ANNONS
Annons

fota på airshow hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)
jag ska fota lite gamla flygplan i farten på f17.
jag har en canon 600d och ett standard 55-250 objektiv .
vilka inställningar ska jag använda för att få så skarpa bilder som möjligt.
vad brukar ni köra med för inställningar.
 
Du behöver ha så stor bländare (lägst F-värde) som möjligt och så kort slutartid som möjligt för det första.

Tänk bara på skärpedjupet och sen har ju alla objektiv sina optimala F-värden... runt F-8 där dom är som skarpast så sträva efter det skulle jag vilja säga..

Kör du 250mm läget så försök åtminstone hålla slutartiderna runt 1/500 men absolut minst 1/250 ..

Öka upp ISO hellre än längre slutartider.

När du knäpper bilden så följ med objektet så som att skjuta mot rörligt mål, ta många bilder och använd mittfokuspunkten om inte bildkomponeringen kräver annat.

Såhär har jag iaf kört på dom flygshower jag varit på.
 
Är det propellerplan håller jag med Jorma om att ha lång slutartid för att få en snygg propeller (inget snyggt att frysa den)
Jag har för mig jag brukar ha runt 1/100 s och använda bildstabiliseringen i panoreringsläge.
Här brukar jag använda tidsprio-automatik med eventuell exponeringskompensation (Tv har jag för mig det heter på canonspråk)

Är det jetplan är en kortare tid lämpligare.
 
Skarp å fin. Här ser du ju problemet att propellern står still, men för att lösa det så riskerar man ju att resten blir oskarpt med längre slutartid
 
Här är 2 gamla bilder jag tog på Säve och skrev ut. Väldigt nöjd med dom... Mustangen är ju fotad i sån vinkel så propellern nästan är rakt från sidan så då gör det inget att den är lite frusen.

Sen Spitfiren är jag väldigt nöjd med för den känns nästan som den är tagen ifrån luften, och lite mer liv i propellern. Båda bilderna med Sigma 150-500.

5968_1039767813390_7003474_n.jpg
 
Senast ändrad:
Knepigt det där med propellerplan och alltid en kompromiss mellan bra propeller och skarpa bilder.
Jag kör alltid uppvisningar med handhållet 500:a och måste gå ända ner till en 100-del för att få riktigt bra propeller, beroende på flygplanstyp och aktuellt varvtal på motorn.
Exempel Spitfire på en 200-del och P51 på en 100-del.
 

Bilagor

  • _DX_6153.jpg
    _DX_6153.jpg
    37.4 KB · Visningar: 55
  • _DM40103.jpg
    _DM40103.jpg
    26.2 KB · Visningar: 52
Knepigt det där med propellerplan och alltid en kompromiss mellan bra propeller och skarpa bilder.
Jag kör alltid uppvisningar med handhållet 500:a och måste gå ända ner till en 100-del för att få riktigt bra propeller, beroende på flygplanstyp och aktuellt varvtal på motorn.
Exempel Spitfire på en 200-del och P51 på en 100-del.

Upp till menar du väl? 1/100-del är långt.

Men varför kör du handhållet? Stativ och lämpligt huvud borde ge en bra kombination av stabilitet och vridförmåga. Eller ett vanligt stativ med icke åtdragen kulled. Planen rör ju sig hyfsat linjärt.
 
Upp till menar du väl? 1/100-del är långt.

Men varför kör du handhållet? Stativ och lämpligt huvud borde ge en bra kombination av stabilitet och vridförmåga. Eller ett vanligt stativ med icke åtdragen kulled. Planen rör ju sig hyfsat linjärt.

Visar bara skillnaden i karaktär på propellern vilket jag tycker avgör känslan i bilden.
Som någon ovan nämnde, max 125-del om det ska bli bra på den motor/propellerkombon.

Orkar inte släpa med stativet och fotar mest jet där det kvittar.
 

Bilagor

  • _DX_3377-Redigera.jpg
    _DX_3377-Redigera.jpg
    24 KB · Visningar: 67
Exempel på en 160/del

Skillnaden är uppenbar mellan dessa tre tider.
Naturligtvis påverkar motorpådraget/varvtalet på propellern....
 

Bilagor

  • _DX_3815.jpg
    _DX_3815.jpg
    28 KB · Visningar: 44
Exempel på en 160/del

Skillnaden är uppenbar mellan dessa tre tider.
Naturligtvis påverkar motorpådraget/varvtalet på propellern....

1/100-del verkar snyggast, under det hinner inte propellern röra sig så mycket, men å andra sidan blir det lättare att fota ju längre under man går, speciellt man kör handhållet.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.