Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota ljussatt trädgård

Produkter
(logga in för att koppla)

TorO

Aktiv medlem
Jag har en liten fundering på hur man ska tänka i följande situation:
På söndag ska jag ljussätta en trädgård. Saken är den att jag ska hjälpa min flickväns bror, som är journalist, med ett reportage om trädgårdsbelysning. Jag ska också fota resultatet som förhoppningsvis ska hamna i ett par tidskrifter.
Jag har fotat en del ljussatta miljöer innan (se mitt album natt samt min hemsida för exempel) så om gudarna står mig bi skall detta lösa sig utan problem. Jag har dock aldrig fotat bilder med avsikten att de ska hamna i nån tidning (men det har faktiskt ändå hänt att de hamnat där ändå, ta i trä), så jag funderar lite på om det är nåt särskilt man ska tänka på för att bilderna ska tilltala en redaktör. Det jag mest funderar över är om man kann misstänka att de vill ha bilder med så stort skärpedjup som möjligt, eller om man kan ta sig lite friheter?
Nån som har nåt att anföra? Andra tips är också välkommna!

Ja du. En sak som jag tror på det är att du ska ta dig friheter om du har en vision om hur du skulle vilja se ljussättningen. Det kan vara en vånda att vara kreativ men det är värt det i slutändan. Att bara försöka behaga kan slå tillbaka på en själv i slutändan. Försök hitta ett uttryck som passar dig. Att låta sig inspreras av olika miljöer, tex, film, litteratur, scenografi etc är väl inte fel men försök göra något personligt av det och lita på din intuition så blir det nog bra. Det är mitt lilla tips.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar