Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota plana ytor med raka linjer

Produkter
(logga in för att koppla)

IM Quotes

Medlem
Hur gör jag när jag ska fota plana ytor, pappersark, böcker med mera som ligger plant och jag vill att ytan ska förbli plan i bilden, med raka kanter?

Se till att ha kameran i exakt 90 graders vinkel mot den plana ytan. Och så hjälper det att ha en objektiv som inte har någon distortion. De flesta har mer eller mindre, antingen tunnformig (kanterna buktar utåt) eller kuddformig (kanterna buktar inåt).

Får du det inte riktigt rätt så går det att justera i t.ex. Photoshop, beroende på vilka krav du har.

Se till att ha kameran i exakt 90 graders vinkel mot den plana ytan.

Ett litet tips för injustering till 90 grader: Lägg en spegel exakt mitt på den plana yta du skall avbilda. Justera läget på kameran tills den ser "rakt in" i mitten på objektivet (i spegelbilden förstås!) ;o). Det funkade iaf för mig på 70-talet, när jag reprofotade kretskortslayouter! Lycka till!

/prylnissen

Tack för tipsen. Ska testa med spegel. Går det förresten justera själva vinkeln i photoshop, alltså själva vinkeln på avfotograferad yta?

Du kan ju korrigera ett felaktigt perspektiv genom att "dra" i bildens hörn i Photoshop. Det är ju inte riktigt samma sak som att faktiskt justera vinkeln som fotot tas ifrån. Du kan ju aldrig få en annan vinkel än den som du tog bilden i, men du kan få det att se ut som att vinkeln är helt rät. Luddigt beskrivet, men...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar