Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota natur med Nikon EM

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonte_rm

Aktiv medlem
Hejsan..är en nybörjarfotograf som har fått ärva farsans Nikon EM med ett objektiv som heter Nikon lens series E zoom 36-72 mm 1:3.5

det jag undrar är över lite tips när jag ska fotografera djur i naturen eller andra naturbilder med denna kamera...vore väldigt snällt om nån hade några tips

mvh // Johannes

Nikon EM är en liten smidig kamera. Nackdelen med den är att den har begränsade manuella inställningsmöjligheter då endast 1/90s eller bulb kan ställas in för tiden. Det ger vissa begränsningar men annars går det utmärkt att fota natur med den.
Objektivet är inte så lämpligt för djurfotografering såvida du inte kommer väldigt nära dom.. ;) Risken är annars att dom blir väldigt små på bilderna.. Om du känner att foto (på djur) är något du vill hålla på med så kan du ju alltid köpa ett begagnat teleobjektiv på 200-300mm.
Till miljöer och landskap passar dock objektivet utmärkt.
Jag har för mig att EM saknar en egentligt exponeringskompensation vilket gör att det ibland kan vara klurigt att få rätt exponering beroende på vad det är för ljusförhållanden, tex motljus. Man kan ändra ISO/ASA tal men i början tycker jag inte du behöver bry dig så mycket om det. Stick ut och fota istället och notera gärna under vilka förhållanden du tagit bilderna så att du sen kan fundera på vad du gjort rätt/fel.

mvh
David

tack så mycket för den informationen...

om man skulle ha ett sådant objektiv som du säger...hur vet man vilka objektiv med den storleken som passar min kamera?
finns dom nya eller är det bara begagnade?

var ute och fotade änder ( inte rumpor utan fåglar ) idag och jag lyckades komma nära faktiskt...

tack för hjälpen // JOhannes

Jonte_rm skrev:
tack så mycket för den informationen...

om man skulle ha ett sådant objektiv som du säger...hur vet man vilka objektiv med den storleken som passar min kamera?
finns dom nya eller är det bara begagnade?

var ute och fotade änder ( inte rumpor utan fåglar ) idag och jag lyckades komma nära faktiskt...

tack för hjälpen // JOhannes

Du kan använda alla Nikons objektiv. Som information så är serie E en lite billigare modell och nikkor dyrare fast bättre och gedignare. Det funkar även med nya autofokusobjektiv som du i så fall får fokusera manuellt.
Mitt tips är dock ett begagnat manuellt objektiv som du kan få tag på väldigt billigt. Förutom Nikons egna objektiv finns även andra tillverkare som Sigma, Tokina, Tamron, Vivitar etc som också tillverkar optik som passar. Dessa är även billigare.
Om jag var du skulle jag även investera i ett stativ annars är det många motiv som går förlorade.
Kolla:
http://www.secondhandphoto.se/
http://www.fyndfoto.se/

Info om Nikon EM:
http://mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/emfgfg20/em/nikonem/index.htm

/David

tjena....

tack för hjälpen...ska genast gå på jakt o se vart priset ligger för ett begagnat sånt objektiv..varför ska jag ha stativ för..är det för att det inte ska bli så suddiga bilder eller?

osså om det står typ att det är ett 200 objektiv..och inte 200-300...vad är det för skillnad?

mvh // en glad fotograf

Jonte_rm skrev:
tjena....

tack för hjälpen...ska genast gå på jakt o se vart priset ligger för ett begagnat sånt objektiv..varför ska jag ha stativ för..är det för att det inte ska bli så suddiga bilder eller?

osså om det står typ att det är ett 200 objektiv..och inte 200-300...vad är det för skillnad?

mvh // en glad fotograf

Stativ har man för att undvika rörelseoskärpa. Ju mörkare det blir desto längre slutartid måste du ha vilket innebär att det blir svårt att hålla kameran stilla medan slutaren är öppen. Med ett teleobjektiv blir kameran ännu känsligare för rörelseoskärpa. En enkel tumregel är att man inte bör ha längre slutartid än objektivets brännvidd så med ett 200mm objektiv så ska du inte ha en längre tid än 1/200 s.

Detta är en sanning med mycken modifikation men som nybörjare kan du ha den i bakhuvudet.

När det gäller objektiv så finns det både fasta brännvidder och zoomobjektiv så står det bara t.ex. 200/4 så är det en fast brännvidd. Står det 70-200/4 så är det en zoom. Den sista siffran, 4, refererar till bländaren.

Ett tips är att köpa en grundläggande fotolärobok eller söka lite bland artiklarna här på fotosidan så att du lär dig grundläggande begrepp som t.ex. slutartid och bländare.

/D

tack så mycket..ska kolla igenom artiklarna..

tänkte på om man har ett rörligt objektiv tex 70-200 är det bättre än ett fast på 200?

mvh

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar