ANNONS
Annons

Fota med en finepix S9600

Produkter
(logga in för att koppla)

Mingan

Aktiv medlem
Hejsan alla..

Blev medlem idag här så jag hoppas jag hitta massa erfarenhet av andra här, jag är en amatörfotograf som har fått mer och mer intresse för fotografering.

Nu är det så här att jag har köpt mig en Fujifilm FinePix S9600 jag tycker den är underbar, men problemet nu är, jag vet inte så mkt med inställningar och sånt för att ta underbara bilder med den så är det någon själ som vet hur man gör enkla snabba/avancerade inställningar för att få den perfekta bilden ?? i´m all ears!

tack på förhand mvh Ricke (Mingan)

och sen kan jag passa på att fråga om det går byta solljus skyddet till en större på den.

här är två av korten jag har tagit inget superkort men det är väl alltid en början :)

Bilagor

• DSCF0482.jpg
    DSCF0482.jpg
    12.6 KB · Visningar: 158
  • DSCF0484.jpg
    DSCF0484.jpg
    9.9 KB · Visningar: 157
Använder själv S7000 och kan tänka mig att de är ganska lika i sin utformning även om din är en senare modell med allt det innebär.

Det första som jag minns är att all kringutrustning var ganska dyr, och jag valde själv att inte köpa på mig något, i form av blixtar, objektivförlägningar, motljuskydd osv
Varför?
Jo, efter något års användning insåg jag fördelen med en ritkigt systemkamera och alla dess fördelar.

Efter en något negativ inledning, skall vi nu gå till det positiva, vilket också är det som får mig att fortfarande använda kameran då och då.

Macroläget är oslagbart, eftersom ett bra macroobjektiv till Canon kostar mer än det smakar.
Kameran är smidig att ha med i alla lägen, den har ett bra zoomomfång, vilket gör att jag i princip alltid har den med när jag är "på språng" vet vet när den perfekta bilden dyker upp längs vägen.

Över till huvudfrågan kring funktionerna. Utöver Macroläget, som jag nämnde ovan, brukar jag själv använda "landskapsläget", portträttläget har jag aldrig använt mig av, och vet faktiskt inte vilka fördelar där är med detta. De olika programinställningarna som finns är väl en smaksak om man vill använda, men personligen kör jag oftast manuellt. Däremot kan det vara en bra idé att själv ställa in vitbalansen, då jag upplevt stor skillnad i samma miljö fast med bara någon minuts mellanrum. Likaså vill jag just med Finepix inte öka ISO-värdet allt för mycket, då det redan vid ISO 400 blir ganska korniga bilder(här kan det förvisso vara väldigt stor skillnad mellan våra olika modeller, så testa).

Sist av allt, det lättaste är att testa, testa, testa, känn efter vilka funktioner du vill ha, och testa framförallt olika miljöer och olika ljusförhållanden innan du använder den i "skarpt" läge, som jag gjorde vid barnens första lucia och skulle filma uppvisningen, med en helt mörk film som resultat, ok ljud, men ingen bild :(

Använder själv S7000 och kan tänka mig att de är ganska lika i sin utformning även om din är en senare modell med allt det innebär.

Det första som jag minns är att all kringutrustning var ganska dyr, och jag valde själv att inte köpa på mig något, i form av blixtar, objektivförlägningar, motljuskydd osv
Varför?
Jo, efter något års användning insåg jag fördelen med en ritkigt systemkamera och alla dess fördelar.

Efter en något negativ inledning, skall vi nu gå till det positiva, vilket också är det som får mig att fortfarande använda kameran då och då.

Macroläget är oslagbart, eftersom ett bra macroobjektiv till Canon kostar mer än det smakar.
Kameran är smidig att ha med i alla lägen, den har ett bra zoomomfång, vilket gör att jag i princip alltid har den med när jag är "på språng" vet vet när den perfekta bilden dyker upp längs vägen.

Över till huvudfrågan kring funktionerna. Utöver Macroläget, som jag nämnde ovan, brukar jag själv använda "landskapsläget", portträttläget har jag aldrig använt mig av, och vet faktiskt inte vilka fördelar där är med detta. De olika programinställningarna som finns är väl en smaksak om man vill använda, men personligen kör jag oftast manuellt. Däremot kan det vara en bra idé att själv ställa in vitbalansen, då jag upplevt stor skillnad i samma miljö fast med bara någon minuts mellanrum. Likaså vill jag just med Finepix inte öka ISO-värdet allt för mycket, då det redan vid ISO 400 blir ganska korniga bilder(här kan det förvisso vara väldigt stor skillnad mellan våra olika modeller, så testa).

Sist av allt, det lättaste är att testa, testa, testa, känn efter vilka funktioner du vill ha, och testa framförallt olika miljöer och olika ljusförhållanden innan du använder den i "skarpt" läge, som jag gjorde vid barnens första lucia och skulle filma uppvisningen, med en helt mörk film som resultat, ok ljud, men ingen bild :(

jag kör med iso 200 det är bra nog tycker jag :), skillnaden mellan landsskaps läget och porträtt läget är att porträtt läget tar längre tid när man knäpper. vad jag har märkt iaf.

jag har provat mig fram men får mkt sällan bra bilder men jag ska prova med vitbalansen lite.
Hade inte en tanke på det innan, vet ej varför :p

Tillräckligt trevlig kamera, har föregångaren s9500. Bra att ha med sig kamera i t.ex fjällpckningen eftersom min K20 tar för stor vikt. Använder uteslutande A-läget då oftast på f4 till f8 och låga ISO tal oftast 100 ibland 80. Räcker till. Det är bara i M-läget du kan gå ner till f11. Minns inte om även S9600 har filtergänga, om så är kan Du även använda försättslinser och dom längre brännvidderna om trots lite "knöligt" att hitta skärpeläget men komma lite mera på avstånd till motivet. Har upptäckt att det var bättre att nyttja WB i solläget. Auto blev sämre vid gråljus/skugga. Då blev det att ställa in skugga. Längre motljusskydd går ej eftersom då den kommer att ge mörka hörn vid kortare brännvidder. Blixt använder jag en gammal Braun blixt från 70 talet med computer funktion. Landskapsläget prioriterar liten bländare medans auto ger kortare slutartider därför använder jag A-läget.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar