ANNONS
Annons

Fota människor...?!

Produkter
(logga in för att koppla)

Mikon

Avslutat medlemskap
Jag tycker det är jätteroligt att fota människor, i alla olika situationer. Bilderna blir dessutom riktigt bra om man hittar en sån där situation som inte är så lätt att arrangera...

Nu till problemet.. Hur 17 får man folket att ställa upp på bilderna? 99% av alla jag känner och vill fota skriker högljutt "Neeeeej!!!! Inte på mig!!! (och vänder sig bort)" varje gång jag tar fram kameran. Hur roliga bilder blir det? Jag har försökt att vänja dom lite smått, men det går verkligen inte. Så ni förstår kanske att 99% av mina porträttbilder är på ett bakhuvud.. Snyggt?! Inte..

Har nån nåt bra tips om hur man får folk att ställa upp på bilder? Vore väldigt tacksam för det.

Det finns nog många bra tips. Här är vad jag har gjort:

Prata med dem, visa dem bilder, lirka, var envis utan att vara för påflugen. Har någon svåra problem med att bli fotograferad så får man väl låta bli, men man kan säga hur synd det är att inte ha ett vackert minne av dem (ta fram hundvalpsögonen :).

Prova att ta bilder i situationer när de gör något annat. Då har folk ofta avslappnade uttryck vilket gör att det inte allt för sällan kan bli bra bilder. Visa dessa för dem! När folk får se "rättvisande" bilder från någon som bryr sig om hur de avporträtteras brukar de mjukna. Det är min erfarenhet. Jag har till och med fått folk att helvända och säga att jag ska ta med mig kameran i fortsättningen!

Kolla med en amatörteaterförening, de brukar vara villiga att synas.

Eller gå in på talang.nu och sök modeller.

Håkan

Eller gå med i nån sida som förmedlar kontakter mellan modeller och fotografer, som tex modellbilder.se . Där finns många som väldigt gärna vill bli fotade.

Jag tror att många av de som spontant säger "Neeeeej!!!! Inte på mig!!!" innerst gärna skulle ställa upp, det är bara det att man har blivit itutad från diverse reklam att man inte duger till att hamna på kort (eller överhuvudtaget inte duger nåt till). Prova som nån sa ovan att lirka med dem. Du vill ju ta kort på dem, då måste de ju ha nån bra egenskap som gör att du vill ta kort på dom, försök få in det i skallen på dom :)
Stärk deras självförtroende genom att få dom att känna sig utvalde av fotografen (= du)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar