv ett till den partiella solförmörkelsen 2003, och tog bla det här mellan molnbankarna.

Bilagor

• 272-7216_img.jpg
    272-7216_img.jpg
    20.3 KB · Visningar: 1,203
RolandM skrev:
Ett tips är att inte råka ut för det jag råkade ut för i Joensu i Finland 1990.

Hehe, själv åkte jag till Mikkeli och råkade också ut för heltäckande moln...

Men -99 öppnade det sig precis under totaliteten tillräcligt för att se det bra (och fota lite).

/Andreas

Koronan från -99:

Bilagor

• sofi99f-010fs.jpg
    sofi99f-010fs.jpg
    6.6 KB · Visningar: 1,152
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar