Annons

Fota skytte i mörker.

Produkter
(logga in för att koppla)

ChristerHe

Medlem
Tjena,
Jag ska ut och fotografera en mörkerskytte tävling tänkte försöka få till lite sköna myningsflammor och spårljusbilder...
Eftersom jag är vansinigt glad amatör så undrar jag om tipps för att fixa sånna bilder...

Tänkte försöka med riktigt lång slutartid och ganska liten bländare eftersom jag inte riktigt vet när mynningsflamman kommer... Sen funderar jag på om man kan kombinera det med en blixt för att få med resten av skytten. En ganska svag blixtbelysning då... Är jag på rätt spår eller helt ute och snurrar?

Har en canon 400D med 3 objektiv 11-28, 28-55 och 55-200 + en canon 430 blixt
 
det låter väl vettigt i en annan amatörs öron
prova med seriebildstagning också och kortare slutartid
 
hm, jag hade nog provat med liiite längre slutartid. Just därför att det vara svårt att få med flamman annars. Skulle kanske prova runt en 80, 60 kanske. Vet inte om det blir för långt...men prova hade jag gjort =)
 
Har du tillgång till och möjlighet att använda stativ? Bilder med så lång slutartid att de blir bra med befintligt ljus nattetid kräver nästan stativ. I synnerhet om du tänkt kära med liten bländare.

Ska du använda blixt så är mitt tips att kolla med skyttar och alla andra som är runt ikring. De flesta som ska agera i mörker brukar bli lite irriterade om mörkersynen går åt pipan stup i kvarten. En fotoblixt är trots allt avsevärt mycket intensivare än en mynningsflamma.

Hur kommer skyttet gå till? Ensam skytt som skjuter en hel serie från samma plats?
 
Ska du använda blixt så tycker jag du ska köra med blixtsync på andra ridån..för att behålla lite mer av det (o)befintliga ljuset =)
 
Jag hade satt kameran på satativ.
Bländare 32
Öppnat slutaren & bett skytten skjuta.

Sedan tagit med mig ficklampa eller blixten och gått runt för att belysa de delar jag vill ha med.
Det svåra tricket är att belysa de utvalda delarna rätt. Digitalt är det enklare eftersom att du ser hur mycket ljus du har använt.

Tar du digitalt så kan du koncentrera dig på en belyst del i taget och slå ihop delarna sedan i datorn.
 
Det spelar väl ingen roll om blixten går av på andra ridån eller i början av exponeringen när det gäller att få med befintligt ljus? Skillnaden blir bara att man får skyttens position frusen som den är efter skottet i stället för positionen innan skottet.

Om det är väldigt mörkt kan man ju köra väldigt långa tider. Tänker att 0,5-1 sek eller mer kanske funkar utan att släppa in allt för mycket ströljus? Eftersom mynningsflamman inte syns mer än en väldigt kort tid kanske det går bra att köra handhållet (om man inte rycker till väldigt mycket av smällen).

Jag vet inte hur förutsägbara skottögonblicken är. Kanske en god idé att snacka med någon skytte och be honom att skjuta precis när han hör slutaren öppnas? (Efter själva tävlingsskjutandet förstås.)
 
Suveränt med alla tipps, ska hem och testa lite. Jope, appropå spårljus. Det är en försvarstävling även om jag har sett civila spårljus till en så liten kaliber som .22lr men det är en annan historia... Har en kollega som kommer få aggera modell så dom tävlande skyttarna inte störs.

Intressant med punktbelysning med ficklampa det kan helt klart vara värt ett försök. Stativet kommer vara med för att klara stabiliteten. Skönt att fota digitalt så man kan kolla på resultatet direkt... Tänkte att det är ungefär som att fota fyverkerier, om man ska relatera till nåt liknande.
 
Jag är en olyckskorp som tror på jämmer, elände och inga meningsfulla bilder i det här fallet.
Bildmotbevisa mig gärna, det vore roligt.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Fota skytte i mörker.

Erik Schalin skrev:
Nytta som ordval kan man väl diskutera, men det är användbart i krig
Men inte i fred? I USA är det förbjudet med spårljus och så trodde jag att det var det i sverige också eftersom vi har ännu strängare vapenregler.
 
Vill inte lägga band på din förtjusning men så mycket fyrverkerieffekt blir det inte med spårljus till vanlig handvapenammunition. Minns att vi hade det ibland vid övningarna i lumpen. Det lyste vid skjutning upp till 300 meter ungefär som en cigarett gör på någon meters håll. Det var något bättre då de sköt med spårljus till stridsvagnskanoner men då var avståndet också längre (upp till 1300 meter om jag minns rätt)..... och redan vid 500-600 meter såg spårljuset ut som - tja, just det, cigarettglöd på någon meters håll....
Bäst effekt var det vid ksp-skjutning (kulspruta alltså för de av er som ännu ej gjort lumpen.....;-) ). Man satte då var 10:e skott som spårljus och eldade man sedan på duktigt så såg det ut som....tja, några kedjerökare på promenad på någon meters håll. Skytten såg som vanligt ingenting men laddaren skriker ut var blyet hamnar.
Prova gärna, givetvis - men förvänta dig inga underverk av pyroteknik. Tänk på att låta skottet nå fram innan du stänger slutaren, det ser jönsigt ut om kulbanan är avbruten halvvägs.
Lycka till!!
Us
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Fota skytte i mörker.

Robin Gyllander skrev:
Men inte i fred? I USA är det förbjudet med spårljus och så trodde jag att det var det i sverige också eftersom vi har ännu strängare vapenregler.

Var fâr du alla dina tokiga uppslag frân?
Du är ju och kladdar i varenda trâd.

Till trâdskaparen, jag tvivlar pâ att just spâljuset blir sâ tydligt, men mynningsflamma och omrâdet närmast fâr du nog bra exponering av.
Jag väntar med spänning pâ bilderna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.