Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota närbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

_hjorten_

Aktiv medlem
Har en Nikon D60 med standard objektivet 18-55. Hur när kan man gå när man vill fota närbilder? När man går nära ett objekt ( ca 1 dm) så fokuserar den inte in objektet utan man får backa till ca 3-4 dm innan det börjar fokusera. Gör jag något fel eller är man tvungen att köpa ett makro objektiv, närbildsfilter eller mellan ringar? Vad rekomenderar ni?..vill inte lägga ut så mycket pengar helst!

/Mvh Martin

Det finns en anledning till att det säljs makroobjektiv och det är att vanlig objektiv inte kan fokusera närmare än några decimeter.
Billigaste alternativet är mellanringar.

Har en Nikon D60 med standard objektivet 18-55. Hur när kan man gå när man vill fota närbilder? När man går nära ett objekt ( ca 1 dm) så fokuserar den inte in objektet utan man får backa till ca 3-4 dm innan det börjar fokusera. Gör jag något fel eller är man tvungen att köpa ett makro objektiv, närbildsfilter eller mellan ringar? Vad rekomenderar ni?..vill inte lägga ut så mycket pengar helst!

/Mvh Martin

/Mvh Martin

På ditt objektiv står det vilken närgräns det har, t.ex 0,3-oändligt
sen kan du ju oftast zooma in när du är tre decimeter ifrån motivet, räcker inte detta så är det som du sa makroobjektiv, närbildsfilter eller mellanringar som gäller, detta har jag dock ingen erfarenhet av att använda!

Har en Nikon D60 med standard objektivet 18-55. Hur när kan man gå när man vill fota närbilder? När man går nära ett objekt ( ca 1 dm) så fokuserar den inte in objektet utan man får backa till ca 3-4 dm innan det börjar fokusera. Gör jag något fel eller är man tvungen att köpa ett makro objektiv, närbildsfilter eller mellan ringar?

Nej, du gör inget fel. Ditt objketivs närgräns är 28cm. Maximal förstoring får du om du ställer objketiv på 55 mm och avståndet på 28cm. Avståndet mäts från objketet till sensorn, som sitter någon cm framför (eller bakom, hur man nu ser saken) bildskärmen.

Vill du komma närmare gäller närbildslinser (billigast) mellanringar (bra men krångligt) eller makorobjektiv (dyrast men bäst).

Per.

Någon som använder sig av närbildslinser? ..ni kanske har några tips på vilka som fungerar bra och inte?
Skicka gärna in några bilder som är tagna med en sådan lins på ett 18-55 objektiv så man får se resultaten ;)! Skriv gärna vilken lins ni använder av...

/Martin

..glömde fråga en sak. Har även ett Nikon AF-S DX 55-200 f/4-5.6G IF ED VR objektiv, är det bättre med ett sådant att ta närbilder..gissar dock på att det är sämre!?

/Martin

Någon som använder sig av närbildslinser? ..ni kanske har några tips på vilka som fungerar bra och inte?

Jag har ingen egen erfarenhet, men jag har hört att Canons tvålinsiga är bra, om det inte tar emot för mycket att montera ett sådant på din Nikon...

Sök "Canon Närbildslins" på Cyberphoto, så hittar du dem.

Per.

Skicka gärna in några bilder som är tagna med en sådan lins på ett 18-55 objektiv så man får se resultaten ;)! Skriv gärna vilken lins ni använder av...

/Martin

Jag har använt mig av försättslinser vid närbildsfotografering sedan början av 1970-talet och är nöjd med resultatet. Men jag har alltid valt att välja försättslinser av hög kvalitet. Dessa kostar visserligen en hel del men ger ett bättre resultat än lågprisalternativen.

De försättslinser jag använder mig av är av fabrikat Minolta. Har 2 stycken , en nr 2 och en nr 0. Nollan är en försättslins speciellt avsedd för korta teleobjektiv.

Jag tycker att en stor fördel med försättslinserna är att de inte tar någon märkbar plats i fotoväskan eller fickan.

Om man kommer att satsa rejält på närbildsfoto kan det vara värt att investera i ett makroobjektiv. Makroobjektiven har en optisk konstruktion som är anpassad för korta avstånd, men de fungerar även bra på "normala" avstånd.

Ingen nämner alternativet omvändningsring ??
Kanske inte passar för just detta objektiv ? (Jag har inte stenkoll på det).
Jag fottar mycket genom att bara vända linsen bakfram.

Pröva hemma genom att ta loss linsen och håll den bakfram mot kamerahuset.

Fördelar:
Skitbilligt, typ några 100-lappar.
(Jag gjorde mina själv genom att limma ihop ett kamerahus-lock och en adaptering med gänga som
passade i framkant på linsen.
Sedan var det gara att göra hål i mitten, montera linsen och plåta).
Inget extra glas=bästa kvalitet.

Nackdelar:
Blir helt manuella inställningar på skärpa och exponering.
Risk att skada linsen som sitter oskyddad i änden.
Håll handen runt så att du känner när det börjar ta emot.

Kolla på kaffebrus.se
Har för mig att de har vad du behöver.
Mvh

Mats W

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar