Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota skejtare för första gången hjälp behövs.

Produkter
(logga in för att koppla)

RG

Avslutat medlemskap
Jag fick förfrågan från nåra vänner om jag kunde fota dem när de skejtar troligen både i hall och utomhus så jag behöver lite tips. Och vad ska jag ta med mig?

Canon EOS 30D
Canon EF 50mm f/1.8 II
Canon EF 80-200mm f/4.5-5.6
Canon EF 35-105 F3.5-4.5
Canon EF-S 18-55 f/3,5-5,6
Canon Speedlite 430EX
Canon Speedlite 430 EZ
Gary Fong WhaleTail Reporter
Omnibounce Canon 430EX

Canon EOS 30D
Canon Speedlite 430EX
Omnibounce Canon 430EX

Och den andra blixten om du kan använda den som slavblixt, brukar bli ganska häftigt om du kan belysa från mer än ett håll.

Du skulle gärna ha haft en glugg med lite mer vidvinkel, men med den där borde du ändå kunna hitta rätt häftiga vinklar!

Jag skulle ta med åtminstone 50/1.8 samt 430EX:en med t.ex. omnibounce... har inte fotat skejtare själv, men mycket sport/snabba rörelser både inom och utomhus. Bra ljusstyrka kommer förmodligen att behövas inne om du vill fota utan blixt, men genom att använda blixt kan du få en del schyssta effekter!

Om möjligt, ta med dig rubbet och prova dig fram över vilka brännvidder som är mest användbara. Misstänker att 35-105;an kan funka bra med blixt eller om ni har tur med en ljus dag utomhus.

Tänk på att både försöka frysa rörelserna i bilderna du tar men även att försöka med längre slutartider och frysa själva personen genom att panorera med rörelsen som han/hon har.

stadac skrev:
Canon EOS 30D
Canon Speedlite 430EX
Omnibounce Canon 430EX

Och den andra blixten om du kan använda den som slavblixt, brukar bli ganska häftigt om du kan belysa från mer än ett håll.

Du skulle gärna ha haft en glugg med lite mer vidvinkel, men med den där borde du ändå kunna hitta rätt häftiga vinklar!
Tyvärr går det int att slava har ingen sådan grej till den.

Satsa på 50:an och försök sen hitta schyssta kompositioner istället för att släpa med dig all den utrustningen, den kommer bara göra dig förvirrad.

Om du bara kan använda blixten monterad på kameran så skit i att använda den det kommer bara bli platt och trist med den.

Tänk på att få med hela omgivningen när du fotar och gör inte som dagstidningsfotograferna som försöker fota skejt, det vill säga isolera skejtaren mot himlen. Se till så att du får med var de kommer ifrån och vart de kommer att landa.

Sen är det bara att experimentera :)

Sådana dära typiska skejtbilder där det ser ut som skejtarens bräda åker in i kameran det är väl typ taget med 10mm?

Robin Gyllander skrev:
Sådana dära typiska skejtbilder där det ser ut som skejtarens bräda åker in i kameran det är väl typ taget med 10mm?

Jag röstar för så vidvinkligt som möjligt och blixt.

Denna är tagen med 8mm fisheye:

Bilagor

• skate_fs.jpg
    skate_fs.jpg
    36.7 KB · Visningar: 392
ta med 50mm och kör upp ison vid behov.

får du kort o fint skärpedjup, och bra bländare.

kan du inte fjärrstyra blixten så har den inte speciellt stor funktion.

Har inget vettigt att bidra med egentligen men är inte just de här vidvinkelbilderna på skejtare ganska uttjatade?

som de flesta redan sagt så är blixten rätt trist om du inte kan fjärrstyra den. så satsa på intressant naturligt ljus, skuggspel och schyssta vinklar, jag skulle släpa med mig 80-200 också för att kunna stå på håll och hitta bra inramningar och dylikt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar