Nu har jag precis fotograferat 6st produkter och redigerat 8 bilder och gör ytterligare justeringar av redigeringen. När det är helt klart kommer jag att ha lagt ca 20 timmar.
Var jag onödigt ineffektiv? Viss tid förlorades i redigeringen på grund av ändrade/oklara önskemål om hur de färdiga bilderna skulle se ut och det gick lite extra tid på att ta om bilder när de hade kommit på något ytterligare men jag vet inte riktigt... Känner att storleken påverkar tidsåtgången en hel del?
Det är svårt att uttala sig om utan att se förutsättningar och slutresultat vilket gör att riktlinjer om timersättning alltid blir skevt. Håller dock med om att stora produkter gör arbetet mer tidskrävande.
På min förra arbetsplats så monterades det upp en arbetsbänk med glasskiva och softboxar för att få vit bakgrund. Hade produkten rätt storlek så tog det bara någon minut att ta en bild och sedan ytterligare någon minut i Lightroom tack vare att resultatet i kameran hade 90% av slutresultatet.
Sex föremål skulle alltså säkert klaras av på en timme med godkänt resultat.
Vill man ta det till nästa nivå och få perfekta reflektioner så kan man använda flaggor, positionera om blixtarna, klippa ut föremålet i Photoshop, klona, färglägga, komponera ihop de olika versionerna, etc. Där finns väl egentligen ingen gräns på hur många timmar du kan hålla på.
En annan väg är att följa IKEA där man kombinerar fotografier med 3D-renderingar.
Vill man istället ta produktfoton i livsstilsmiljö så uppstår helt nya utmaningar och då kan man lägga åtskilliga timmar bara på att hitta rätt rekvisita, bakgrund eller t.o.m. modell.
Precis som
fotograf-magnus-stalberg skriver så bör timpriset baseras på vad du behöver för att motivera plåtningen. Är det att finansiera utrustningen, kunna leva på det eller att hjälpa en vän? När du väl vet vad din tid är värd så kan du diskutera med klienten vad han egentligen behöver. Är det värt att lägga 10 timmar i Photoshop på en enskild bild för att få allting perfekt eller duger det att han kommer över med produkterna så att du kan ta dem på en timme i din egen studio?