Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Fota rörelse med kompaktkamera
- Trådstartare AnX1
- Start datum
j_s
Aktiv medlem
AnX1 skrev:
Jag har bara kompaktkameror (funderar på att köpa en systemkamera efter sommarjobbet) men jag undrar om nån vet hur man tar bäst bilder på rörande föremål med en enkel kompaktkamera, jag har Canon IXUS 850 IS. Ska jag ha någon speciell inställning?
Du kan prova med Kids&Pets - då ska kameran prioritera korta slutartider.
henq
Aktiv medlem
Fokusera kameran manuellt i förväg där du har tänkt ta fotot, det blir nog oftast bra om den även låser exponeringen där.
Sen kan du variera slutartid med avseende på vad du tänkt fotografera. Kort slutartid = frysa rörelser. Med lite längre slutartid kan du t ex panorera med en häst eller motorcykel.
Sen kan du variera slutartid med avseende på vad du tänkt fotografera. Kort slutartid = frysa rörelser. Med lite längre slutartid kan du t ex panorera med en häst eller motorcykel.
j_s
Aktiv medlem
Slutartiden går inte att påverka, mer än indirekt. Antingen med val av lämplig "Scene-mode" (Kids&Pets som jag nämnde tidigare) eller genom att köra i manuellt läge och välja en hög iso.
Du väljer manuellt (M) respektive scene (SCN) med reglaget längst upp til höger på kamerans baksida.
Du väljer manuellt (M) respektive scene (SCN) med reglaget längst upp til höger på kamerans baksida.