Advertisement
ANNONS
Annons

Fota snöfall

Produkter
(logga in för att koppla)

riotsurfer

Aktiv medlem
Undrar om någon har bra tips på hur man fångar ett ymnigt snöfall bra på bild.

Försökte lite tidigare ikväll, bäst gick det med blixt och lite längre slutartid, men tycker inte att jag lyckades fånga känslan av hur mycket det verkligen snöade.

Vilka är era bästa snöfallstips?

Bilagor

• img_1202.jpg
    img_1202.jpg
    68 KB · Visningar: 1,410
Stativ och lång slutartid borde ge lite effekt i alla fall. Att köra med blixt från kameran kan nog bli lite knepigt då flingorna närmast kameran kommer bli väldans överexponerade..

jo det är nog så att flingorna närmast blir rejält överexponerade, men mitt lilla experimenterande i går gav bäst resultat med blixt. Utan blixt syntes inga flingor alls trots att det var rejäla "lapphandskar" och tätt snöfall. Lång slutartid var ett måste med tanke på att det började skymma lite, men frågan är hur lång man kan ha utan att flingorna blir långa utdragna streck.

Vilken slutartid beror på hur kraftigt snöfallet är och vilken känsla du vill ha fram. Vill du ha fram lite av busväderkänslan, så vill jag nog ha lite åt sträckhållet på flingorna. I min bild "Snöbyn" valde jag 1/8sek för att få fram vindkänslan. Vill du frysa flingorna, så bör man nog åtminstone ha 1/20-del och snabbare. Har för mig att jag testade även den tiden när jag tog bilden "Snöbyn", men det gav inte den känsla jag ville.

Håller med att det kan vara svårt att få till den där känslan du beskriver. Har gjort många misslyckanden att fånga det täta snöfallet. Misslyckanden som beror på att jag inte har hittat lämplig bakgrund. Bakgrunden måste vara mörk, så flingorna ska framträda. Minsta lilla det är för ljust, så försvinner känslan av tungt snöfall. Vilket man kan se i min bild "Snöbyn". Där tecknar sig bara snön mot trädet i bilden, övriga delar kunde lika gärna vara dimma. Fast nu ville jag ha det så i det fallet.

/Gunnar

Lång slutartid och stativ samt en extern blixt du kan "bränna" av på låg effekt en bit ifrån kameran kan med lite tur bli bra :)

gbjerne skrev:
Stativ och lång slutartid borde ge lite effekt i alla fall. Att köra med blixt från kameran kan nog bli lite knepigt då flingorna närmast kameran kommer bli väldans överexponerade..

Överexponerade? Spelar det någon roll om små snöflingor är överexponeradevita eller snövita? Resultat är ju det samma ändå, vita små prickar. Det som är viktigare är att bakgrunden inte blir allt för underexponerad, om man inte vill ha för stor skillnad på exponeingen mellan snöflingor och bakgrund.

Särskilt lång slutartid kan man inte heller ha, om man inte använder blixt och inte eftersträvar långa vita streck istället för prickar.

Efter skymningen:
Försök hitta en gata där gatubelysningen lyser upp snöflingorna. Eller ett köpcentrum, fabriksområde eller liknande massivt belyst ställe.

Vill du fotografera en människa, prova med ett teleobjektiv kring 150 - 200 mm, komponera bilden så att bakgrunden blir ett belyst område av snöfall (ex. av gatubelysningen), medan förgrunden blir en halvkroppsporträtt belyst med blixten. Slutartiden beror helt på vilken hastighet snön faller med och hur snöflingorna i bakgrunden får se ut (prickar eller streck), testa dig fram till önskat resultat.

Någon sorts intensiv ljuskälla behövs oftast för att frysa snöflingornas rörelse. Blixt, studioblixt, strålkastare, gatulampor m.m. Bilens strålkastare kan vara bra för att "lyfta fram" snöfallet effektivt när det är mörkt. Det måste dessutom vara en ljuskälla som belyser effektivt en längra sträcka (ex. en rad av gatulampor), om du vill slippa det som har hänt med din bild i första inlägget. Där har kamerans blixtljus förmått att belysa endast förgrunden, varvid det uppstår en illusion i bilden om att det snöar enbart i förgrunden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar