Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota manuellt med mellanringar

Produkter
(logga in för att koppla)

ankarback

Aktiv medlem
Har kanske en väldigt dum fråga? Köpte ett kit med mellanringar på tradera. Dom är helt mekaniska som skruvas mellan objektiv och kamera så ingen "el" är kopplad. Hur bär jag mig åt för att ställa skärpan?
Jag har ett Sigma 24mm F1.8 Macro objektiv som man kan ställa om till manuellt men det är bara ett stort sudd hur jag än skruvar på det. Kameran (en E3) är ställd i läge MF.
Vad gör jag för fel???

Här är en bild på kitet med mellanringar:

Bilagor

• mellanringar.jpg
    mellanringar.jpg
    17.4 KB · Visningar: 494
Har du inga kontakter i mellanringarna måste du använda manuell fokus.

Mellanringar fungerar för övrigt så att dom kortar optikens närgräns. Har man för många ringar kan närgränsen faktiskt flyttas så mycket att hela fokusområdet hamnar inuti optiken, och då blir det naturligtvis svårt att fota =)

Sätter du alla dina ringar på ett 24mm kommer detta med all sannolikhet att hända.
Testa med den kortaste ringen först, och se var du får närgränsen. Öka sedan antalet ringar tills problemet uppstår igen. Då ser du hur många ringar du kan montera.
Problemet uppstår väldigt tidigt med en så pass kort brännvidd som 24mm. Ett 200mm klarar med lätthet av alla dina ringar samtidigt.

Vidare kortas inte bara närgränsen. Hela fokusområdet förskjuts, vilket gör att du inte kommer att kunna fokusera på saker långt bort.

Exempel (påhittade siffror):
1. Du använder inga mellanringar. Optiken kan fokusera mellan tex 0,5m-oändligheten.

2.Du använder mellanringar. Optiken kan fokusera mellan tex 0,1m-5m. Står motivet längre bort än 5m kan du alltså inte fokusera på det.

OK, då var problemet att jag använde för många ringar. Självklart använde jag manuell fokus. Jag försökte fota en blomma på ca 15-20cm avstånd. Tyvärr har mitt tele ingen mekanisk fokus så det kan jag inte använda. Jag får testa igen och börja med en ring.
Tack för infon.

/Johan

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar