Annons

Fota med EF 50/1,8 II

Produkter
(logga in för att koppla)

MisseNisse

Ny medlem
Hej!

För ett tag sedan köpte jag ett EF 50MM 1.8 II objektiv till min Canon EOS 400D. Är otroligt nöjd med objektivet men kan inte lösa ett problem som har uppstått. När jag försöker fotografera mina katter så sitter de sällan just bredvid varandra, den andra ligger kanske lite bakom den ena. Jag har provat lite olika inställningar men lyckas inte få någon fokus på de båda. Hur ska jag lösa detta problem?

Detta är säkert världens nybörjarproblem men jag har verkligen inte kommit på någon lösning och hoppas att någon vänlig själ där ute kan hjälpa mig.

Hej, typiskt vill du nog ha bäst skärpa på deras huvuden och om du har möjlighet att välja vinkel att fota från så kan du försöka placera dig så att deras huvuden hamnar på ungefär samma avstånd från kameran. (Om den ena ligger bakom den andra sett därifrån du står så ligger de ju bredvid varandra sett "från sidan".) Lite teoretiserat uttryckt så ska du alltså sträva efter att ha en tänkt linje mellan deras huvuden parallell med kamerans sensor. Annars hjälper det också som redan sagts att minska bländaren förusatt att ljuset räcker till det. Fotar du i klent ljus i helautomatiskt läge så gissar jag att kameran väljer så stor bländare den kan och med f/1,8 blir skärpedjupet ganska litet. Ställ i så fall kameran i tidsautomatik (Av) och prova med t.ex. f/5,6.

Senast ändrad:
Om du fotar inomhus så finns det en väg:
Ställ kameran i läge "A" på ratten. Snurra på hjulet för att ställa in bländare 16.
Tryck upp blixten med knappen på sidan.
Shoot away!

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto