Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota på fiskeresa

Produkter
(logga in för att koppla)

Apell

Aktiv medlem
Hej alla fotovänner!

Ska åka till Norge och flygfiska ett par dagar och har blivit ombedd att fota lite till för en kompis räkning. (han har fiskeaffär och vill ha lite bilder till hemsidan)

Vad ska jag tänka på när det gäller film och filter? Har ni några råd? Blir väl lite bilder på fiskande människor i strömmande vatten och förhoppningsvis lite kamp och fångstbilder.

Vad bör jag tänka på? Kommer att ta med hela utrustningen inkl. stativ. Har dock inte råd att köpa något ljusstarkare objektiv för tillfället så jag får hålla tillgodo med de jag har.

/Henke

Henrik, det kanske bara är jag, men jag har problem med att kombinera mitt flugfiske med mitt fotograferande. Måste koncentrera mig på endera om det skall bli något resultat.
Film tycker jag du skall använda det du tycker om och är van vid. Komplettera gärna med någon ISO 400 eller 800 film om du har ljussvaga objektiv och vill fota i skymningen.
Några speciella krav på filter vid fiskefotografering finns nog inte. Möjligen kan ett polfilter vara bra att ha om du vill kunna fota fisken som står i vattnet.

Ett litet tips av den amerikanske flugfiskegurun Lefty Kreh, som också är en mycket duktig fotograf:
Om du t ex vill fota en ljus fluglina mot en mörk bakgrund under kast, använd 1/250 s. Kortare tid och lina blir för skarp och smal för att synas tydligt. Längre tid och den blir alltför suddig.

Olle

Som tidigare nämndes så är polfiltret ett extra viktigt tillbehör i detta fallet. Tar bort reflexer i bl a vatten.

Ok, då har man beställt ett cirkulärt polfilter och ett par motljusskydd som jag saknat länge ;)

Nu får ni hålla tummarna att det blir nåt av det... *s*

Hade jag åkt till Gloma igen (är det dit du skall?) hade jag sett till att få med följande:

300mm. Kopmpakta närbilder på fiskare är aldrig fel
90-macro. Du behöver skarpa detaljbilder på flugor och Ephemera Vulgata samt Trichoptera (eller vad de heter nu igen.)
28-70. För att täcka in allt.

Polfilter.
UVfilter och plastpåsar med gummiband för att kunna ha kameran nära vattenytan.

Blixt för skymningsbilder med lång exponeringstid.

Och jag hade koncenterat mig på motljusbilder, är det flugfiske så är det.

Glöm inte detaljer som kaffepanna på glöd och närbilder på forsande vatten. (Hasse Lidmankänslan är viktig.)

Jag minns harrar som i skymningen ställde sig i lä av vadarbyxorna och tog flugan en meter bakom en. Om och om igen.
Suck.

Men jag skall ta med flug- och jiggspö på semestern nu och plocka lite abborre, catch & release.

Anmärkningsvärt många pressfotografer fiskar på fritiden. De kanske har extra stort behov av at stessa av... Då åker den lätta Leica M6:an med som aldrig annars används. :)

Skämt å sido. På fiskesemester kan man avvända all typ av fotoutrustning. En fiskebild kan ju se ut hur som helst. Men kolla med din kompis vad han förväntar sig - men glöm inte att ta dina egna bilder också.

Jag skulle stoppa med ett polfilter för att ta bort reflexerna i vattnet och både låg- och högkänslig film. Ett litet stativ för de stämningsfulla kvällsbilderna är inte heller fel.

Fan! Nu blir jag ännu mer taggad! :)

Mikael! Vi ska till ett ställe som heter Övre Rendal. Här finns lite info:

http://www.aktivioslo.no/destinasjoner/rendalen/

Har mina sunkobjektiv ;) 28-80 och ett 75-300, men de kan nog funka.

Hur ska jag använda plastpåsarna menar du? Runt själva huset eller? Kan väl bli dumt att ha dem framför linsen antar jag *asgarv*

Catch & release blir nog det övervägande sättet *s* om man får något!

Magnus, mitt stativ är ett Manfrotto Nature Tracker 055. Ganska lätt att ta med och stabilt ;)

Nåt speciellt filmtips? Nån ljuskänslig sak som funkar bra på kvällen vore fint att få tips om. Har nog kört med 400 asa som mest. 800 har jag ingen koll på...

Har beställt ett cirk. polfilter som jag hoppas kommer i tid. Kan man kombinera det med ett skylight? (helt lost på filter)

Fuji 800 är en toppenfilm som alltid funkar.

Med negativ film är inte skylight så viktigt eftersom man kan filtrera bort eventuellt blåstick. Det viktigaste är att ha ett filter som skyd bara.

Att kombinera filter kan leda till sämre skärpa och vinjettering, särskilt med polfilter som redan har 2 glas i sig.

Hur jobbar man med polfiltret? Hört något om att man måste "skruva på det"? Ser man resultatet i sökaren? *krånglig och ovetande*

Apell skrev:
Hur jobbar man med polfiltret

Man skruvar och kollar in när det ger mest effekt. Det fungerar olika starkt beroende på vinkel till solen. Det blir mörkare i sökaren, men det kompenserar exponeringsmätaren i kameran. var uppmärksam på exponeringstiden som kan bli längre.

Jag ska dock varna lite för att experimentera för mycket när man ska ta bilder på beställning eller viktiga händelser. Prova filtret i lugna stunder men när det nappar och går fort är det bäst att krångla så lite som möjligt.

Variera dig! Prova olika vinklar uppifrån och underifrån. Prova nära och på avstånd. Detaljer och översikt.

Ett vanligt amatörfel är att man varierar sig för lite. Man tar rulle på rulle från ögonhöjd och allt ser lika ut.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar