Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota med fjärrutlösare

Produkter
(logga in för att koppla)

mikamb

Aktiv medlem
Hejsan.Jag har en EOS 40D och har skaffat en trådlös fjärrutlösare.Tanken var att koppla kameran till pc`n för att använda datorbildskärmen som Live View skärm.
Men när jag ansluter kameran så slutar fjärrutlösaren att funka,i kamera displayen står det busy.
Är det någon som vet om det går att använda fjärrutlösaren och pc-skärmen samtidigt.
Jag öppnar EOS Utility och sedan Remote Live Veiw Shooting.
Är det någon inställning som jag inte har gjort? Mvh Mikael
 
Jag har aldrig testat detta, men du kan väl använda EOS Utility som avtryckare?
Funktionen finns ju där iaf.
/L
 
Det funkar inte med två fjärrutlösare samtidigt. Koppla bort den fysiska, så funkar EOS Utility som fjärrutlösare också.
 
Jag har aldrig testat detta, men du kan väl använda EOS Utility som avtryckare?
Funktionen finns ju där iaf.
/L

Hejsan Leffe.Tanken är ju att jag ska vid självporträtt kunna stå framför kameran samtidigt som jag ser bilden på datorskärmen och då kunna ställa in skärpan med fjärrkontrollen,men som sagt så verkar det som det ena låser det andra eller så är det någon kamera inställning som jag missat.Mvh Mikael
 
Hejsan Leffe.Tanken är ju att jag ska vid självporträtt kunna stå framför kameran samtidigt som jag ser bilden på datorskärmen och då kunna ställa in skärpan med fjärrkontrollen,men som sagt så verkar det som det ena låser det andra eller så är det någon kamera inställning som jag missat.Mvh Mikael

Ett alternativ kan också vara att - om man har en iPhone - köra med DSLR Remote... någonting. Jag laddade ner det igår, men har inte testat än..
 
Det funkar inte med två fjärrutlösare samtidigt. Koppla bort den fysiska, så funkar EOS Utility som fjärrutlösare också.

Hejsan Johan.Vet inte om jag fattar dig rätt nu,du menar att jag måste ha datorn så pass nära att jag kan använda musen för att trycka av ett foto i EOS Utility.Mvh Mikael
 
Hejsan Johan.Vet inte om jag fattar dig rätt nu,du menar att jag måste ha datorn så pass nära att jag kan använda musen för att trycka av ett foto i EOS Utility.Mvh Mikael

Stämmer.

Man kan ju naturligtvis inskaffa en billig trådlös mus för att lösa avståndsfrågan.
 
Ajdå det var synd att det inte gick,för det var ju iden att kunna se vad man nu fotade direkt på skärmen och sen använda fjärrutlösaren utan att behöva gå ur bilden.
Att använda en ir-mus har ju sin nackdel,för du måste ju ha en yta att styra den på,annars så var det ju en smart ide.Mvh Mikael
 
Hejsan.Jag har en EOS 40D och har skaffat en trådlös fjärrutlösare.Tanken var att koppla kameran till pc`n för att använda datorbildskärmen som Live View skärm. Men när jag ansluter kameran så slutar fjärrutlösaren att funka,i kamera displayen står det busy. Är det någon som vet om det går att använda fjärrutlösaren och pc-skärmen samtidigt. Jag öppnar EOS Utility och sedan Remote Live Veiw Shooting. Är det någon inställning som jag inte har gjort? Mvh Mikael

Jag har en exakt likadan kamera som du, en Canon EOS 40D. Jag kan både fjärrstyra den från datorn med Canons eget medföljande gratisprogram EOS Utility, eller genom att trycka på kamerans/fjärrutlösarens avtryckare - i samtliga fall får jag problemfritt över bilden till datorskärmen direkt - med eller utan "Live View", med eller utan minneskort i kameran. Jag har samtidigt en USB-kabel mellan kameran och datorn och en fjärrutlösare mellan kameran och min hand. Fjärrutlösaren som jag använder är den prisvärda Canon RS-80N3, men det finns både billigare och dyrare alternativ.

Visst står det "busy" på kameran, men bara tills EOS Utility-programmet startat upp och jag där klickat på menyalternativet "Remote Shooting". Inga problem alls.

Läs gärna mer på CPN, Canon Professional Network.

P.S. Det går naturligtvis precis lika bra med en trådlös fjärrutlösare.
 
Jag har en exakt likadan kamera som du, en Canon EOS 40D. Jag kan både fjärrstyra den från datorn med Canons eget medföljande gratisprogram EOS Utility, eller genom att trycka på kamerans/fjärrutlösarens avtryckare - i samtliga fall får jag problemfritt över bilden till datorskärmen direkt - med eller utan "Live View", med eller utan minneskort i kameran. Jag har samtidigt en USB-kabel mellan kameran och datorn och en fjärrutlösare mellan kameran och min hand. Fjärrutlösaren som jag använder är den prisvärda Canon RS-80N3, men det finns både billigare och dyrare alternativ.

Visst står det "busy" på kameran, men bara tills EOS Utility-programmet startat upp och jag där klickat på menyalternativet "Remote Shooting". Inga problem alls.

Du klickar på "Remote Live View shooting" och sedan använder din fjärrutlösare?

Coolt! Det har jag ALDRIG fått att funka, hur gör du? Enl. Canon ska det funka tvärtom, tills dess man sätter datorn i läget "Remote Live view shooting".

Tell us!
 
Du klickar på "Remote Live View shooting" och sedan använder din fjärrutlösare? Coolt! Det har jag ALDRIG fått att funka, hur gör du? Enl. Canon ska det funka tvärtom, tills dess man sätter datorn i läget "Remote Live view shooting". Tell us!

Vad är problemet? Det är ju busenkelt och funkar problemfritt varenda gång.


Så här gör jag:
  1. Jag kopplar in sladdarna:
    - USB mellan kameran och datorn,
    - RS-80N3 in i kameran.
  2. Jag startar upp kameran.
  3. Jag startar EOS Utility.
  4. Jag klickar på "Camera Settings/Remote Shooting" i EOS Utility
  5. Jag trycker antingen på kamerans avtryckare, fjärravtryckaren, eller avtryckaren inne i programmet EOS Utility. Alla tre varianter funkar.
Nästa variant är att skjuta i Live View, då gör jag så här:
  1. Steg 1-4 enligt ovanstående.
  2. Jag klickar därefter på "Remote Live View Shooting" i EOS Utility
  3. Steg 5 enligt ovanstående.
Alla varianter funkar. Varje gång. Jag gör det just nu, samtidigt som jag skriver det här inlägget och inga problem uppstår.

Normalt brukar jag ha Lightroom igång samtidigt så att det programmet automatiskt bevakar den mapp dit EOS Utility skickar bilderna, och Lightroom hämtar då upp bilderna för omedelbar redigering/fingranskning.

Frågan är väl snarare vad ni kan tänkas göra för fel som inte får detta att funka?
 
Hejsan Sami.Jag gjorde ett nytt försök men det hände ingenting,inte försen jag tryckte in SET-knappen på baksidan då fick jag bild både på datorskärm och kameraskärmen.Det gick att trycka av med fjärrutlösaren och ta en bild men tyvärr så försvann focusfunktionen på fjärrutlösaren.
Är det någon som lyckats att bibehålla fokuseringen från fjärrutlösaren och samtidigt vara ansluten till datorn.Mvh Mikael



Jag har en exakt likadan kamera som du, en Canon EOS 40D. Jag kan både fjärrstyra den från datorn med Canons eget medföljande gratisprogram EOS Utility, eller genom att trycka på kamerans/fjärrutlösarens avtryckare - i samtliga fall får jag problemfritt över bilden till datorskärmen direkt - med eller utan "Live View", med eller utan minneskort i kameran. Jag har samtidigt en USB-kabel mellan kameran och datorn och en fjärrutlösare mellan kameran och min hand. Fjärrutlösaren som jag använder är den prisvärda Canon RS-80N3, men det finns både billigare och dyrare alternativ.

Visst står det "busy" på kameran, men bara tills EOS Utility-programmet startat upp och jag där klickat på menyalternativet "Remote Shooting". Inga problem alls.

Läs gärna mer på CPN, Canon Professional Network.

P.S. Det går naturligtvis precis lika bra med en trådlös fjärrutlösare.
 
Hejsan Sami.Jag gjorde ett nytt försök men det hände ingenting,inte försen jag tryckte in SET-knappen på baksidan då fick jag bild både på datorskärm och kameraskärmen.Det gick att trycka av med fjärrutlösaren och ta en bild men tyvärr så försvann focusfunktionen på fjärrutlösaren. Är det någon som lyckats att bibehålla fokuseringen från fjärrutlösaren och samtidigt vara ansluten till datorn.Mvh Mikael

Ok, en snabb genomgång av mina fungerande inställningar i EOS Utility:

Main Windows » Preferences » Basic Settings:
  • Startup Action = Show main window
  • Start EOS Utility automatically = NO
  • Auto Power off = NO
  • Add WFT Pairing = NO
Main Windows » Preferences » Destination Folder:
  • Destination Folder = C:\...\Watched (=valfri mapp i din dator)
  • Download images = NO
  • Remote Shooting = NO
  • Monitor Folder = NO
Main Windows » Preferences » File Name:
  • Do not modify (Download Images)
  • Resten av fälten är därmed utgråade.
Main Windows » Preferences » Download Images:
  • Settings = Images not yet downloaded
Main Windows » Preferences » Remote Shooting:
  • Save also on the camera's memory card = NO
  • Rotate image = NO
Main Windows » Preferences » Linked Software:
  • Software to link = None
  • Istället ställer jag in Lightroom att bevaka foldern "C:\...\Watched" (samma mapp som i Destination Folder här ovanför)
Jag tror inte att jag har några särskilda inställningar i kameran, utan det är bara EOS Utility's inställningar som ska spela någon roll...

Som sagt, funkar för mig - varenda gång. Snabbt och felfritt.
 
Tackar för visat intresse Sami men jag har ställt in exakt som du beskrivet för mig men fokuseringen funkar inte mer fjärren när jag är kopplad till datorn.
Sliter jag ut kabeln mellan kameran och datorn så funkar fjärrstyrningen`s focusinställning direkt.
Vet i katten vad det kan vara för fel.
Men när du Sami fokuserar med fjärren då funkar det för dig? Jag vet inte om du har den funktionen i den men jag antar det.
Mvh Mikael


Ok, en snabb genomgång av mina fungerande inställningar i EOS Utility:

Main Windows » Preferences » Basic Settings:
  • Startup Action = Show main window
  • Start EOS Utility automatically = NO
  • Auto Power off = NO
  • Add WFT Pairing = NO
Main Windows » Preferences » Destination Folder:
  • Destination Folder = C:\...\Watched (=valfri mapp i din dator)
  • Download images = NO
  • Remote Shooting = NO
  • Monitor Folder = NO
Main Windows » Preferences » File Name:
  • Do not modify (Download Images)
  • Resten av fälten är därmed utgråade.
Main Windows » Preferences » Download Images:
  • Settings = Images not yet downloaded
Main Windows » Preferences » Remote Shooting:
  • Save also on the camera's memory card = NO
  • Rotate image = NO
Main Windows » Preferences » Linked Software:
  • Software to link = None
  • Istället ställer jag in Lightroom att bevaka foldern "C:\...\Watched" (samma mapp som i Destination Folder här ovanför)
Jag tror inte att jag har några särskilda inställningar i kameran, utan det är bara EOS Utility's inställningar som ska spela någon roll...

Som sagt, funkar för mig - varenda gång. Snabbt och felfritt.
 
kom igen nu det måste väl vara fler som har trådlösa fjärrutlösare som använder sig av datorskärm.
Hjälp till lite nu och berätta om det funkar eller inte att fokusera med fjärrutlösaren inkopplad med datorn.Mvh Mikael
 
Aha!
DÄR var det magiska... SET-knappen på kameran. Då funkade det.
Annars har jag bara fått Samis frsta alternativ att funka.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.