ANNONS
Annons

Fota metall och dylikt

Produkter
(logga in för att koppla)

aeaxel

Ny medlem
Hej Gott folk!

Jag håller på och fotar metall, har byggt mig en vacker liten fotostudio i ett rum med lite olika belysning och färger på väggar mm.

Tack vare att metallen är så pass glansig som jag fotograferar får jag ofta med oönskade reflektioner.

Jag har läst mycket guider på internet för just detta och någon gång stött på en produkt som skall matta till metall, en sprayburk med något slags material som gör metallen lite mattare och eliminerar reflektioner till viss del, finns det någon som har erfarenhet av liknande spray, eller finns det någon som vet en bra guide för att fota metall?

Hittade en bild på runda föremål som påminner om de jag ibland stöter på i mitt fotograferande, om ni tittar så ser de runda kulorna på denna ljusstake rätt matta ut.

http://www.svenskttenn.se/content/images/ProductImages/large/GA10023_1.jpg

Som sagt, någon som är duktig på metaller?

Mvh Axel

Köp lite större ljustält så blir du av med reflektioner. Lätt(are) att få dit skuggning och reflektion där man vill ha dom.

/Stefan

Visst, när jag jobbade som fotograf sprejade jag ett helt rum med den matta sprejen för att få bort spegling i rostfria ytor och kunna belysa.

När det gäller mindre föremål är det mycket enklare, och det blir ganska tråkiga bilder av att ta bort alla reflexer. Inte heller gör det föremålen rättvisa. Jag föredrar att använda olika reflektorer, diffusorer, ljussugar och färgade skärmar för att styra reflexerna som jag vill ha dem. Det går att göra i ett ljustält, men det är väldigt mycket lättare i en öppen uppställning. Ljustältet hindrar mer än det hjälper för att få bra ljussättning, oavsett vilket föremål man ska fotografera.

Man kan få rätt bra tips på prophotolife.com om hur man skapar liv i reflekterande ytor. I episod 15 berättar Jim Talkington hur man fotograferar blänkande metall.

Hej Gott folk!

Jag håller på och fotar metall, har byggt mig en vacker liten fotostudio i ett rum med lite olika belysning och färger på väggar mm.

Tack vare att metallen är så pass glansig som jag fotograferar får jag ofta med oönskade reflektioner.

Jag har läst mycket guider på internet för just detta och någon gång stött på en produkt som skall matta till metall, en sprayburk med något slags material som gör metallen lite mattare och eliminerar reflektioner till viss del, finns det någon som har erfarenhet av liknande spray, eller finns det någon som vet en bra guide för att fota metall?

Hittade en bild på runda föremål som påminner om de jag ibland stöter på i mitt fotograferande, om ni tittar så ser de runda kulorna på denna ljusstake rätt matta ut.

http://www.svenskttenn.se/content/images/ProductImages/large/GA10023_1.jpg

Som sagt, någon som är duktig på metaller?

Mvh Axel

Som tillägg till övriga tips kan jag föreslå att du använder ett polarisationsfilter. Det brukar kunna ta bort/reducera reflektioner, inklusive sådana från metallytor och tex glas.

Tar ju inte bort behovet av:
Att ha en jämn belysning av motivet
En kamera med stor dynamik
Rätt exponering

...men just små och ofta starka "punktreflexer" kan minskas rejält.

Som tillägg till övriga tips kan jag föreslå att du använder ett polarisationsfilter. Det brukar kunna ta bort/reducera reflektioner, inklusive sådana från metallytor och tex glas.

Nej, ett polarisationsfilter kan inte ta bort reflexer från metall. Det behövs allra minst två, ett på ljuskällan som orsakar reflexen, och ett på kameran.

Om polarisationen på reflexen är vinkelrät mot filtret på kameran så släcks reflexen, och för att dämpa reflexer i metall är det då i första hand ljuskällornas polarisation man måste vrida för att kontrollera reflexerna. Jag ser det inte som en särskilt rationell metod, även om den ibland kan vara användbar. Den blir knepigare ju fler ljuskällor man använder, och ju större yta de har, eftersom en softbox inte kan polariseras från lamphuvudet, utan man måste ha ett ganska stort filter framför.

Och den springande punkten är att vi faktiskt inte ens bör försöka släcka alla reflexer, utan för att visa föremålet rättvist ska det blänka, men vi bör kontrollera reflexerna kreativt. Genom att använda skärmar med olika karaktär, svarta, vita, färgade, kan man styra reflexerna i små föremål, så att de redovisar både dess form och visar att det handlar om speglande ytor. Ett blankt föremål blir "dött" av att helt sakna reflexer. Det var min avsikt när jag sprejade upp ett rostfritt rum. Men när man tar föremål som smycken eller bestick, då vill man att ytan ska ha liv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar