Annons

Fota Lucia med D700

Produkter
(logga in för att koppla)

Tallrot

Avslutat medlemskap
Jag ska fota luciatåget i matsalen på en skola i morgon.
Det vore lite surt att i efterhand inse att kameran skulle ha ställts in på ett annat sätt. Så jag funderar om någon av mina fotovänner i cyberrymden sitter inne med intressant kunskap i ämnet.

Jag ska använda en d700 försedd med en trippel uppsättning av Nikons 2,8 zoomobjektiv och en SB900.
För att slippa bilder med ungar som är blåa i ansiktet tänkte jag använda det gulaktiga gelfiltret på blixten och ställa kamerans vitbalans på glödlampsljus.
Lokalen är ju ganska stor så det är kanske lite kämpigt för blixten att lysa upp hela lokalen med ett jämnt ljus.
Frågan är vilket ISO jag ska börja med? 700:an med gluggen ställd på 2,8 orkar ju med en hel del.
Det finns ju en gräns där man tappar både stämning och bildkvalitet.

Är det någon som har erfarenhet (och inte bara sitter och gissar på måfå) av linkande situationer med en motsvarande utrustning?
 
Jag ska fota luciatåget i matsalen på en skola i morgon.
Det vore lite surt att i efterhand inse att kameran skulle ha ställts in på ett annat sätt. Så jag funderar om någon av mina fotovänner i cyberrymden sitter inne med intressant kunskap i ämnet.

Jag ska använda en d700 försedd med en trippel uppsättning av Nikons 2,8 zoomobjektiv och en SB900.
För att slippa bilder med ungar som är blåa i ansiktet tänkte jag använda det gulaktiga gelfiltret på blixten och ställa kamerans vitbalans på glödlampsljus.
Lokalen är ju ganska stor så det är kanske lite kämpigt för blixten att lysa upp hela lokalen med ett jämnt ljus.
Frågan är vilket ISO jag ska börja med? 700:an med gluggen ställd på 2,8 orkar ju med en hel del.
Det finns ju en gräns där man tappar både stämning och bildkvalitet.

Är det någon som har erfarenhet (och inte bara sitter och gissar på måfå) av linkande situationer med en motsvarande utrustning?

Jag har inte plåtat luciatåg, men väl andra liknande situationer. Jag hade inte valt något gult filter. Beroende på hur du ställer in kameran kan bilderna få en fin varm ton ändå. Att köra med full blixt i P-läge tar död på mycket av stämningen. Du skulle kunna prova att ställa blixten i "Rear Sync", och köra blixten på en låg effekt. Vad som händer då när t.ex. de rör sig framåt är att rörelsen frysen av blixten precis vid slutet av exponeringen. Det kan bli lite oskarpt med släpningar efter ljusen osv, men ofta blir det väldigt effektfullt i de sammanhangen. För det mesta upplevs bilden skarp i alla fall eftersom blixten frysen rörelser ganska effektivt.

Edit:
Om det inte är jättemörkt i lokalen kan du kanske strunta i blixten och istället köra på något ISO-tal som ger anständiga slutartider. Om det är helmörkt och det enda ljus som finns är lucialjusen är nog blixt bra, annars kan de ljuspunkter som finns bli väldigt utfrätta.
 
Senast ändrad:
Skippa blixten och sätt kameran på autoiso upp till 3200, spotmät och var noga att exponera rätt så slipper du fula blixtbilder. Kör raw format så behöver du inte bry dig om vitbalans ;)
 
Yapp. Skippa blixten. Fotade nyss ett julspex i en kyrka med en 50D ISO3200, bländartal 2.8.
Funkade riktigt bra. Ibland använde jag ISO1600 beroende på vad slutarhastigheten var.
Fotografera i RAW och vitbalansera efteråt. Och eftersom du kör i RAW blir brushanteringen bättre. Jag rekommenderar 3;e parts brusreducering.

/Stefan
 
Yapp. Skippa blixten. Fotade nyss ett julspex i en kyrka med en 50D ISO3200, bländartal 2.8.
Funkade riktigt bra. Ibland använde jag ISO1600 beroende på vad slutarhastigheten var.
Fotografera i RAW och vitbalansera efteråt. Och eftersom du kör i RAW blir brushanteringen bättre. Jag rekommenderar 3;e parts brusreducering.

/Stefan

FEL! Till nikon finns bara ett program att rekommendera för bruset och det är just Nikons egna Capture NX2 det är alldeles fenomenalt toppenbra! ;)
 
Intressanta svar. Rear sync med ett par hack dämpning av blixten brukar jag använda med ok resultat. Sen så har jag väl lite ISO-fobi och tycker (eller inbillar mig) att det fort blir brusigt.
Att köra helt utan blixt när en del ungar står med stearinljus i facet och andra utan borde bli lite oballanserat om man vill se vems unge som står där?
Så grunden till min fråga var väl egentligen hur mycket ISO man kan vrida på med den kameran utan att tappa kvalitet samtidigt som jag vill att blixten bara försiktigt ska lätta upp ljuset i trynet på de små liven.

RAW... Javisst jag kör det + Lightroom.
Men det är väl nån nördighet som gör att jag vill maxa resultatet i kameradisplayen. Det känns ju bättre och mer färdigt ute på fältet om det ser bra ut i displayen...
 
FEL! Till nikon finns bara ett program att rekommendera för bruset och det är just Nikons egna Capture NX2 det är alldeles fenomenalt toppenbra! ;)

Ok, vet inte mkt om NX2 eftersom jag har Canon, men jag tar dit ord för det. Men det verkade som trådskaparen inte utnyttjar NX2 kraften ändå då denne använder LR. Då är 3:e parts betydligt bättre.

Jag drog ner på Clarity till ca -20 för mina högiso foton. Din D700 är mkt bättre på högiso än min 50D så du kanske inte ska dra ner på clarity för mkt för denne softar bilden en aning.

Sen tog jag bort bruset för färg och satta luminans på 0. På skärpningen maskade jag ner till 80 och och drog ner Detail till 0. Allt för att minska att bruset förstärktes. Sen körde jag plugin till Noise ninja. Via plugin är bäst,men annars exportera i 16 bitars läge.

Lycka till.

/Stefan
 
Intressanta svar. Rear sync med ett par hack dämpning av blixten brukar jag använda med ok resultat. Sen så har jag väl lite ISO-fobi och tycker (eller inbillar mig) att det fort blir brusigt.
Att köra helt utan blixt när en del ungar står med stearinljus i facet och andra utan borde bli lite oballanserat om man vill se vems unge som står där?
Så grunden till min fråga var väl egentligen hur mycket ISO man kan vrida på med den kameran utan att tappa kvalitet samtidigt som jag vill att blixten bara försiktigt ska lätta upp ljuset i trynet på de små liven.

RAW... Javisst jag kör det + Lightroom.
Men det är väl nån nördighet som gör att jag vill maxa resultatet i kameradisplayen. Det känns ju bättre och mer färdigt ute på fältet om det ser bra ut i displayen...

Det är känslan du vill behålla och inte att man ska se alla ansikten som du ändå inte hade sett. Kör du med blixt kommer du radera nästan allt stearinljus. Detta ljus är ju inget mot vad din blixt kommer ge.

Visst blir det brusigare och innan jag skaffade ett ljusstarkt objektiv så anvönde jag hela tiden blixt i ex. kyrkor vid bröllop.

Men nu nör jag har ett 2.8 objektiv så har jag insett att sånt objektiv i kombination med högiso faktiskt ger mig "bättre" bilder än lågiso med blixt. Visst förlorar man lite detaljer och får lite! mer brus, men känslan finns där istället. Guld värd!

Här är en bild där jag råkade ta med externblixt med diffuser. Den andra är utan blixt. Och ja. Hade råkat stänga av autofokusen hehe.

/Stefan
 

Bilagor

  • 20091122-IMG_9538.jpg
    20091122-IMG_9538.jpg
    86.3 KB · Visningar: 1,483
  • 20091122-IMG_9537.jpg
    20091122-IMG_9537.jpg
    18.6 KB · Visningar: 1,472
Senast ändrad:
Du har ju en av världens bästa kameror ur brushänseende, så fega inte med den saken.
Man behöver inte alls döda stämningen med blixt, se bara till att du inte kör för snabb slutartid, utan låt blixten frysa rörelserna istället. Som du själv sa är det lätt att få kritade ansikten om det bara är stearinljusen som lyser och och det är ju inte så roligt. En balans av exponeringstid och väl avvägt blixtstyrka behöver inte betyda trista, kalla blixtbilder utan stämning.
 
FEL! Till nikon finns bara ett program att rekommendera för bruset och det är just Nikons egna Capture NX2 det är alldeles fenomenalt toppenbra! ;)

Glöm NX för hög ISO bilder. Dcraw baserade rawkonvertare i kombination med separata brusreduceringsprogram ger mycket bättre resultat än vad NX kan prestera.

NX med globala justeringar ger

1) sämre upplösning och detaljer,

2) för kraftig luminansbrusreduktion,

3) usel färgbrusreduktion som ger blotchighet,

4) tappad färgmättnad,

5) färgytor utan detaljer med fula artefakter.
 
Utan blixt eller med svag blixt blir resultatet säkert bra om du använder raw.

Här en bild tagen med D3s och 70-200/2.8 VRII under lucialiknande förhållanden under en adventskonsert förra veckan i Slaka kyrka utanför Linköping. ISO 4500, 85 mm, f2.8, 1/40 s.
 

Bilagor

  • ChorusLin. D3s.1.jpg
    ChorusLin. D3s.1.jpg
    63.8 KB · Visningar: 1,460
Anders:
Jag har inte plåtat just luciatåg, men väl andra situationer upplysta med stearinljus och det känns som att använda så högt ISO-tal som möjligt är en bra start. Då får ju bra kvalitet även på ISO3200 med en D700 (och ISO6400 är förmodligen åxå i högsta grad användbart). Om det ändå är svårt att få vettiga slutartider så skulle jag ställa blixten på slowsynk och ställa ner styrkan rejält så att blixten bara tillför detdär lilla extra som behövs för att frysa rörelsen. Då förstör man inte stämningen på samma sätt som om man brassar på för fullt med blixten. Ang. färgfilter på blixten så har jag aldrig använt det så där har jag ingen aning eg. Det borde inte behövas om man bara använder blixten som lätt upplättning tycker jag, men visst blir blixtens ljus med likt det från ljusen vad gäller färgtemperatur om man har ett orange filter på.


FEL! Till nikon finns bara ett program att rekommendera för bruset och det är just Nikons egna Capture NX2 det är alldeles fenomenalt toppenbra! ;)

Jag tycker inte att det ger så himla bra kontroll på saker och ting och att bilderna blir väldigt mjuka och smetiga om man drar på så att man faktiskt får någon effekt av brusreduceringen, så den brusreducering som finns i NX(2) tycker jag gott att man kan skippa. Däremot får man, IMO ett bättre resultat vad gäller brus än man får tex med Camera RAW om man stänger av all "extra" brusreducering. NX för själva konverteringen och justering av vitbalans osv och sedan Neat Image eller liknande för att reducera bruset tycker jag ger ett bättre resultat än att använda brusreduceringen i NX. Sen kanske inte Anders har lust att skaffa NX bara för detta...
 
Utan blixt eller med svag blixt blir resultatet säkert bra om du använder raw.

Här en bild tagen med D3s och 70-200/2.8 VRII under lucialiknande förhållanden under en adventskonsert förra veckan i Slaka kyrka utanför Linköping. ISO 4500, 85 mm, f2.8, 1/40 s.


Men du... var det inte du som sa man klarar sig med D300 i alla lägen? Nu helt plötsligt har du D3s å 70-200 mkII ? ;)
 
Men du... var det inte du som sa man klarar sig med D300 i alla lägen? Nu helt plötsligt har du D3s å 70-200 mkII ? ;)

Vad jag sagt och fortfarande vidhåller är att D300 och D3 är likvärdiga vid ekvivalenta bilder.

Eftersom jag haft båda sedan december 2007 vet jag bådas för- och nackdelar.

D3s är klart bättre än någon av de övriga två varför jag kommer att sälja dessa två i avvaktan på D800 som lär lanseras i februari 2010. 70-200/2.8 VRII är också den betydligt bättre än VRI på alla punkter utom avbildningsskalan/effektiv brännvidd upp till 10 m.
 
Då var det gjort då, och det blir ju aldrig som man tänkt...
Lokalen blev fylld till brädden med folk minuterna innan det började.

Utanför de stora fönstren hade det ljusnat rejält

På den knallgula väggen där ungarna stod och sjöng satt det lampetter som man inte släckte.

De var dessutom, inom ett par decimeter, perfekt placerade på båda sidor av ungarnas huvud.

Som inte det var nog så var de av någon extra blåaktig lågenergivariant starka som bygglampor.

Till detta så hade jag ungefär fyra minuter på mig att prova min nya plan för hur jag skulle få till vettiga bilder, så fråga mig inte vad de sjöng för låtar.
Men något vettigt fick jag i alla fall till vilket senare visade sig vara helt omöjligt med småkamerorna.
Dagens bild blev nog en hårt beskuren situationsbild med en tjej som fokuserar på kompisens ljus.
Den dagen man får till en kul situationsbild som dessutom är tekniskt fulländad ska man nog även passa på att köpa en trisslott.

Det var kul och intressant med de tips ni delade med er av i min tråd.
God Jul och Gott Nytt år på Er!
 

Bilagor

  • 20091211-_DSC1158.jpg
    20091211-_DSC1158.jpg
    21 KB · Visningar: 1,245
Ja du Stefan, sköt villt kanske vore det korrekta svaret :)

Nej, ISO3200 1/60sek f/2,8 med 24-70 linsen.
För att inte ta all uppmärksamhet bärandes på en stor månlandare när jag smög fram så lät jag blixten ligga kvar i väskan längst bak i lokalen.
När jag insåg att jag hade ett krig med strålkastarna på väggen försökte jag ge moteld med inbyggda blixten på bakre ridå.

Hade jag fått göra om det igen skulle jag haft gula gelfiltret monterat och brassat på rejält med blixten så att lamporna i bakgrunden inte orkat störa så mycket. Eftersom väggen i bakgrunden var gul så hade jag fått "färre" färger att brottas med i efterbehandlingen.

Släckt lamporna och dragit för gardinerna skulle man också kunnat gjort, eller varför inte tagit med sig hela klassen till en fotostudio....

Var nere vid sjökanten precis efter solnedgången nu ikväll och fotade med slutartid på ett par sekunder och blixt på bakre ridå, det var mer givande än Lucia :)
 
Verkar vara poppis att fota lucia nu för tiden ;-)

Körde också med D700 idag men jag ser inga problem med att gå upp på iso-6400 så att får chans till snabbare slutartider och mindre skak. VR på objektiven gör ju också sitt.

http://www.fotosidan.se/blogs/jdandanell/39844.htm


Fina bilder du fått till, varför är alltid alla andras bilder bättre...
Vad man kan tolka av bilderna så hade du lite snällare ljus och färger i omgivningen än det jag slet med.
Men får man fråga vilka inställningar, objektiv och efterbehandling du använt för att få till dina fina luciabilder?

mvh/Anders
 
Fina bilder du fått till, varför är alltid alla andras bilder bättre...
Vad man kan tolka av bilderna så hade du lite snällare ljus och färger i omgivningen än det jag slet med.
Men får man fråga vilka inställningar, objektiv och efterbehandling du använt för att få till dina fina luciabilder?

mvh/Anders
Handhållet med VR på mitt 70-200/2.8 med bländarvärde på 2.8 - 4 beroende på bild, iso-6400 och slutartid på ca 1/200s

tror också att mitt ljus var lite snällare men D700'an är en kompetent kompis att ha med sig i dåliga ljusförhållanden.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar