Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota med IR i mörker

Produkter
(logga in för att koppla)

axelg89

Medlem
Hej alla,

Har fått upp ögonen lite för S/V IR-film och är nyfiken på att använda den vid nattliga foton på fester och liknande. Någon som gjort detta?

Tänker mig att man med kraftig IR belysning (http://www.kjell.com/sortiment/hus-...-tillbehor/ir-stralkastare-med-126-led-p50748) kan skapa ett starkt IR-ljus som sträcker sig över stora ytor (längre än det synliga ljuset vid blixt) och sedan fota i detta. Det måste även vara så starkt att man kommer ner på vettiga slutartider...

Min teori är att man borde kunna använda mer eller mindre en slutartid oavsett då det i dessa mörker nästan uteslutande är IR-lampan som avger ljuset.

Vad tror ni?
Lampan ovan
Ett svart IR filter
Photax S/V IR film
Framkallar i D-76

Har själv aldrig fotat IR och skulle vilja ha lite input från folk som gjort det.
Mvh Axel
 
Har fotat lite grand med IR-film för åtskilliga decennier sedan.

Kommer på två saker. Du måste använda ett kamerahus som är IR-säkert. Äldre hus var aldrig några problem, men vissa nyare hus hade en liten IR-lampa för att kolla frammatningen istället för mekanik. Smidigare och säkrare för vanlig film, men brukar slöja IR-film.

Den andra, och kanske viktigaste - du är väl medveten om att du knappast kommer att få någon särskilt porträttlik avbildning?
.
 
Har fotat lite grand med IR-film för åtskilliga decennier sedan.

Kommer på två saker. Du måste använda ett kamerahus som är IR-säkert. Äldre hus var aldrig några problem, men vissa nyare hus hade en liten IR-lampa för att kolla frammatningen istället för mekanik. Smidigare och säkrare för vanlig film, men brukar slöja IR-film.

Den andra, och kanske viktigaste - du är väl medveten om att du knappast kommer att få någon särskilt porträttlik avbildning?
.

Den första är inga problem, ingen av mina kameror tillhör den kategorin som innehåller några stora mängder elektronik, än mindre IR-lampor.

Den andra däremot, hur menar du att bilderna skulle se ut? Är väldigt nyfiken på detta om någon fotat IR i mörker!

Mvh
 
Jag använder en del IR-foto i jobbet som forensisk fotograf. För att du ska få vettiga slutartider måste du blåsa på med rätt rejäl IR-belysning. Faran med det är att ögonen kan ta ordentligt med stryk om du råkar titta in i lampan. Detta eftersom ögat inte uppfattar ljuset och därför kommer ingen av dom vanliga skyddsreflexerna kicka in. Men energin i IR-strålningen finns fortfarande där och är skadlig för ögat. Så var försiktig!

Bilderna kan i alla fall bli nog så intressanta. Det du fotar är ju olika föremåls förmåga att reflektera/absorbera IR-strålning. Och det har inget som helst med att göra om saken är mörk-ljus-blank-matt osv som påverkar hur vi ser saker i det synliga spektrat. Det innebär att nattliga övervakningsfilmer som oftast är filmade med IR-känslig utrustning inte går att använda för att avgöra om någon har mörka eller ljusa kläder t ex.

IR, och UV för den delen, är i fall intressant. Men lite besvärligt när man vill köra analogt. Det går faktiskt ganska lätt att modifiera en digital kamera genom att ta bort bandpassfiltret framför sensorn och därmed göra den fullt känslig för dessa områden. Sen får man komplettera med olika filter på objektivet för att utesluta de delar av spektrat man inte vill ha med.
 
Jag använder en del IR-foto i jobbet som forensisk fotograf. För att du ska få vettiga slutartider måste du blåsa på med rätt rejäl IR-belysning. Faran med det är att ögonen kan ta ordentligt med stryk om du råkar titta in i lampan. Detta eftersom ögat inte uppfattar ljuset och därför kommer ingen av dom vanliga skyddsreflexerna kicka in. Men energin i IR-strålningen finns fortfarande där och är skadlig för ögat. Så var försiktig!

Bilderna kan i alla fall bli nog så intressanta. Det du fotar är ju olika föremåls förmåga att reflektera/absorbera IR-strålning. Och det har inget som helst med att göra om saken är mörk-ljus-blank-matt osv som påverkar hur vi ser saker i det synliga spektrat. Det innebär att nattliga övervakningsfilmer som oftast är filmade med IR-känslig utrustning inte går att använda för att avgöra om någon har mörka eller ljusa kläder t ex.

IR, och UV för den delen, är i fall intressant. Men lite besvärligt när man vill köra analogt. Det går faktiskt ganska lätt att modifiera en digital kamera genom att ta bort bandpassfiltret framför sensorn och därmed göra den fullt känslig för dessa områden. Sen får man komplettera med olika filter på objektivet för att utesluta de delar av spektrat man inte vill ha med.

Jag är skeptisk till att IR-belysningen skulle kunna skada ögonen. Enda fallet jag har hört om när det gäller ögonskador och IR-ljus är för glasblåsarna. Deras ögon stelnar med tiden då ögats äggviteämnen stelnar i hettan.
UV-ljus däremot är klart skadligt.
 
Jag har inte gjort någon forskning själv i ämnet så jag kan ju inte med 100% säkerhet säga att det är så att IR är skadligt. Och i normala fall är det ju inte det heller. Det tillfälle där det, enligt den information jag har, kan vara skadligt är alltså när man använder IR-strålare som är väldigt starka, dessa ska man inte titta rakt in i eftersom det ska kunna skada ögonen. Och för att få vettiga slutartider kvällar och nätter kan man ju behöva ösa på med en hel del IR och därför tyckte jag varningen kunde vara på sin plats. I lab-miljö där man använder ännu starkare IR än vad jag har tillgång till går man runt i snygga goggles med bandpassfilter i. Och det är nog inte för att det är snyggt. :)
 
Att IR-ljus skulle nå längre än det synliga ljuset stämmer inte. Om ljuskällan är likadant placerad som blixten, så blir karaktären på ljuset likartad, och samma optiska lag gäller fortfarande, ljuset avtar med kvadraten på avståndet. Det gäller IR-strålning lika väl som synligt ljus. Den enda skillnaden är hur olika ytor reflekterar eller absorberar strålningen. Den bildmässiga effekten liknar ganska mycket att ha ett mycket starkt färgfilter. Reflektion och absorption för IR sammanfaller i stor utsträckning med rött.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.