Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota med kameran närmare

Produkter
(logga in för att koppla)

PontusB1

Ny medlem
Usel rubrik, ber om ursäkt.

Är heeeelt lost när det gäller fotografering, men vill gärna hjälpa min flickvän som har lite problem med att fota porträtt.

Hon pysslar med bilder på makeup men när hon tar bilder, selfies, med sin kamera så blir det lite suddigt vid ögonen. Jag testade att fota lte längre ifrån och då blev det mycket bättre. Tänkte då att det beror på närgränsen och att hon helt enkelt har kameran för nära (armlängds avstånd) för att fokuset skall bli bra.

Finns det något sätt att kunna få bra fokus på hela ansiktet på lite närmare håll. Behövs det typ ett makroobjektiv, en mellanring, en försättslins eller något helt annat?

Ber om ursäkt igen för att jag är en sådan noob och uttrycker mig därefter.

Kameran är en sony a 5100 med ett SELP1650 objektiv.
 
Objektivet har en närgräns på 25cm, så avståndet bör inte vara något problem. Det är möjligt att fokusen helt enkelt hamnar fel, att kameran fokuserar på någon annan del av ansiktet. Hon kan öka skärpedjupet genom att fota med mindre bländare (högre f-nummer, t.ex. f/8 i stället för f/3,5), men det kräver mer ljus eller längre exponeringstid.

Ett annat, i min mening bättre alternativ är att ta bilderna på håll. Inte bara för fokusens skull, utan för att porträttbilder oftast ser bättre ut på lite längre håll, säg 1½-2 meter eller så. Perspektivet blir mer smickrande än på armlängds avstånd.

Om ni har ett stativ kan hon sätta kameran på det och ta bilder med Sonys Smart Remote Control, en gratisapp man kan ladda ner till kameran för att koppla den till sin mobil. Då kan hon ta bilder utan att hålla i kameran, och se på mobilskärmen att autofokusen hamnar precis på ögonen. Har ni inget stativ funkar det att bara ställa kameran på ett bord eller något, men det blir förstås mindre flexibelt.
 
Då blir det makro vilket kan vara bra om avsikten är att fota bara en detalj av ansiktet. Men skärpedjupet blir å andra sidan extremt kort (någon millimeter).

Men när jag har kikat runt på porträttfotografering med makroobjektiv har det ofta sett jättebra ut, och inte som att typ bara nästippen är i fokus utan hela ansiktet. Yrar jag eller funkar makro även för porträtt?

Jag förstod det som att makro funkar bra till porträtt utom att det eventuellt kan bli lite osmickrande skarpt. Men det borde ju gå att retuschera i efterhand?

Den främsta anledningen till att hon behöver ha bra skärpa över hela ansiktet är just att underlätta efterbearbetningen av bilden om jag förstått det hela rätt. Det blir liksom svårt att retuschera ögonen och ögonfransarna osv om det är oskärpa där.
 
Om man bländar ner lite går det att få hela ansiktet skarpt på lagom porträttavstånd, men då krävs att kameran är lite längre bort och fjärrstyrs från telefon eller platta (vilket i sig fungerar väldigt bra).

Nedanstående bild är visserligen ingen selfie, och den är tagen med en Fujikamera, men skärpan är minst sagt bra. Fuji X-Pro 2 och 60mm f/2,4 Macro. Klicka på bilderna för att se dem större
.
 

Bilagor

  • Gunnar_2016-11-05-2.jpg
    Gunnar_2016-11-05-2.jpg
    76 KB · Visningar: 39
  • Gunnar_2016-11-05.jpg
    Gunnar_2016-11-05.jpg
    96.2 KB · Visningar: 33
Om man bländar ner lite går det att få hela ansiktet skarpt på lagom porträttavstånd, men då krävs att kameran är lite längre bort och fjärrstyrs från telefon eller platta (vilket i sig fungerar väldigt bra).

Nedanstående bild är visserligen ingen selfie, och den är tagen med en Fujikamera, men skärpan är minst sagt bra. Fuji X-Pro 2 och 60mm f/2,4 Macro. Klicka på bilderna för att se dem större
.

Såg ju fantastiskt ut. Men jag börjar ju förstå nu att vi oavsett behöver fota lite längre ifrån. Får lägga henne i sträckbänken över natten eller fixa appen ;)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.