Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota laguppställning innerbandy, hjälp ljussättning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobbe.T

Aktiv medlem
Ska fota kompisens innebandylag han "coachar" inom en snar framtid.

Bilderna ska dels läggas upp på lagets hemsida, men äen tryckas upp och "säljas" till spelarna alá skolfotovarianten...så det ska vara rätt bra klass på det hela.

Spelarna ska först fotas en och en.
Det löser jag med en "klassisk skolfoto uppsättning"
Dvs att sätta dom mot en svart fond. En bits avstånd till fonden så den blir gråblek med en blixt i paraply framifrån.


Problemet jag har framför mig är hur i helv*te jag ska fota hela laget?

Tänkte mig laget ståendes framför ett av innebandymålen. Halva laget på knä, resten ståendes. Men hur ska jag sätta ljuset för att det ska räcka till/bli bra?

Det jag har tillgång till och använder är 2st blixtar med vita genomskinliga paraplyer.

OBS att det är "vanliga" blixtar, dvs inga studioblixtar.
Den ena är tvåhövdad, lite hemmapul med 2st blixtar med ledtal 26 på samma stativ, och den andra blixten är en ensam blixt med ledtal 26.

Summa summarum. Blixtkraften är inte sådär gigantisk, och att fota i befintligt ljus kommer inte funka då lokalen är relativt dåligt ljussatt utan blixt måste användas.

Så hur löser jag det enklast för att få till det bra?

När jag kört porträtt tidigare har jag kört den "tvehövdade" blixten som "key", och den ensamma som "fill".
Bouncat det, eller kört det genom de vita paraplyerna, lite beroende på vilken mjukhet jag velat ha på ljuset.


Tror desvärre inte att det kommer funka med "key & fill" i detta fall då det blir för stora avstånd.
Utan det jag funderar på är om jag helt enkelt ska ta alla 3st blixtarna o sätta rakt framför "laget" o smälla på. Dvs sama modell där som vid skolfoto, en enda kraftig ljuskälla rakt frammifrån.
O om detta exempel är det bästa, ska jag skita helt i paraplyerna för bästa ljusåtergivning, eller ska jag använda dom?

Tips önskas.

/Tobbe
 
Vad har du kamera? När man plåtar gruppbilder behöver man skärpa och upplösning. Mycket därför att varje person blir väldigt liten på bilden.

En klassisk gruppfotoutrustning består av en mellanformatskamera och ett par starka blixtaggregat. 300 Ws tycker jag är gränsfall. Hellre lite starkare blixtar. Själv har jag aldrig vågat mig på att fotografera med vanliga kamerablixtar. De ger för lite ljus. För att alla rader ska bli skarpa är det bra om man kan blända ner några steg. Många objektiv är som bäst på bländare 8 eller 11.
 
Per:

Kameramodell hade du sett om du kollat min profil ;P
Hursomhelst är det en Minolta A2´a.

Kvalitetsmässigt vet jag också att jag helst skulle vilja ha en hasselbladare eller så till det här, samt 2-3st rejäla studioblixtar.

"Jobbet" är bara ett vänskapsjobb åt en av mina bästa vänner, så det är inget direkt proffsjobb, men man vill ändå slippa skämmas när folk får sina bilder.


Testade för skojs skull "kastlängden" 2st med blixtarna riktade frammåt genom ett av de genomskinliga paraplyerna, och ljuset bredde ut sig väldigt jämt o fint i hela rummet jag provade på (ca 3x5m) så man borde kunna få till det någorlunda iaf.

Som referens e väl de enda lagbilder det här laget har sen innan såna som deras föräldrar tagit med en pocketkamera med blixt för 199:- typ.
Så hur det än blir blir det garanterat bättre än det iaf.

/Tobbe
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.