Annons

fota raketlon

Produkter
(logga in för att koppla)

Newnoise

Aktiv medlem
Hej.
Ska delta i en raketlon turnering (badminton, squash, tennis och pingis) och är självutnämnd fotograf. Önskar lite tips och ideer. Kör med en Nikon D7000 och 70-200 2.8 Vr 1.

Min idee är:

M läge:f 2.8, tid runt 800-1000, auto ISO (max 3200) alt provskjuta och ställa in allt manuellt (tycker gärna ISO alltid sticker upp till max)

Tänkte köra AF-C, osäker om jag ska välja 1punkts eller 9 eller 3d?

Prioritera slutare eller fokus vid avtyckning? Antar att man ska prioritera slutare?

Fokusföljning med låsning: valt 2 (1-5)

Vi är ett kompis gäng som ska spela så jag har nog ganska stor frihet att gå nära osv.

Är jag rätt ute? Mottar gärna tips!

MVH John

Jag gissar att alla matcher spelas inomhus och således kommer du att ha jämnt men dåligt ljus. Därför tycker jag att du skippar auto-ISO:n och kör manuellt helt igenom.

AF-C, alla gånger, men kör tumfokus, dvs att du aktiverar fokus med höger tumme på en därför avsedd knapp (om den funktionen finns på din kamera). Nu har jag inte 3d på fokuspunkter på mina kameror, så jag kan inte referera till hur det fungerar. Börja med en punkt och missar du skärpan så utöka.

Sedan är det lite si och så med dessa sporter att kunna stå på rätt ställe för att få bra bilder. I squash underlättar det om det finns fotogluggar i väggen framför spelarna.

Bilagor

• 090729-0243-T.jpg
    090729-0243-T.jpg
    115.8 KB · Visningar: 46
AF-C, alla gånger, men kör tumfokus, dvs att du aktiverar fokus med höger tumme på en därför avsedd knapp (om den funktionen finns på din kamera). Nu har jag inte 3d på fokuspunkter på mina kameror, så jag kan inte referera till hur det fungerar. Börja med en punkt och missar du skärpan så utöka.

D7000 har ingen dedicerad AF-ON knapp, men knappen AE-L kan programmeras att fungera på samma sätt.

På en D7100 hade jag inte tvekat att köra i läge A och auto-ISO inställd på snabb, men tyvärr är auto-ISO inställningarna på D7000 inte lika flexibla.

Jag gissar att alla matcher spelas inomhus och således kommer du att ha jämnt men dåligt ljus. Därför tycker jag att du skippar auto-ISO:n och kör manuellt helt igenom.

AF-C, alla gånger, men kör tumfokus, dvs att du aktiverar fokus med höger tumme på en därför avsedd knapp (om den funktionen finns på din kamera). Nu har jag inte 3d på fokuspunkter på mina kameror, så jag kan inte referera till hur det fungerar. Börja med en punkt och missar du skärpan så utöka

Sedan är det lite si och så med dessa sporter att kunna stå på rätt ställe för att få bra bilder. I squash underlättar det om det finns fotogluggar i väggen framför spelarna.

Tack för tipsen. Hänger inte helt med vad fördelen med "tumfokus" är bara? Vill du utveckla lite.

MVH

Det betyder att kameran bara fokuserar när man håller in knappen AF-ON med tummen.

...och fördelen är att du kan sätta fokus på den servande bordtennisspelarens ansikte och vara säker på att kameran inte får för sig att sätta fokus på handen som kastar upp bollen precis när du trycker av.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar