Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota med blixt utan E-TTL?

Produkter
(logga in för att koppla)

MickeHa

Medlem
Har knappt fotat med blixt förut men har nu fått tag på en Canon Speedlite 430EZ - alltså en gammal grej som tydligen inte funkar helt med nya kameror. Har inte hundra koll på alla termer men har fattat att den saknar något som kallas E-TTL så att den inte kan kommunicera med kameran, men att den går bra att använda manuellt.

Jag har lekt lite med inställningarna och det verkar funka ändå, blir fint att t ex köra på blixtstyrka 1/32 om bländaren är 2.8, eller 1/2 om bländaren är 8, eller liknande. Min fråga är: vad missar jag på att ha en blixt utan E-TTL? Jag fotar ändå mest i manuellt läge - då kanske man inte har nytta av automatiken? Andra tips på hur jag får mest ut av den här blixten så jag slipper köpa en ny? (har en EOS 600D).

Micke
 
Du har nu en "dum" blixt som inte kan styras lika avancerat bara.
TTL innebär att Du kan justera ljusstyrkan och styra flera blixtar (grupper av blixtar) om Du vill.
http://en.wikipedia.org/wiki/Canon_EOS_flash_system

Jepp, en dum blixt som funkar bra manuellt.

Litet komplement till ovanstående. TTL betyder ljusmätning av det ljus som kommer genom objektivet/linsen, dvs "Thru The Lens".

Att styra flera blixtar i grupper kallas inom Nikon för CLS (Creative Lighting System), vad Canon använder för beteckning på sitt system vet jag faktiskt inte.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.