Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota rörelse med kompaktkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

AnX1

Medlem
Jag har bara kompaktkameror (funderar på att köpa en systemkamera efter sommarjobbet) men jag undrar om nån vet hur man tar bäst bilder på rörande föremål med en enkel kompaktkamera, jag har Canon IXUS 850 IS. Ska jag ha någon speciell inställning?

AnX1 skrev:
Jag har bara kompaktkameror (funderar på att köpa en systemkamera efter sommarjobbet) men jag undrar om nån vet hur man tar bäst bilder på rörande föremål med en enkel kompaktkamera, jag har Canon IXUS 850 IS. Ska jag ha någon speciell inställning?

Du kan prova med Kids&Pets - då ska kameran prioritera korta slutartider.

Fokusera kameran manuellt i förväg där du har tänkt ta fotot, det blir nog oftast bra om den även låser exponeringen där.

Sen kan du variera slutartid med avseende på vad du tänkt fotografera. Kort slutartid = frysa rörelser. Med lite längre slutartid kan du t ex panorera med en häst eller motorcykel.

nix har aldrig haft Canon-kompakt

Men tusentals andra här borde kunna svara =)

Vad ska du fota?

ja jag tänkte fota lite allt möjligt, bla hästar, det är därför jag undrar. =)

Slutartiden går inte att påverka, mer än indirekt. Antingen med val av lämplig "Scene-mode" (Kids&Pets som jag nämnde tidigare) eller genom att köra i manuellt läge och välja en hög iso.

Du väljer manuellt (M) respektive scene (SCN) med reglaget längst upp til höger på kamerans baksida.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar