Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota Motocross

Produkter
(logga in för att koppla)

Nickesvenfelt

Aktiv medlem
Hej, klockan 11 ska jag upp och fota motocross!

Jag har ingen jättebra kamera utan jag har en digitalkamera.
Dock är den ganska bra och tar skarpa bilder! (NV 100 HD)

Det ligger mycket snö på marken och det är ljust utomhus vid 11-13.00 då jag ska fota.
Vad ska jag ha för ISO och slutartid, samt bländarvärde?
Jag kan bara ha 2 bländarvärden, F2.8 och F7.3

Ska jag köra med serietagning,höghast eller sport?

Manual, program eller auto?

Senast ändrad:
Tjena Niclas!

Du har väl redan hunnit iväg och fotat antar jag. Ibland kan det vara bra med lite mer framförhållning, men det är ju inte så lätt alla gånger när man är 14 år! :)

Om du trots allt inte har hunnit ut, så ett par korta tips:

Snö = Kamerans ljusmätnnig luras och bilderna blir underexponerade. Prova att ställa in exponeringskompensation, hur mycket beror på, prova med +1.

Bländare = Kör med 2.8 (men det går nog bara i vidvinkelläget, i teleläget kommer kameran välja en mindre bländare - högre tal).

ISO - försök att ligga lågt, kompaktkameror brusar mycket, gå inte över 200 om du inte absolut måste.

Jag vet inte exakt vad din kamera klarar i de olika lägena, men serietagning kan ju vara bra för att kunna fånga rätt bild.

Lycka till och återkom gärna med lite bilder!

mvh
Anders

Tjena Niclas!

Du har väl redan hunnit iväg och fotat antar jag. Ibland kan det vara bra med lite mer framförhållning, men det är ju inte så lätt alla gånger när man är 14 år! :)

Om du trots allt inte har hunnit ut, så ett par korta tips:

Snö = Kamerans ljusmätnnig luras och bilderna blir underexponerade. Prova att ställa in exponeringskompensation, hur mycket beror på, prova med +1.

Bländare = Kör med 2.8 (men det går nog bara i vidvinkelläget, i teleläget kommer kameran välja en mindre bländare - högre tal).

ISO - försök att ligga lågt, kompaktkameror brusar mycket, gå inte över 200 om du inte absolut måste.

Jag vet inte exakt vad din kamera klarar i de olika lägena, men serietagning kan ju vara bra för att kunna fånga rätt bild.

Lycka till och återkom gärna med lite bilder!

mvh
Anders

Hej anders, jag har inte hunnit ut en :)
Jag stannar hemma, det är inte så lockande att stå ute på banan i -20.

Men för att göra något liknande ska jag gå ut och ta kort på våran hund som springer runt :) Då ser vi hur kameran reagerar när motivet rör sig.
Tack för tipsen!

Kameran brusar om man har iso 400.
Tack igen! Återkommer med bilder!

EDIT: Glömde säga att det går att ta HÖGHAST med 3 bilder i sekunden :)

Senast ändrad:
Ja det är lite småkyligt idag, 10 minus t om här i huvudstaden.

Att öva på hundar, bilar på gatan osv är bra. Jag tror du kommer att uppleva att det inte är helt enkelt att fånga snabbarörlilga motiv med en kompaktkamera.

Höghastighetsläget kan säkert vara till hjälp men ett problem med kompakter är att de saknar en bra sökare. Att använda skärmen till att fånga rörliga motiv kan vara lite knepigt.

Ha det gott!

mvh
Anders

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar