Jag fotade mitt första bröllop i somras. Jäklar vad nervös jag var! Dagen efter midsommar (ja, jag var liiite bakis, men jag mådde mycket mer illa av nervositet än av gårdagen) var det och som tur var hade jag med mig en annan fotograf som filmade det hela. Jag visste inget om hur ett bröllop går till, jag hade kollat på många bröllopsbilder innan och gjort trådar likt denna. Som tur var hade jag ett ganska ungt par som jag med en gång fick bra kontakt med, de kändes mer som vänner än kunder och det gjorde det hela mycket lättare. Jag svettades som en gris och tog mängder med bilder, tror att det slutade på ~1500 bilder, varav en tredjedel levererades. Jag fick nog en mjukstart iom att vigseln var borgerlig och utomhus, tur var väl det, att få hela kakan med en gång kanske blir lite väl mycket att tänka på.
Mitt tips är att ha minst två kameror, mycket minne, jag hade 44 gb eller något, allt tog i princip slut. Bättre med för mycket och sortera bort än för lite och ångra sig. Ha få objektiv, men med stor räckvidd. Jag hade ett 16-35/2,8L II USM och ett 50/1,8 II samt en 430EX II på. En reflexskärm vid porträttfotograferingen och inget mer. Jo, ett 70-200/4L USM för att ta porträtten på bryggan, men då autofokusen var kass på det var det manuell fokusering som gällde och därför använde jag inte det mer än då, plus att f/4 inte är något att hänga i julgranen. Köp någon form av bälte med objektivväskor. Jag köpte sådana väskor och satte i vanliga bältet, fungerade bra. Att ha nära till objektiven är bra, dels slipper du konka runt på en väska och dels går det mycket fortare, upp med objektivet, av med det andra och i väskan, på med objektivet och klart. Minneskorten kan ligga i någon av väskorna eller i fickan. Ha alltid en putsduk till hands också, ifall du spiller eller någon pillar på linsen eller liknande. Att jag bara hade 50mm som längst kan nog ha varit till min fördel, jag var ju tvungen att gå närmare för att få mer intima bilder och det är aldrig fel. Var inte rädd för att gå närma. Skriv upp några poser/saker de kan göra, stå under ett träd, pussas på kinden, viska i örat osv osv osv..
Här finns ett blogginlägg med bilderna
Jag tog 3000:- + moms, min första tanke var att göra det gratis men någon gång måste man ju ta betalt och varför inte från början? 4000:- för kunden är inte mycket för en heldag och redigeringen tog flera arbetsdagar så något var jag ju tvungen att ta. Och jag har hittills 3 st bröllop inbokade under nästa sommar, så jobb resulterar i mer jobb vilket är väldigt kul!
Ja du, vet inte vad jag ska skriva mer men jag kan nog skriva hur mycket som helst om jag har tid att fundera lite till. Men detta får räcka. Glöm bara inte att ha jäkligt kul, och att det i slutändan bara handlar om att dokumentera dagen i bra bilder. Lycka till!