ANNONS
Annons

Fota mat med enkel utrustning

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan-A

Aktiv medlem
Hej

Ska fota maträtter ikväll och har surfat igenom fotosidan efter tips och råd, efter att ha läst 2 mycket bra trådar om detta

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=47162&highlight=matfoto
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=4302&highlight=matfoto

inser jag att jag egentligen hade behövt en studio. Något jag inte har. Dessutom har vi inte så mycket plats i restaurangen att vi kan montera upp några stora grejor.

Utrustning att tillgå:
300D
50mm F1,8
24-105mm F4 IS
1st 420ex blixt
Plastbouncer till ovanstående
Vit kartong till bakgrund?
Befintlig belysning plus eventuellt ett par lampor alá skrivbordsspotlights

Min simpla tanke vore helt enkelt att placera rätten på ett bord med en pappskiva under uppböjd mot väggen (för att slippa hörnet).

Fota med 50mm med relativt kort skärpedjup (för att inte avsaknaden av studioljus skall märkas på tok för mycket) inte rakt uppifrån utan lite snett.

Ljussättningen är svårast i detta läge tycker jag, kan jag fläska på med allt ljus jag har och blanda ett par skrivbordslampor med blixten?

Jag har möjlighet att studsa blixten i ett ljust tak, med eller utan bouncer, kan det vara bra?

Har läst att varm mat ser fräschast ut även på bild, ser man någon skillnad?

Har även hört att man kan spraya matolja eller liknande för att få en saftig look, finns det bättre saker att spraya?

Jag inser att det bästa vore en studio, tanken är dock att ta fram ett portabelt sätt att fota mat (på olika restauranger) då proceduren kommer att behöva upprepas.

// Johan

Alternativet till att spraya oljan är att pensla den riktigt tunnt, det får inte se fett ut, bara blankt.

Sen tycker jag inte att du ska använda för kort skärpedjup, man vill ju se allt som är upplaggt.

Tack för tipsen, min tanke med kort skärpedjup var kanske lite ogrundad i inlägget.

Maten som ska fotas i första läget är Thaimat och då ofta någon form av röra, vilken är väldigt repetitiv, av den anledningen tänkte jag direkt på att minska skärpedjupet, men du kanske har rätt.

Vilket objektiv presterar bäst om jag ökar skärpedjupet runt 50mm?

Nu kan jag inte så värst mycket om objektiv, och vilka som ska användas när, men 50mm tror jag passar bra, men du får minska bländaren(högre tal) då får du ett större skärpedjup.

Jimpawa skrev:
Alternativet till att spraya oljan är att pensla den riktigt tunnt, det får inte se fett ut, bara blankt.

Sen tycker jag inte att du ska använda för kort skärpedjup, man vill ju se allt som är upplaggt.

Matbilder med riktigt kort skärpedjup är ju skitsnyggt faktiskt! Man behöver inte alls se allt jättetydligt, utan bara anas suddigt i bakgrunden.

Rekvisita/ingredienser i närheten som kan bli snygg i bakgrunden t ex, hela chilfrukter, en hög med kryddor, några limefrukter osv.

Sen ska gärna matbilder upplevas som ljusa o fräscha tycker jag. Naturligt ljus kanske från ett fönster + en ljus bakgrund/duk.

Kolla även lite på den här sidan:
www.matbilder.se

Ah, jag skulle gääärna vilja ha ett uppdrag att fota mat!

Hej.
Hoppas det gick bra med matplåtningen (om du redan har fixat det).
Annars lite tips.

Det mest strippade i ljusväg kan vara det bästa.
Ett fönster som öser in motljus över maten.
Lätta upp skuggsidan med speglar, silver- och guldfolie, vit frigolit. Ev diffusera dagsljuset med ritfilm (typ smörpapper).

Härligt dagsljus har vi ju inte så himla gott om så här års, tyvärr...

Har du tillgång till blixtar så använd dom på samma sätt som vid ljussättning med bef. ljus.
Ett aningen softat huvudljus som motljus. Lätta med en annan blixt och/eller frigolit, guld/silverfolie etc.

Ett hårt motljus kan klaffas ordentligt så det kastar endast en smal strimma över maten.

Använd kort tele (smaksak).

Maten ska vara pinfärsk och/eller direkt från spisen. Allt annat ser kasst ut. Ta en "dummy-tallrik" och öva in ljussättning och kameravinkel på. Där alla inställningar är klara så in med den heta maträtten.

Är du kock eller är du duktig på att stajla till mat? Om inte se till att du har kocken nära till hands. Han eller hon kan lägga den där sista touchen på maträtten.

Ta det lugnt med matolja och sånt där.. vill väl inte att maträtten ska se alldeles kladdig ut.

/Jacob vP

Tack för tipsen Jakob, de ska jag använda mig av nästa gång.

Det var en riktig utmaning det där, belysningen i restaurangen var ingen höjdare och min 420 blixt var det enda ljuset vi hade att tillgå (kväll så helt kolmörkt ute).

Satte på bouncer för att få lite ljus framåt, det uppåtgående ljus reflekterades i taket och en liten pappram som jag desperat satte upp runtom.

Uppläggningen av "röror" som det idag handlade om var inte så lätt, det blev väldigt hastigt och lustigt, inte nöjd med den biten riktigt.

Eftersom det kommer att handla om utkörning skulle ingen tallrik vara med, vilket gjorde det än svårare. Här är tre tappra försök hur som helst.

Tankar till nästa gång är nog att fuska och blanda i färska grönsaker i rörorna och arrangera dem lite snyggt runtomkring, göra det i ett fönster i dagsljus och fimpa eller dämpa blixten.

Uttryck skrev:
Matbilder med riktigt kort skärpedjup är ju skitsnyggt faktiskt! Man behöver inte alls se allt jättetydligt, utan bara anas suddigt i bakgrunden.

Rekvisita/ingredienser i närheten som kan bli snygg i bakgrunden t ex, hela chilfrukter, en hög med kryddor, några limefrukter osv.

Sen ska gärna matbilder upplevas som ljusa o fräscha tycker jag. Naturligt ljus kanske från ett fönster + en ljus bakgrund/duk.

Kolla även lite på den här sidan:
www.matbilder.se

Ah, jag skulle gääärna vilja ha ett uppdrag att fota mat!

Det beror på, är det bara detaljer man vill fånga så visst, då är det korta skärpedjupet snyggt, men är det en hel mat rätt så tycker i alla fall jag att det är snyggare när det är någolunda skarpt rakt igenom.

Missförstå inte, det måste inte vara knivskarpt, men det får inte bli för suddigt heller.

Johan-A skrev:
Tack för tipsen Jakob, de ska jag använda mig av nästa gång.

Det var en riktig utmaning det där, belysningen i restaurangen var ingen höjdare och min 420 blixt var det enda ljuset vi hade att tillgå (kväll så helt kolmörkt ute).

Satte på bouncer för att få lite ljus framåt, det uppåtgående ljus reflekterades i taket och en liten pappram som jag desperat satte upp runtom.

Uppläggningen av "röror" som det idag handlade om var inte så lätt, det blev väldigt hastigt och lustigt, inte nöjd med den biten riktigt.

Eftersom det kommer att handla om utkörning skulle ingen tallrik vara med, vilket gjorde det än svårare. Här är tre tappra försök hur som helst.

Tankar till nästa gång är nog att fuska och blanda i färska grönsaker i rörorna och arrangera dem lite snyggt runtomkring, göra det i ett fönster i dagsljus och fimpa eller dämpa blixten.

Just att maten INTE ligger på en tallrik stör mig lite faktiskt. Ser inte helt naturligt att wokrörorna ligger på ingenting. Även om maten körs ut i låda eller liknande och inte serveras på restaurang så äter väl den som beställer maten oftast på någon form av tallrik. Såsen ligger ju i en skål också.

Röstar fortfarande på rekvisita vid sidan om som visar vad som ingår i rörorna och ett kort skärpedjup. Köp några Elle a la carte tidningar och studera bilderna i dessa, ofta ruggigt bra matbilder. Mat på bild måste nog vara väldigt "grafisk" på nåt sätt för att bli bra. T ex såsen i lilla skålen kanske inte ska vara så blandad utan mera "dekorerad" liksom. Gillade den bilden bäst.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar