Annons

Fota landskap med Liveview?

Produkter
(logga in för att koppla)

FransGlans

Aktiv medlem
Hej!

när jag sist var ute och fotade landskap så använde jag stativ och live view inställningen.
Jag tyckte det var praktiskt att se hur exponeringskompensationen och bländarvalet kunde styra hur exponeringen blev i realtid och därmed kunde jag undvika att göra 20 olika försök innan min bästa bild togs. det var väldigt mörkt denna kväll och därmed lite knivigt att få en bra exponering.

Tänker jag rätt när jag kör såhär, eller finns det några avigsidor med att köra live view, förutom att batteriet dör fort :)

Någon som tänker som jag eller inte?

Givetvis har jag sökt efter denna fråga på forumet innan jag kladdade här :)

Vh / G. Glans

Så länge det är mörkt är det väl inget problem med ströljus från sökaren. Jag har fått bilder förstörda vid långa exponeringar dagtid pga ströljus. Täcker jag för sökaren är det inga problem. Det enda jag kommer att tänka på angående din fråga. /FW

Avigsidan tycker jag att LV utomhus ger för dålig kontrast för att se bra. Dessutom är jag för gammal för att se både på skärm och i verklighet samtidigt. Att ta av och på läsglasögon tröttnar jag fort på i sådana sammanhang.

Eftersom du tar landskap, förmodligen med fokus inställt på oändligheten, lär du väl heller inte besväras av långsam fokusering.

Det är nog bara att köra.

Per.

Liveview är trevligt, en fördel är väl också... att du arbetar mot sensorn i autofokusläget. Kameran kan tyda informationen bättre. På min k5 (som hade ett fabrikationsfel gällande fokus, var LV enda sättet att komma något så nära fokusering) Tyvärr kunde jag inte använda LV i soligt dagsljus, kontasten blev för dålig på skärmen... men inomhus en trevlig egenskap.
Och i skymningsljus säkerligen utmärkt.

Nej, jag ser ingen nackdel med att använda LiveView som du gör förutom att det går mycket batteri som du nämde. Jag använder själv live view för landskap och tycker det är ett fantastiskt redskap att använda för att sätta skärpan rätt men även få en bra exponering snabbare.

"Så länge det är mörkt är det väl inget problem med ströljus från sökaren"
Ströljus är absolut inget problem här eftersom sökaren inte släpper igenom något ljus när man kör live view.

"Eftersom du tar landskap, förmodligen med fokus inställt på oändligheten, lär du väl heller inte besväras av långsam fokusering."

Vill man ha en skarp förgrund är det många gånger inte oändligheten man fokuserar på men det här kanske är lite off-topic.

Jag gör precis som du skriver och det funkar bara fint tycker jag!

tack för alla svar!

anledningen till att jag ens tar upp denna fråga är för att jag tycker man stöter på lite här och var att det bästa är att titta i sökaren "annars kan man lika gärna köpa en kompakt" vilket är ett konstigt argument, iom att det kanske främst är optiken man vill åt i en systemkam.

kanske är det så att detta med att fota med live liew är lite av ett amatör grepp, iom att man inte har full kontroll över hur kamerans ljusmätare funkar och dessutom hur bländare,iso och tid påverkar exponeringen.

en annans mycket bra sak med LV enligt mig är att man mycket säkrare kan avgöra om horisont linjen ligger i våg, mycket lättare att avgöra från ett par decimeter än att se i sökaren tycker jag.

// Gustav

Om man inte använder stativ tycker jag att sökaren är helt överlägsen och det skulle nog vara nära på lika bra md en kompakt om jag inte kunde använda den optiska sökaren.

Däremot på stativ tycker jag att LV kommer till sin rätt på ett helt annat sätt. Man kan sätta stativet på vilken höjd man vill och behöver inte ligga och kräla för att se genom sökaren, man behöver inte ha ett stativ som är lika långt som man själv är för att kunna använda det bekvämt och dessutom som du säger är det mycket lättare att se att horisonten är rak. Vissa kameror har ju till och med elektroniska vattenpass man kan få överlagda över LV-bilden.

Däremot gäller det att man inte behöver fokusera om allt för ofta med LV, det går ju riktigt segt och osäkert.

Men vad menar du med att man inte har full koll på bländare, slutartid och så?

"Men vad menar du med att man inte har full koll på bländare, slutartid och så?[/"

Jag menar att den största anledningen till att jag kör LV i landskapsfotning är ju att det har tagit sån tid att få till exponeringen rätt, speciellt i dåligt ljus. man har ju kunnat följa exponeringens utveckling i realtid på lcd skärmen. men jag tänker att OM jag varit mer erfaren och förtrogen med hur min kamera arbetar i skymningsljus så hade jag kunnat göra som proffsen och fota direkt i sökaren :)

Jag menar att den största anledningen till att jag kör LV i landskapsfotning är ju att det har tagit sån tid att få till exponeringen rätt, speciellt i dåligt ljus. man har ju kunnat följa exponeringens utveckling i realtid på lcd skärmen. men jag tänker att OM jag varit mer erfaren och förtrogen med hur min kamera arbetar i skymningsljus så hade jag kunnat göra som proffsen och fota direkt i sökaren :)
Ahaa Ok :)

Det löser jag genom att välja bländarförval och låta kameran välja exponeringen själv. Det är inte ofta det blir fel och isåfall lägger jag bara på lite exponeringskompensation. Kompensationen brukar ju inte behöva ändras så ofta som man behöver ändra helmanuella inställningar.

Gå inte på den där att alla äkta fotografer fotar manuellt ;-)

Ahaa Ok :)

Det löser jag genom att välja bländarförval och låta kameran välja exponeringen själv. Det är inte ofta det blir fel och isåfall lägger jag bara på lite exponeringskompensation. Kompensationen brukar ju inte behöva ändras så ofta som man behöver ändra helmanuella inställningar.

Gå inte på den där att alla äkta fotografer fotar manuellt ;-)

:) nej men jag kör som du, med bländarförval. Men jag tycker att det blev lite väl många exponerings försok innnan jag blev nöjd när ja körde med sökaren. Anledningen var nog att jag ville få exponeringen så nära orginalet som möjligt och då fick jag trixa med olika bländare och exponeringskompensationen, och kanske även trixa lite med ljusmätningsmetod, (nej ja tyckte inte matrix blev optimalt).
så summan av denna kardemumma blev att LV blev en skön lösning. Men jag var osäker på om man kompromissade med något viktigt iom denna "fusk-metod" :)
ursäkta allt babbel det blev om detta :)

har inte testat men funkar det bra med nattfotografering med väldigt långa slutartider?

Hej!

när jag sist var ute och fotade landskap så använde jag stativ och live view inställningen.
Jag tyckte det var praktiskt att se hur exponeringskompensationen och bländarvalet kunde styra hur exponeringen blev i realtid och därmed kunde jag undvika att göra 20 olika försök innan min bästa bild togs. det var väldigt mörkt denna kväll och därmed lite knivigt att få en bra exponering.

Tänker jag rätt när jag kör såhär, eller finns det några avigsidor med att köra live view, förutom att batteriet dör fort :)

Någon som tänker som jag eller inte?

Givetvis har jag sökt efter denna fråga på forumet innan jag kladdade här :)

Vh / G. Glans

Hej, precis som flera andra påpekat så är liveview kanon för landskap (eller andra motiv) när man har kameran på stativ. (Liveview handhållet är mest bara struligt.) När det gäller exponeringsinställningar så är det ju en nackdel med liveview att man blir av med infodisplayen men jag brukar helt sonika lösa det genom att koppla bort liveview när jag vill justera slutartid eller annan inställning. En mörker-/skymningsbild tycker jag funkar bra att ta ungefär såhär:
1) Helt handhållet - välj ISO100 och bländare efter behag och låt kamerans automatik skatta slutartid. (Knäpp dock ingen bild.)
2) På stativ - ratta in samma inställningar i manuellt läge
3) Växla till liveview och ta hjälp av display och online-histogram för att finjustera slutartid (automatiken vill gärna ta i med slutartid i överkant).
Häpp - där har vi en schysst exponerad bild.

Hej, precis som flera andra påpekat så är liveview kanon för landskap (eller andra motiv) när man har kameran på stativ. (Liveview handhållet är mest bara struligt.) När det gäller exponeringsinställningar så är det ju en nackdel med liveview att man blir av med infodisplayen men jag brukar helt sonika lösa det genom att koppla bort liveview när jag vill justera slutartid eller annan inställning. En mörker-/skymningsbild tycker jag funkar bra att ta ungefär såhär:
1) Helt handhållet - välj ISO100 och bländare efter behag och låt kamerans automatik skatta slutartid. (Knäpp dock ingen bild.)
2) På stativ - ratta in samma inställningar i manuellt läge
3) Växla till liveview och ta hjälp av display och online-histogram för att finjustera slutartid (automatiken vill gärna ta i med slutartid i överkant).
Häpp - där har vi en schysst exponerad bild.

tack! sjysste tips!

då kanske vi har plöjt färdigt i detta ämne :)

Om du menar mer än 30 sek, dvs Bulb mode, så tror jag inte det fungerar med exponeringssimulering i LiveView-

Japp, typ 30s eller mer vid ISO över 800 ;)
Har svårt att Live view har lätt att hänga med. Kör rätt mkt sånt, men använder då en annan fototeknik för att få rätt komposition.

/Stefan

Japp, typ 30s eller mer vid ISO över 800 ;)
Har svårt att Live view har lätt att hänga med. Kör rätt mkt sånt, men använder då en annan fototeknik för att få rätt komposition.

/Stefan

Jag gjorde ett litet test eftersom manualen inte var så hjälpsam här, med bulb och liveview lystes skärmen upp så att jag såg motivet trots att det var mörkt. Detta ger en möjlighet att komponera bilden trots mörker men någon exponeringshjälp får man inte så det får man göra själv plus att bilden var ganska brusig så fokuseringen blir inte helt 100% men å andra sidan så är det ju inte bättre om man tittar genom sökaren.

Jag gjorde ett litet test eftersom manualen inte var så hjälpsam här, med bulb och liveview lystes skärmen upp så att jag såg motivet trots att det var mörkt. Detta ger en möjlighet att komponera bilden trots mörker men någon exponeringshjälp får man inte så det får man göra själv plus att bilden var ganska brusig så fokuseringen blir inte helt 100% men å andra sidan så är det ju inte bättre om man tittar genom sökaren.

Gött!
Ska test det en natt. Just nu så kör jag ISO12800 och 2 s exponering på F:2.8 för att komponera. Rätt omständigt!

ANNONS