Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota mitt första bröllop!

Produkter
(logga in för att koppla)

Gwindra

Avslutat medlemskap
Jag har fått äran att fotografera mitt första bröllop nu i slutet på året! Har bokat in en tid att diskutera processen med brudparet nu innan bröllopet så att jag blir ordentligt förberedd, men jag känner ändå att jag är lite osäker på det hela - det är ju ändå "once in a life time". Jag ska fotografera innan ceremonin (eventuellt), under ceremonin (i kyrka, första raden), gruppbild, porträtt på brudpar och familj vid annan plats, mingelbilder efter.

Är det någon mer erfaren som har något råd?
Egentligen kan det vara vad som helst, allt uppskattas! Inställningar, bra att tänka på, fina detaljer etc etc. Jag har inte ens varit på ett bröllop innan... Hade inte tänkt att använda blixt (gillar det verkligen inte), möjligen vid någon mingelbild om det är riktigt mörkt i lokalen.

Tack på förhand, börjar bli lite nervös nu ;)
 
Spännande, kommer ihåg känslan...! Håll koll på ISO, lätt att glömma ställa om när man fotat i mörker och sedan byter miljö till något ljusare. Kan vara skönt att göra det första bröllopet gratis för att inte känna press, då kan man slappna av lite mer och då blir man kanske mer kreativ och tar bättre bilder...
 
Mina tankar:

- Åk till kyrkan några dagar före vigseln och provfota vid samma tid så att du är förberedd på hur mycket/LITE ljus du har samt andra möjligheter/problem. Det är normalt rätt mörkt i kyrkor och den här tiden av året blir det ju inte precis bättre! Blixt är helt klart trevligt att slippa men kan bli nödvändigt nu.
Ditt tele-zoom lär få det svettigt med ljuset så varför inte höra dig för om du kan låna ett lite längre objektiv med som tål mindre ljus så att du har möjlighet till lite närmare bilder.

- Om det är möjligt, stå längre fram i kyrkan, gärna i höjd med altaret, sittande på bänkarna är du fast och får bara en och samma vinkel hela tiden och den är inte den bästa, du missar det mesta av brudparets uttryck och känslor. Jag brukar ställa mig ungefär i höjd med prästen, har jag möjlighet rör jag mig även lite grann för att få olika vinklar men olika kyrkor ger olika möjlighet till detta. En del har t.o.m. ett utrymme bakom altartavlan så att man kan förflytta sig till andra sidan utan att störa :O)... Någon gång frågade jag prästen om det var ok att stå en stund i predikstolen o det var helt lugnt för honom. Har heller aldrig varit med om att någon uttryckt att jag stört ceremonin på något sätt trots att jag rör mig en del där framme, naturligtvis med stor försiktighet. I slutet av ceremonin (innan kyssen) brukar jag vid lämpligt tillfälle flytta mig till kyrkgången för att få kyssen därifrån samt utgången ur kyrkan.


Lycka till!

/Micke
 
Mitt bästa råd är att du skaffar en fotokompis som kan hjälpa dig, om ni är två så ökar chansen att få användbara bilder.
Följ rådet att provfota på plats innan!
Glöm 70-300 objektivet.
Skaffa reservbatterier och minneskort.
Fota i RAW.
Auto ISO
Från första bänk ser du brudparet bakifrån, prata med prästen så du får stå längre fram.
Troligen är det bra att använda indirekt blixt, alltså slå blixten uppåt/bakåt.
Kameran ställd på Av + 2.8
Fundera på om du klarar uppdraget. Gör du inte det blir du inte populär, oavsett vad brudparet säger nu.
 
Plåta i raw.
Har du inget fast ljusstarkt objektiv skaffa EF50/f1,8 II ca 900 nytt.
Ta många många bilder.
Undvik blixt i kyrkan, upp i ISO istället.
Reservkamera om din går sönder, får bara inte hända, låna av en bekant?
Låt lite luft finnas runt brudparet så du kan beskära utan att förstöra bilden vid framkallningar.
En förstoring på t.ex 30x40 är ju inte så avlång som kamerans originalstorlek.
Porträttformat jag kör med är 13x18, 18x24, 14x30, 30x40, 40x50 osv där kort/långsidor ändrar sig.

MVH Julle - http://www.bildeffekt.se

Och träna innan både utomhus och inomhus så du lär känna kameran, låna vänner som modeller.
 
Auto iso!

Funderar på om slutar prio är att föredra i kyrkan för att säkert få motivet skarpt och låta bländare och iso vara auto, humm? Nä.. Bäst är ju att köra manuellt så klart men det blir mycket att tänka på då.

Fota brudparet innan bröllopet innan alla gäster har kommit till kyrkan. Fota på annan plats för att verkligen få jobba ostört med vad jag tycker är de absolut viktigaste bilderna, det är ju oftast dessa som folk ramar in/förstorar. Innan bröllopet är paret nervösa men ändå mycket pirrigt förälskade något som syns väl på bild (är de inte det så bör de nog ställa in). Vissa plåtar brudparet efter bröllopet, mellan kyrkan och festlokalen, men då känns brudparet mer ofokuserade och phuu äntligen över känslan lyser som en brandpost genom hela bilden... Om du måste fota brudparet där festen är och när alla har anlänt så försök att avklara gruppbilder m.m. innan du sist tar brudpar bilderna (tror det finns större chans till att få jobba mer ostört när nyhetens behag har lagt sig så att säga).

Plåta även detaljer, inzoomning på ringarna, när paret håller handen, blommbineri m.m.

Är du med under kvällen och plåtar brudvalsen kan du testa att använda blixten i rear synk läge (heter det så...) för att få en känsla av rörelse samtidigt som paret blir skarpt. Testa innan på något motiv som rör sig i relativt mörk belysning/kväll

Kolla lite hur andra fotografer har tagit sina bilder (behöver ju inte kopiera rakt av men snegla!)

Undvik spritbordet!

Bilder som är spontana, annorlunda och sticker ut brukar uppskattas.

Fota i skugga om solen är framme.

Tvinga brudparet att stå så nära varandra som möjligt på några kort och när de tror att de står nära så be dem gå ännu närmare varandra!

Säg till bruden att hon skall viska något dirty i örat på mannen (om nu paret inte skulle ta illa upp av en sådan uppmaning), det blir oftast ett mycket lyckat intimt foto (ja zooma in ansiktena så klart, dock inte för nära... Alltid bra med utrymme för att kunna beskära i efterhand), dessutom blir ett sådant foto ett minne mer än ett foto om det nu var något dirty som uttalades...

Dubbla kameror, dubbla minneskort, dator att backuppa till lite då och då. Fota nu inte ett minne helt fullt för att sedan byta... Byt innan det är fullt, typ till 90%. Gör du inte det så kan de ge dig på att "bilden" med stort B kommer att missas när du står och byter minneskort!

Lycka till och ha roligt!
 
Mååånga bra kommentarer ni har fått än så länge. Instämmer till 99%
Jag har bara fotat ett bröllop (9sep-11)... så rätt grön är man ;-)

Följande är i mitt tycke viktigt:
- Kolla platserna en tid före. Kyrkan o övriga ställen.
- Ta provbilder så ni vet hur lite ljus ni har att jobba med. ISO etc.
- Va väl förbered, både utrustning o bildideer.
- Medhjälpare
- Energibars, Alvedon etc.
- O så nysnö såklart ;-)

Lycka till!
 
Ta med både 60D och 400D.

Det är inte så att en kamera möjligtvis går sönder någon gång. ALLA kameror havererar och går sönder. Fågan är bara när...

Så, att under en vigsel som fotograf inte kunna leverara några bilder därför kameran gått sönder finns inte. Därför, mitt bästa råd, ta med båda kamerorna.

Håller med Kristoffer annars, lycka till (och njut av dagen..)
 
Jag fotade mitt första bröllop i somras. Jäklar vad nervös jag var! Dagen efter midsommar (ja, jag var liiite bakis, men jag mådde mycket mer illa av nervositet än av gårdagen) var det och som tur var hade jag med mig en annan fotograf som filmade det hela. Jag visste inget om hur ett bröllop går till, jag hade kollat på många bröllopsbilder innan och gjort trådar likt denna. Som tur var hade jag ett ganska ungt par som jag med en gång fick bra kontakt med, de kändes mer som vänner än kunder och det gjorde det hela mycket lättare. Jag svettades som en gris och tog mängder med bilder, tror att det slutade på ~1500 bilder, varav en tredjedel levererades. Jag fick nog en mjukstart iom att vigseln var borgerlig och utomhus, tur var väl det, att få hela kakan med en gång kanske blir lite väl mycket att tänka på.

