Annons

Fota på segelbåt?

Produkter
(logga in för att koppla)

911RS

Aktiv medlem
För er som brukar fota på en liten segelbåt hur skyddar ny utrustningen från vattenstänk? Chansar ni eller täcker ni in kamerahuset och objektivet i en plastpåse eller liknande?

Utrustning
EOS 20D
Objektiv
Lite olika.
 
Hur liten är liten båt?
Jag tar inga extra åtgärder när jag seglar våran Sveakryssare (36fot), men blåser det riktigt hårt så tar jag inte kameran i ruffen. Inte för att skydda den mot vatten utan för att inte tappa den överbord.
 
Det beror helt och hållet på förhållandena som råder. om du inte är ute efter riktigt äventyrliga bilder så tror jag alla ombord på liten segelvåt i vattenstänk har annat att tänka på än att fota..

Ha den förvarad i vattentät påse/väska.. (typ ortliebs varianter,,) och knyt den fast uppe på däck där du når den ifrån kockpitplats.. Då har du den när du behöver den.

Externa skydd gör det ofta bara klumpigt tycker jag..

Vad gäller taskigt väder så kan ju det självklart ge spännande bilder, då skulle jag helt enkelt binda fast mig själv i tex kockpiten med stramt rep från midjan och ned i golvet/durken.. där kan jag jobba fritt med båda händerna och skydda kameran i "sista sekund"...

Lycka till!

MVH Niclas,
 
Jag antardu menar hur man skyddar kameran medans man fotograferar?

Jag skulle köra med vanlig genomskinlig plastpåse för matförvaring, dock kanske något kraftigare modell...5 liters påse? Trä den sedan så att kamera delen ligger i botten av påsen och öppningen runt objektivet. Detta kräver naturligtvis att du har ett filter på objektivet så att det skyddar mot själva linsen, men det har väl ALLA på sina objektiv hoppas jag???

Sedan virar man bara tighta gummisnoddare på strategiska platser runt objektivet, runt motljusskyddet och tvärs över kameran.

se bara till så att du har mkt luft nere vid kameradelen så att du kan göra olika inställningar...
Du kommer se grummligt genom sökaren, och det kanske känns lite mysko att titta på displayen genom en påse, men det blir garanterat väderskyddat! En viktig aspekt på sommaren är att se till så att det inte är fuktigt i påsen.. med sommar värmen och ljuset så har du enkelt ett drivhus inne i påsen...
 
Jag chansar.
De flesta grejor tål mer än vad man tror, och du ska väl inte fota under vågorna? :)

För mig som också seglar sjumetersbåt så är inte vattnet det stora problemet. Det brukar istället vara hur man blir av med kameran när seglandet behöver prioriteras över fotandet. Tyvärr har jag inte hittat någon bra lösning, brukar bli att man får gå ned i ruffen och trycka ned kameran i sin väska. I många lägen föredrar jag min kassa kompaktdigital över systemaren, i alla fall så länge jag ska fota det som händer ombord.

/Tommi
 
Jag hade tänkt mig en hink att stoppa ner kameran i då det börjar bli akut med seglingen. Men annars ska jag prova plastpåsen och fungerar inte det kanske jag chansar eller köper en beg 1D eller liknande:)
 
Se till att du har en båtsmansstol med dig oxo, Så att du kan hänga o dingla i masttoppen o få fina bilder! (C;= JANNE
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.