** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Fota pa stranden med lang slutartid

Produkter
(logga in för att koppla)

miw

Medlem
Jag undrar lite hur ni som fotar strander brukar gora... Mitt problem ar nar jag har satt upp stativet, gravt ner det en bit i sanden, valjer en lang slutartid, och tar min bild, och sa kommer vagerna och drar bort sanden under stativet sa det sjunker langre och langre ner och ger mig rorelseoskarpa i delar av bilden som jag vill ha skarp. Hur brukar ni gora for att losa detta? Nagra ideer?

Jag har aldrig försökt göra just detta, men när stödbenen till lyftkranar sjunker lägger man skivor under för att förhindra det. Kanske något du kan göra också. Eller spolas de bort?

Kanske kan du ställa dig en bit bort (där vågorna inte sköljer undan sanden) och använda en något längre brännvidd eller beskära bilden för att få ett liknande utsnitt som du tänkt?

Ja jag funderade ocksa pa om det var nagot jag kunde lagga under, typ traskivor eller nat. Far testa det nasta gang.
Att flytta pa sig ar ju ocksa ett forslag, men funkar inte riktigt om jag vill komponera bilden pa specifika satt.
Tack for forslagen! Nagon som har nagot annat tipps?

Nu låter det ju inte som att du är rädd för att smutsa ner stativet, så ett alternativ skulle ju kunna vara att gräva en decimeter djupt, ställa ner stativet där och sen lägga tillbaka sanden, det borde bli ganska stabilt, vågorna tar ju bara översta biten.

Ja jag funderade ocksa pa om det var nagot jag kunde lagga under, typ traskivor eller nat. Far testa det nasta gang.
Att flytta pa sig ar ju ocksa ett forslag, men funkar inte riktigt om jag vill komponera bilden pa specifika satt.
Tack for forslagen! Nagon som har nagot annat tipps?

tips menade jag...

Att grava ner stativet en bit later troligtvis som den enklaste losningen. Det ar vad jag har gjort tidigare.
Tack for era svar!

Hej, det här var en lite kul tråd på så sätt att den väl liknar grundläggningsteknik snarare än fototeknik. Problemet är alltså att stativet vill sjunka i den sanka sanden. I byggsammanhang skulle man kunna lösa det t.ex. genom att gräva ur och fylla upp med något dränerande eller genom att påla grunden. Omsatt till ditt stativ så skulle man kunna tänka sig att göra en liten grop för respektive ben och fylla upp med sten, men det är kanske smidigare att klubba ner nån form av "påle" för respektive ben? Om stranduppsättningen är nåt du vanligen gör så komplettera stativet med tre lagom grova och lite spetsade pinnar. Fäll ut stativbenen och markera fotavtrycken i sanden, klubba ner de här pinnarna några dm enligt markeringen och ställ tillbaka stativet. (Då behöver du knappt skita ner det heller.)

Tack for ditt forslag Claes. Det var en bra ide, da behover jag inte bli sa smutsig sjalv heller eftersom jag kan ta med mig nagon pinne av nagot slag att sla ner pinnarna med! varre dock om jag vill byta riktning och flytta stativet... hahaha. Jatte bra forslag. Tack.
Mvh Maria

Finns fina 25cm långa tältpinnar i röd plast som är jättebra att slå ned i sanden.
Sen är det bara att ta små korta bagageremmar och spänna stativbenen mot dessa tältpinnar.
Tror till och med att de säljs i 3pack vilket ju passar oss fotografer :)

Smit in på närmsta husvagnsfirma så hjälper de dig säkert!

har haft samma problem

Har fotat på stand jag med, hade samma problem, nu blir det ut och fota igen :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar