ANNONS
Annons

Fota simmare

Produkter
(logga in för att koppla)

Trek79

Medlem
Hej!

Jag var på min första simtävling idag och skulle fotografera några simmare.

Vad ska man tänka på för att få en bra bild? Inställningar osv..

Hur ska jag göra för att simmaren inte ska vara mörk på bild? (se bild)

Tack på förhand!

Bilagor

• forum.jpg
    forum.jpg
    91.5 KB · Visningar: 627
Du skulle nog ha överexponerat lite, eller om möjligt ha använt blixt.
Ett polfilter är heller inte fel för att få bort reflexer från vattnet, men i en inomhushall stjäl det antagligen för mycket ljus.

Åk till Helsingborg när det är soligt väder! och lämplig simtävling naturligtvis.... Deras inomhushall har hela gaveln i glas samt takfönster. Nåja, det kan vara svårt att välja simhall. Men det är mycket enklare att få bra bilder i den hallen än dom flesta andra. På din bild ser det ut som om du har motljus och det är aldrig lätt. Om jag tar motljusbilder så zoomar jag in så mycket jag kan (har ett 135-400). Jag har svårt att få naturliga bilder med blixt, men det är kanske en träningssak. Bifogar bild (tror jag) 400mm, 5,6, 1/350. Den hade ju blivit bättre om hon haft solen i ansiktet.
C

Bilagor

• masterssm.jpg
    masterssm.jpg
    28.3 KB · Visningar: 582
Med tanke på var du är ifrån så tror jag att vi var på samma tävling (Swim Meet i Burlöv).
Mina bilder från helgens tävlingar finns här.
http://www.simma.nu/

Om det nu är som jag tror så ser hallen i Burlöv ut precis som den som beskrivs i Helsingborg.

Din bild tror jag är tagen från den kortsida som ligger längst från "glassidan" - så bilden är tagen i motljus.

Du hade fått betydligt bättre resultat på bilder tagna från andra kortsidan. Du hade också fått kortare slutartider då det är betydligt mer ljus där.

Då ljusförhållandena ändras hela tiden så gäller det att hela tiden följa med och ändra ISO-inställningar, AV och/eller TV inställningar.

Generellt så vill jag ha tider på 1/500 eller kortare och ändrar övriga inställningar efter det.

Senast ändrad:
Ja det var på Swim Meet i Burlöv. Jag tyckte det var rörigt vid startpallarna så jag stod längst bort från 'glassidan' för att fotografera i lugn och ro. Tyvärr blev det kassa bilder :(

Tack för tipset, vi kanske syns på nästa simtävling ;)

Bilden som är upplagd på sidan är ju betydligt bättre. Den är ju tagen från sidan så du inte fick samma problem med motljuset.

Ett tips är att titta på bilderna i kameran och på histogrammen. Då kan man se om man t.ex. behöver exponeringskompensera.
Väl hemma är det svårare att ändra på det som blivit fel. Kan "glädja" dig med att jag också gjorde några misslyckade försök från den sidan.

Jag var inbjuden av klubben så jag kände att jag kunde tränga mig på lite mer. Förstår om du kände det lite som om du skulle varit i vägen.

Jättefina bilder! Äntligen så har jag fått se bilden där simmaren nästan nuddar vattenytan :)(4:e bilden) Startern Bertil Ek berättade att du fick den perfekta bilden efter många försök.

Använder du pol-filter eller det snor för mycket av ljuset?

Faktum är att den bilden jag visade för honom i full storlek inte hade riktigt bra skärpa.
Den var dock mitt första lyckade försök efter ca 25 försök. Efter det så satte jag ett par till.

Har ännu inget polfilter så jag vet inte hur mycket ljus det skulle ta. Dock skall det inte vara några problem om man fotar vid fönstren i den aktuella hallen en solig dag.

En träning jag var på låg jag på tider runt 1/3200 vid ISO 400 när simmarna närmade sig vändning.

Anledningen till så pass hög ISO var att jag skulle kunna ta bilder även en bit in i bassängen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar