Annons

Fota modevisning

Produkter
(logga in för att koppla)
Har blivit ombedd att fota en modevisning,
Jag kör Nikon D80, räknar med att köra ett 50mm/1.8 eventuellt låna en D60 som backup med 18-135.
Några tips på hur man skall tänka med blixt, vinklar, bra knep etc?

Oj inte ett svar, det får vi väl fixa.

Några saker att tänka på.

Blixt
om du har en modell som går på en catwalk så kommer blixtstyrkan att ändras väldigt mycket på vägen till dig vilket du bör mäta upp innan ordentligt (dvs. ta provbilder medans du väntar på att det börjar) om du inte kan lita på TTL'en. Då scenljuset kan variera väldigt mycket i vissa shower så kan man inte alltid lita på ttl-mätningarna och kamera-automatiken. I de fallen kan det vara bättre att köra utan blixt. Allt beror på hur showen är uppsatt.

Vinklar & objektiv

Detta beror helt på var du kan placera dig. Men det som gäller är ju som vanligt att du skall visa upp kläderna på ett smickrande sätt. Placera dig så gott du kan för att göra det med de objektiv du har.

Andra tips

Tänk på att det finns en fram OCH en baksida på ett plagg. Man ser ibland att fotografer tenderar att bara fota framsidan för där ser man ju den vackra modellen =) Rygg-detaljer kan ibland vara den stora delen i ett plagg och det är i så fall lika mycket prioriterat (eller tom mer) än framsidan.

Det var iaf några tips att starta med.

Fota modevisning - resultat

Tack för bra tips!
Det var en modevisning som ordnades av lokala handelsföreningen, varje butik hade fyra ingångar och jag fotade för två av de cirka 15 butikerna så jag hann byta såväl objektiv som position mellan gångerna för att få lite variation i bilderna.

Vad gäller utrustningen funkade den bra men inser jag att jag behöver sätta upp en snabbladdande blixt på önskelistan, skulle nog lagt på lite mer pengar och köpt SB800 ist f SB600, men nu får jag väl satsa på SB900...

Sen kan man bara konstatera att det blir lite efterarbete i PS, orsakat av allt från brus, långsam blixt till publikens kropssdetaljer som kom ivägen.

Sammanfattningsvis så lärde jag mig jättemycket och tyckte att det var kul att fota modevisning, hoppas det blir fler gånger!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar