Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota lekande barn på dagis?

Produkter
(logga in för att koppla)

wfrank

Aktiv medlem
Ska fota lekande barn inomhus på sonens dagis till en hemsida. Kameran är en Canon 450D med extern blixt (Canon 430EX) - och en omnibouncer. Kör jag fullauto med bouncern lite uppåt blir bilderna "ok", lite trevligare och mjukare än med blixt rakt på, men ändå inte speciellt kul om ni förstår hur jag menar. Tacksam för tips/inställningar!

Typisk bild: "barn sitter vid bord och bygger Lego".

Edit: har också att välja mellan vidvinkelzoom (10-20) eller normal (18-55IS).

Senast ändrad:
Kör på högt iso och använd 10-20 då känns det som att man är med i själva bilden när man tittar på den.

Och jag gillar att komma nära med hjälp av tele. Allt är vad du tycker skulle vara smidigast. Ta med båda objektiven, så du inte ångrar dig!

Jag har i och för sig enbart fotat dagisbarn ute, men jag körde på ISO 800 och blixt rakt på med lång synk. Telet var en 70-300 med crop-faktor 1.5. Inne måste man av utrymmesskäl använda vidare vinkel, men testa att ligga på mage och ta lite snett underifrån för att se hur det blir. Man är så lång i förhållande till barnen och det kan bli en kul kameravinkel, tror jag. När jag var ute, satt jag på rumpan i backen och lutade mig framåt lite för att få vettig kameravinkel.

Lycka till!!

//L

Tack för tipsen!

Robin, inga idéer om blixten?, för jag antar du inte menade ta utan?

Lena, jag är blixtnybörjare, så vad menas med lång synk? Jag kan säkert hitta teorin och hur jag ställer in det, men vad kan det tänkas betyda för såna här bilder? Och har du nån idé om hur jag bör ställa kameran, eller tänkte du fullauto (förutom högt ISO då)?

Fota lågt va ett bra tips, det ska jag!

Tack!

Man blandar blixtljus med befintligt ljus. Använder man vanligt blixtläge, ljusar man upp objektet man fotar, men i och med att blixtljuset inte når så långt, blir bakgrunden markant mörkare. Kör man på lång synk så tar kameran hänsyn till omkringliggande ljus, men tiden blir förstås längre. Jag känner inte till din kamera men titta i manualen om det inte finns olika inställningar för blixten. Jag kan ställa in min kamera så att det blir vanligt blixtljus, bort-med-röda-ögon-blixt, lång synk och synk på andra ridån.

//L

Tack, lite fill-light är kanske vad jag behöver. Kamera/blixt fixar både high-speed synch och second curtain mm. Tycker inte om full-auto eftersom jag då inte få kontrollera skärpepunkt själv, kameran gissar då och ofta fel. Det finns ju alltid ett huvudobjekt/ansikte. Utan blixt kör jag alltid (nästan) Av för att ha koll på skärpa. Men blixt och Av-läge lirar inte så bra tillsammans (på Canon iaf), för då mäter kameran ljuset utan blixten och då blir slutartiderna för långa, speciellt för barnbilder...

Jag får läsa vidare, för jag fattar ju inte vad som är bäst för den givna situationen. Det enda jag just nu vet är att kamera/blixt klarar av att fixa det på bästa sätt - alla möjligheter finns. Bara jag ställer in det bra. Sen får jag skylla mig själv om bilderna blir kassa, då är det skit bakom spakarna :)

Och som du var inne på: barn är otroligt snabba, så även fast jag var utomhus körde jag på iso 800 för att snabba på tiden. Det var på gränsen...

//L

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar