Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fota på vintern?

Produkter
(logga in för att koppla)

foto_korren

Aktiv medlem
hej allihopa!

Jag har funderat på en sak. många digitalasystemkameror klara inte minusgrader. hur gör man då när mna ska fota på vintern.
och jag har oxå ett stort intresse för skidåkning. så jag vill fota lite puder och störredelen park.

Hej

Jag har fotat en hel del ute i -30C o kallare med både Canon D30 och D60 utan problem. Det enda problem jag haft är att 50mm/1.8 lägger av nästan direkt, men andra gluggar, bla sigma 24-70/2.8 har funkat bra o 100-400L IS.

Batteritiden blir mindre, men jag brukar ställa bara nån minut som on tid på kameran sen får den slå av sig o så låter jag bli att titta på bilderna, man ser ändå inget i det ljuset samt man är så klumpig o knapparna så små så man får ägna sig åt att fota.

Norrsken brukar jag fota ibland, o då får man långa tider, men det har gått bra med stativ, upp till 30 sekunder eller mer med fjärrutlösare, manuella inställningar o fokus.

ok tack. vart lite orolig för jag såg på någon kamera (kommer inte ihåg) så stog de att den kalrade: från +40 till 0

Hej

japp, men man låter sällan prylarna sjunka så lågt i temp o det är i så fall prolem få igång dessa.

Jag har min innanför jackan då jag inte fotar. Var dock observant på imma på objektivet om du snabbt tyter temp o ha batterier i reserv nära kroppen så de inte är genomfrusna.

Roine

Japp som herrarna redan deklarerat så klarar kamerorna minusgrader utan minsta problem. Dock vill tilvlerkarna ha sina ryggar fria så brukligt är att sätta +-0 som en standard gräns, detta gäller mycket elektronik prylar... Ut o fotta och var nöjd! inga problem:)

Dock ska du vara ltie försiktig ang kondens.

Varm luft hålelr fukt mycket bättre än kall luft och därför kommer kameran bli genomblöt om du tar in en genom kall kamera i rimstemeratur, detta är något du måste vara försiktig med eftersom kameran är bara elektronik idag.

Jag brukar ta ut minneskortet utomhus innan jag går in ochsedan stoppar jag in kameran i en plastpåse utomhus och försluter tätt, sedan får den ligga i påsen i någon timme. Alternativt kan du ha kameran i en stängd fotoväska och inte öppna den på ett tag.

Mm klart tillverkarna vill ha ryggen fri men det är en konstruktionsfråga (läs kostnad). Det finns konstruktioner som tål kyla och annan stress. Om de hade konstruerat för kyla hade de garanterat skylltat med det. Således finns det risk att mekanik alt. elektronik i kameran skadas pga kyla.

Generellt medför dock snabba temp.skillnader mycket värre påfrestningar på elektronikkonstruktioner än vad konstant kyla gör.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar