Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota skate med MF, går det?

Produkter
(logga in för att koppla)

billyskate

Aktiv medlem
Hejsan alla!

Har sedan länge gillat att glo på skateboardklipp , extreme sports-kanalen osv och även skateboard bilder. Nu är det så att jag känner en åkare och skulle vilja lära mig fota lite skate.
Självklart så vill ja även skaffa mig ett fisheye och har kollat på budgetvarianterna som Zenitar och Peleng.Det ända problemet jag kan hitta är manuell fokus. Är det jobbigt att köra MF när man ska fota skate? fotar mkt sport nu och skulle aldrig orka MF men är det annorlunda med skate kanske?
Objektivet ska sitta på min 30d , kanske bäst att ha ett 8mm fisheye för att kunna få ngn effekt då?

MVH Billy

Med ett fisheye får du väldigt långt skärpedjup redan på ganska stora bländare, så manuell fokus brukar inte vara några problem.

Jag har fotat en del cykling och skating och med vidvinkel och där har kamerans AF ofta inte en chans att hänga med. Då är det mycket enkare att ställa in fokusavståndet på t.ex. 1.5m. och bländare 8, då får man ganska garanterat åkaren skarp.

Så gjorde jag t.ex. på dom här bilerna:
http://www.carlssonfoto.se/port_cykling/b_info6.php
http://www.carlssonfoto.se/port_cykling/b_info2.php

Låter nice :) måste säga att första bilden var riktigt het. Nu ska ja bara se om 16mm funkar eller om ja ska köpa 8mm.

MVH Billy

T.ex. om du ställer in fokusen på 0.8m och bländaren på f/4 så får du ett skärpedjup på 13m (från 41cm till 13.4m) med ett 8mm objektiv. Så autofokus lär du inte sakna speciellt mycket på ett sånt :)

Själv tycker jag det känns som att AF bara skulle vara ett hinder på en vidvinkel, men det är jag det. Tror mer på förinställt avstånd, och som sagt, skärpedjupet lär ju räcka och bli över.

Kør på 8mm. Men 1.6 førlængningen så får du ett ca 13mm, vilket ær de nærmsta du kommer ett 15mm på 35mm hus.

15mm blir 24mm, vilket inte ger dig speciellt mkt fisheye effekt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar