Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota mha LCD-skärmen, 300D

Produkter
(logga in för att koppla)

d.a.n.i.e.l

Aktiv medlem
När jag fotar med autofocus skulle jag
ibland föredra att titta på lcd-skärmen
istället för genom sökaren, borde inte
detta vara möjligt med ryska hacket?

Nej..Begränsningen ligger hos avläsningen från sensorn. Kompaktkameror (digitala då ;)) har konternuerlig avläsning, medans dslr-sensorer är av sk fullframe-typ (inte att förväxla med sensorns fysiska storlek) och tömmer hela sensorn på en gång.

Nä, det går inte. Framför CCD-plattan sitter en spegel som fälls upp när du tar kortet. Den är till för att göra så du kan se bilden i sökaren. När du tar kortet så fälls den upp och det blir svart i sökaren. Med andra ord måste den fällas upp för att du ska kunna ta en bild eller att bilden ska ritas på displayen.

/ Marcus

Alltså rent teoretiskt så borde det kunna gå.

Eftersom man ändå inte tittar i sökaren när man tittar på LCDn så kan man fälla upp spegeln.

Om bilden sen läses av från sensorn bild för bild eller rad för rad spelar mindre roll eftersom man tittar på hela bilderna på en gång. Man behöver ju dessutom inte spara bilderna så att buffertminnet är litet är inte heller ett problem.

Alltså borde man kunna använda LCDn som sökare med en begränsad uppdateringshastighet. På en 1D mk II borde inte ens uppdateringsfrekvensen vara ett problem.

Sök lite mer på detta i forumet... Du är inte den första...

Vidare kan man INTE göra så som Ahlin säger. Detta p.g.a. D-SLR:er och kompakter har två helt olika optiska givare.

//JonasL

... men den nya DSLR:en från Fuji, alltså S3 Pro, har väl den möjligheten? Har för mig att jag läste någonstans att man kan använda LCD:n som sökare i en minut ungefär medan spegeln är uppfälld, tiden är begränsad för att skona sensorn tror jag.

EDIT: (saxat från DPreview)

For the first time on any digital SLR, a pre-exposure Live Image Mode has been incorporated to enable photographers to frame and focus images without the need to use the viewfinder. Activated for up to 30 seconds prior to a normal exposure, Live Image Mode is ideal for shots using a tripod as well as effective capture of candid images.

stef-n skrev:
... men den nya DSLR:en från Fuji, alltså S3 Pro, har väl den möjligheten? Har för mig att jag läste någonstans att man kan använda LCD:n som sökare i en minut ungefär medan spegeln är uppfälld, tiden är begränsad för att skona sensorn tror jag.

Det är för att skona batteriet. Det kostar ström att hålla spegeln och slutaren uppe.
Dessutom får man bilden i svartvitt, eftersom kameran inte orkar färginterpolera och mixtra i den framerate man har på skärmen.

För övrigt anser jag att hela grejen är fånig, när man ändå har en sökare som är mycket bättre på alla sätt...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar