ANNONS
Annons

Fota landskapsdjur

Produkter
(logga in för att koppla)

pest

Aktiv medlem
Vi satt på nyårsafton och spånade inför det nya året. En inbiten jägare hade kläckt idén att skjuta ett djur i varje landskap, nämligen resp landskapsdjur. Detta är ju både osmakligt, oetiskt och olagligt varför det föll bort (själv är jag inte jägare så det är ändå inte aktuellt för mig). Men tanken slog mig att det vore en intressant utmaning att fotografera resp landskapsdjur i dess rätta omgivning. Att plåta utter i Småland, berguv i Dalarna, björn i Härjedalen och inte minst varg i Värmland torde innebära en och annan timmas planering och genomförande. Samt en hel massa tålamod! Och tur!

Det vore intressant om någon mer vore intresserad av ett sådant projekt. För mig mest för chansen att komma ut i naturen eftersom jag egentligen inte är någon naturfotograf.

Det låter väldigt roligt tycker jag. Vissa djur bli enkla medans en del t.ex Lodjur kan bli en utmaning. En idè som måste utvecklas vidare.

Låter riktigt intressant. Med lite planering och en stor portion tålamod skulle det vara möjligt. Fjällräv, Lo och varg känns svårast att få tag på. Men även andra som Hasselmus och Utter mfl. är svårt att få tag på.

Perfekt, semestern är räddad ;)

En synnerligen bra idé tycker jag. Så bra så att jag själv blev sugen på att genomföra den. En blivande klassiker för de som inte vill åka vasaloppet månne?
Det klurigaste blir nog inte björn eller lo utan Hallands lax...
Ska genast forska i var vargreviren i Värmland finns så jag kan bocka av den innan våren är här.

mvh

En äkta klassiker utförs väl under 1 år? Om detta projekt ska fixas på 1 år får man väl stå osunt mkt? Kan vi säga att man får den tid det tar på sig?

Under ett år... hmm, blir många mil i bil under vecka 27-29 då semestern är planerad. Men med en utarbetad plan kanske man kan ta någon iaf. Chans på alla tror jag krävs lite mer tid!

Jag har funderat lite mer på denna utmaning, och har en del (första) förslag till regler.

1. Självklart: Landskapsdjuret fotograferas i "sitt eget" landskap.
2. Inga foton från djurparker, hägn eller av tama djur.
3. Levande djur (dvs inga jaktbyten).

Sedan kan man kanske ha en idé om hur stor del av bildytan som djuret måste fylla ut. En liten prick som nätt och jämt kan identifieras är väl på gränsen.

Fler regelförslag?

pest skrev:
Vi satt på nyårsafton och spånade inför det nya året. En inbiten jägare hade kläckt idén att skjuta ett djur i varje landskap, nämligen resp landskapsdjur. Detta är ju både osmakligt, oetiskt och olagligt
Jaa visst .....och i Blekinge och Halland skulle det verka direkt sinnessvagt att börja skjuta på respektive landskapsdjur....Ekoxe (en stor skalbagge) och i Halland ut och skjuta lax....it takes all sorts to form a world.....
Us

Gör en lista för dem som inte orkar googla :)

Landskap Landskapsdjur
Blekinge Ekoxe
Bohuslän Knubbsäl
Dalarna Berguv
Dalsland Korp
Gotland Igelkott
Gästrikland Tjäder
Halland Lax
Hälsingland Lodjur
Härjedalen Brunbjörn
Jämtland Älg
Lappland Fjällräv
Medelpad Skogshare
Norrbotten Lavskrika
Närke Hasselmus
Skåne Kronhjort
Småland Utter
Södermanland Fiskgjuse
Uppland Havsörn
Värmland Varg
Västerbotten Storspov
Västergötland Trana
Västmanland Rådjur
Ångermanland Bäver
Öland Näktergal
Östergötland Knölsvan

Enklast borde bli:

Korp
Igelkott
Älg
Skogshare
Lavskrika
Kronhjort
Fiskgjuse
Havsörn
Trana
Rådjur
Bäver
Knölsvan

Mest arbete troligen:

Varg
Lo
Brunbjörn
Fjällräv
Kungsörn

Resten är såklart utmanande men möjliga såklart.

Enklast vore om vi samarbetade på ngt sätt. Alla känner alltid nån som känner någon osv...Det finns säkert björngösmle att hyra, nån som har koll på örnar, lodjur spåras ganska ofta av myndigheter osv.

nu är jag "ingen" äkta naturfotograf men "mitt" djur har jag plåtat flera gånger. Södermanland-Fiskgjuse. Vad jag menar är att jag vet var den finns om nån med lite bättre optik och tålamod vill ta sig an den. Synd att det var ett av de lättare djuren.

Låter jättebra. Jag kanske hör av mig framåt sommaren :)

Är det någon annan som har funderat mer på det här att fota landskapsdjur? Eller tänkte ni göra det i smyg...

munken skrev:
Lax tror jag inte ska vara några problem. Vid rätt tid är det bara att stå vid lämplig älv och vänta på att de ska hoppa. (Nej, jag skojar inte.)

Svårast är ganska säkert lo. Men med mycket tid, tålamod och tur går det nog att spåra både den och vargen när det är snö.

pest skrev:
Sedan kan man kanske ha en idé om hur stor del av bildytan som djuret måste fylla ut. En liten prick som nätt och jämt kan identifieras är väl på gränsen.
Att man kan se att det är rätt djur måste väl räcka -- oavsett om det är "nätt och jämt"?

Jonas Kumlin skrev:...
...
Kraftverket vid Herting i Falkenberg har en ganska lång fallstäcka i huvudfåran som är relativt enkel att ta sig intill från södra nedströmssidan. Det är ett skåde- spel hela försommaren. En helt annan utmaning blir att hinna fånga, fokusera och exponera, innan laxen åter försvinner i vattnet. Shutter latency blir helt plötsligt avgörande.

Södermanlands Landskapsdjur då. En knappt synlig Fiskgjuse fotad i Salem. Augusti förra året.

Bilagor

• fiskgjuse.jpg
    fiskgjuse.jpg
    12.2 KB · Visningar: 1,595
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar