Annons

Fota sjöfåglar i mulet väder

Produkter
(logga in för att koppla)

Cambora

Aktiv medlem
Hej! Har nyligen köpt ett Canon 70-200 F4, skjuter med en Canon 6D. Att fotografera med objektivet inomhus, i både dåligt och bra ljus, har inte varit några problem och resultaten blir överraskande skarpa och kontrastrika varje gång. Jag har gett mig ut nu två morgnar i rad för att bekanta mig med objektivet men jag får inte till resultaten. Det har varit mulet och småregnat båda dagarna dvs relativs dåligt ljus, körde enbart Av/Tv under gårdagen så idag körde jag mestadels Manuellt på kameran och tog med mig en monopod.

Jag är dock fortfarande inte alls nöjd med resultaten och vill nu veta varför det blir som det blir. Att det blir lite tråkigt pga få färger etc kan jag förstå men det ser rent illa ut både gällande kontrast och skärpa. Kör jag i fel läge? Fel inställningar? Är det helt enkelt för dåligt ljus? Något annat jag missat? Tacksam för förslag :)

Nedan är två bilder tagna imorse, de med ett c i slutet på filnamnet är en 100% crop medan de utan ett c är förminskade ner till 1200x800:
http://www.renstrom.org/Fotosidan/Bild1.jpg
http://www.renstrom.org/Fotosidan/Bild1c.jpg
http://www.renstrom.org/Fotosidan/Bild2.jpg
http://www.renstrom.org/Fotosidan/Bild2c.jpg

Jag är inte ute efter att bli fågelfotograf, det råkades bara vara gårdagens motiv och nu vill jag lösa "gåtan".

Mvh,
Nicklas
 
Håller med Uno och kan dessutom lägga till att jag i princip givit upp att fotografera fåglar under den här typen av väderförhållanden. När ljuset inte räcker till får man kompromissa med något (ISO, bländare eller slutartid). Vad har du haft för inställningar på bilderna som du visar?
 
Hej Nicklas,
Det kan finnas flera orsaker till ditt problem med fågelbilderna. tex, Jag antar du har zoomat in så mycket det går, kör du på auto när du ställer in skärpan kan det bli problem. Regnet, den rörliga vatten ytan samt den simmande fågeln påverkar skärpans inställning,särskilt då motivet är litet i bild. Dimma och regn ger inte naturligt någon större kontrast tvärtom det är då det är läge för en soft gråskala. Vill du ha mer kontrast än vad naturen erbjuder för du själv plussa på den i kameran eller lägga till den i efterbehandlingen av bilden.Högt ISO- tal kan också inverka, bruset blir ofta mer påtagligt i en mjuk gråskala. Ett bra tips kan vara att du smyger dig närmare fåglarna nästa gång så vinner du i både avstånd, skärpa och ljus.
Lycka till o ha det bra ! MVH/ Maria
 
Senast ändrad:
Uno: Ja absolut kan avståndet och ljuset vara de egentliga bekymren.

Kjell: Bild 1 är tagen i Manuellt läge på 200mm, ISO 1600, 1/500, F7.1. Ser inte direkt bättre ut även om jag går ner i ISO/F och upp i slutartid. För alla inställningar se http://www.exifdata.com och lägg in länken till bilden.

Maria: Jo de flesta bilderna blev tagna på 200mm, ser dock inte bättre ut på de få jag fick då jag kom närmare där jag kunde gå ner till ca 140mm. Du har nog helt rätt gällande fokuseringen, jag får helt enkelt ge mig ut igen och jaga fokus manuellt och försöka hålla mig till ISO400/800. Visserligen har 6D en grym brus hantering men som du säger kan det vara svårt då gråskala inte är "naturligt" för kameran att teckna.

Till samtliga: Jag tackar för snabba svar, jag får ge mig ut imorgon igen (samma väder även då) och se om lite lägre ISO samt manuell fokus avhjälper problemet. Närmare kommer jag tyvärr inte, då får jag bada :)

Mvh,
Nicklas
 
Hej igen!

Gåtan är nu löst, det verkar bero på fyra saker:
- Avstånd: Objektet (fågeln) är helt enkelt för litet. Lurpassade igår och det blev inte lika grynigt när jag kom närmare, även om kontrast och skärpa uteblev.

- UV-filtret: Visserligen ett ok filter, ett Kenko Pro. Då jag tog av det blev det snäppet bättre skärpa.

- Manuell fokus: Av de saker jag kunde påverka själv gav detta mest skillnad. Lite mer trixigt, nu sitter skärpan betydligt bättre mot den relativt kontrastlösa bakgrunden.

- Ljuset. Idag tittade äntligen solen fram och pang så såg det mycket bättre ut.

Tack för tipsen, ljuset visade sig vara största faktorn, men utan UV-filter med manuell fokus och komma lite närmare så blev det ändå godkänt :)

Mvh,
Nicklas
 
Hej igen Nicklas !

Härligt att höra att du löste din " Gåta" ! :D
Att fota fåglar är himla kul och man lär sig lösa många tekniska " gåtor" på vägen.
Man får ständigt utmana sig själv och sina tekniska kunskaper i alla väder och
framförallt håller man sig alltid beredd på det oväntade ögonblicket.

FÅGELFOTO är : ... svettigt,trassligt,tröttsamt,enerverande,fyllt av väntan och förväntan,
spännande, lärorikt, socialt, smittsamt, beroendeframkallande, en ständig jakt efter den
Ultimata - Adrenalin " kicken" och seger ruset man kan få uppleva när man med kameran äntligen fångat det där speciella motivet/ " Ögonblicket" på bild ... den hundradels sekunden du kännner i magen - Där satt den ! HELT UNDERBAR KÄNSLA !!! :D

Kan lova jag gillar fågelfoto och jag hoppas att du fortsätter att smyga runt och fota
fler arter, får du nya problem o behöver fler tips är det bara att höra av dig.

MVH/ MARIA
 
ANNONS