Mitt tips är att ha minst två kameror, mycket minne, jag hade 44 gb eller något, allt tog i princip slut. Bättre med för mycket och sortera bort än för lite och ångra sig. Ha få objektiv, men med stor räckvidd. Jag hade ett 16-35/2,8L II USM och ett 50/1,8 II samt en 430EX II på. En reflexskärm vid porträttfotograferingen och inget mer. Jo, ett 70-200/4L USM för att ta porträtten på bryggan, men då autofokusen var kass på det var det manuell fokusering som gällde och därför använde jag inte det mer än då, plus att f/4 inte är något att hänga i julgranen. Köp någon form av bälte med objektivväskor. Jag köpte sådana väskor och satte i vanliga bältet, fungerade bra. Att ha nära till objektiven är bra, dels slipper du konka runt på en väska och dels går det mycket fortare, upp med objektivet, av med det andra och i väskan, på med objektivet och klart. Minneskorten kan ligga i någon av väskorna eller i fickan. Ha alltid en putsduk till hands också, ifall du spiller eller någon pillar på linsen eller liknande. Att jag bara hade 50mm som längst kan nog ha varit till min fördel, jag var ju tvungen att gå närmare för att få mer intima bilder och det är aldrig fel. Var inte rädd för att gå närma. Skriv upp några poser/saker de kan göra, stå under ett träd, pussas på kinden, viska i örat osv osv osv..

Här finns ett blogginlägg med bilderna

Jag tog 3000:- + moms, min första tanke var att göra det gratis men någon gång måste man ju ta betalt och varför inte från början? 4000:- för kunden är inte mycket för en heldag och redigeringen tog flera arbetsdagar så något var jag ju tvungen att ta. Och jag har hittills 3 st bröllop inbokade under nästa sommar, så jobb resulterar i mer jobb vilket är väldigt kul!

Ja du, vet inte vad jag ska skriva mer men jag kan nog skriva hur mycket som helst om jag har tid att fundera lite till. Men detta får räcka. Glöm bara inte att ha jäkligt kul, och att det i slutändan bara handlar om att dokumentera dagen i bra bilder. Lycka till!
 
Senast ändrad:
Tack!

Väldigt användbara och roliga tips! Tack så jättemycket! Bröllopet jag ska fotograferat är varken särskilt planerat eller påkostat. De ska inte byta om i kyrkan och regeln är också att brudparet inte får träffas innan vigseln. Lite tråkigt, alltid kul med förberedelsebilder; när de byter om, sminkas etc. Jag har fått platsen på en bänk längst fram i kyrkan och fått tillåtelse att gå ner i gången i mitten för att slippa undan en enda vinkel. Jag ska åka dit så att jag är där en timme innan då jag ska fotografera ringar och ev bukett samt förbereda mig och ta testfoton. Ska även tala med prästen om det är ok att jag går runt lite, som någon tipsade om. Känns kanske lite tråkigt på bara ett ställe...

Efter bröllopet ska då porträttfotona tas. De ville ju att det skulle vara snö (vintertema), det snöar ordentligt nu, så jag hoppas att vi kan vara ute! Om det inte snöar eller om vädret är helt fel bestämde de dock att vi skulle ta porträtten inne i kyrkan. Bättre att de får bestämma ;)

Jag och min assistent åkte till kyrkan tillsammans med brudparet för att ta testbilder för några dagar sedan, tyvärr var kyrkan upptagen då. Det är dock ganska många fönster i kyrkan, så jag får hoppas.

Det är enormt pirrigt, vaknade vid 6 och kunde inte somna om ;) Men det känns ändå ganska bra eftersom jag har fått sådan bra kontakt med de båda (fotade bruden i studion under hennes möhippa). Samtidigt som det känns att de inte har så höga förväntningar, vilket gör det mycket lättare att imponera!

Nu bär det av, kanske lägger upp mina favoritbilder här senare, om någon är intresserad ;)
 
Ett tips till;

Fotograferar du med 2.8 från sidan av brudparet, ta focus på brudgummen sen snabbt bruden eller tvärtom, så du kan lägga ihop bilden i PS sedan så ingen i brudparet hamnar i oskärpa
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.