Annons

Fota skytte i mörker.

Produkter
(logga in för att koppla)

ChristerHe

Medlem
Tjena,
Jag ska ut och fotografera en mörkerskytte tävling tänkte försöka få till lite sköna myningsflammor och spårljusbilder...
Eftersom jag är vansinigt glad amatör så undrar jag om tipps för att fixa sånna bilder...

Tänkte försöka med riktigt lång slutartid och ganska liten bländare eftersom jag inte riktigt vet när mynningsflamman kommer... Sen funderar jag på om man kan kombinera det med en blixt för att få med resten av skytten. En ganska svag blixtbelysning då... Är jag på rätt spår eller helt ute och snurrar?

Har en canon 400D med 3 objektiv 11-28, 28-55 och 55-200 + en canon 430 blixt
 
det låter väl vettigt i en annan amatörs öron
prova med seriebildstagning också och kortare slutartid
 
hm, jag hade nog provat med liiite längre slutartid. Just därför att det vara svårt att få med flamman annars. Skulle kanske prova runt en 80, 60 kanske. Vet inte om det blir för långt...men prova hade jag gjort =)
 
Har du tillgång till och möjlighet att använda stativ? Bilder med så lång slutartid att de blir bra med befintligt ljus nattetid kräver nästan stativ. I synnerhet om du tänkt kära med liten bländare.

Ska du använda blixt så är mitt tips att kolla med skyttar och alla andra som är runt ikring. De flesta som ska agera i mörker brukar bli lite irriterade om mörkersynen går åt pipan stup i kvarten. En fotoblixt är trots allt avsevärt mycket intensivare än en mynningsflamma.

Hur kommer skyttet gå till? Ensam skytt som skjuter en hel serie från samma plats?
 
Ska du använda blixt så tycker jag du ska köra med blixtsync på andra ridån..för att behålla lite mer av det (o)befintliga ljuset =)
 
Jag hade satt kameran på satativ.
Bländare 32
Öppnat slutaren & bett skytten skjuta.

Sedan tagit med mig ficklampa eller blixten och gått runt för att belysa de delar jag vill ha med.